رمضان ماه تربیت و بازگشت به سوی خدا
نوشته شده توسط : nahal

روزه گرفتن در هرسال یکماه  یکی از ارکان و پایه های پنج گانه اسلام است .  و این ماه از پر برکت ترین ماههای سال است زیرا در این ماه قرآن کریم بالای حضرت محمد صلی الله علیه و سلم نازل شده و همچنان دعوت رهائی بخش اسلام نیز در همین ماه آغاز شده است .

 

 

هرعبادتی که از سوی خداوند (ج) بالای مسلمانان لازم گشته است،  جهت پاکی و طهارت جسمی و روحی انسان میباشد وانسان از درک آن خیر وسعادت را در دنیا وآخرت برای خود کمائی می دارد.

 

به همین اساس روزه هم جایگاه یک مدرسه تربیتی را در اسلام حائز است . روزه است  که روح انسان را صیقل زده وجسم او را از مواد اضافی متراکم شده در جریان سال پاک و پیراسته میگرداند .

انسان میتواند با گرفتن روزه صادقانه که همان بازدارای نفسی از تمام خوردنی ها، نوشیدنی ها ، آمیزش جنسی و بازداری از گناهان در همه اشکال آن میباشد خالق خویش را خوشنود گرداند . روزه واقعی و صادقانه آنست که از تمام منهیات انسان در جریان روزه امتناع ورزد وحتی هر مسلمان به خاطر امتثال از اوامر خداوندی از امور مشروع و حلال نیزدوری می گزیند تا باشد که اراده خود را تقویت بخشیده و بعد از گذشت این ماه میتواند به آسانی از کارهای نامشروع و ناجائز خود را دور نگهدارد.

 انسان با گرفتن روزه رمضان میتواند رضایت و خوشنودی آفریدگار بزرگ را به دست آورده و خود را از گناهان و لغزشهایی که از وی در گذشته سر زده با توبه و نیایش پاک گرداند و به سوی تعالی و کمال انسانی و اخلاقی عروج کند.

پیامبر بزرگ اسلام می فرمایند:" من صام رمضان ایمانا و احتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه". ( متفق علیه) ترجمه: آنکه ماه رمضان را از روی ایمانداری و به خاطر حصول اجر و پاداش روزه می گیرد گناهان گذشته اش بخشیده می شود.

 روزه ماه رمضان انسان را به گونه ای پرورش و تربیت میکند، که از یک فرد لجام گسیخته و فاقد اداره وی را بیرون کشیده و به صورت یک شخص با اراده و با انضباط در میآرد که بر نفس و خواهشات خود کنترل داشته باشد.

روزه ماه مبارک رمضان ما را وا میدارد که لحظه ای به فکر بینوایان و تهی دستانی بیفتیم که نه تنها درماه رمضان که در طول سال شکم سیر نمی خوابند و همواره در فقر و تنگدستی به سر می برند. ما که همیشه از نعمات گوناگون خداوند جل جلاله استفاده میکنیم و کم وقت است که یادی از فقرا بکنیم و احساس آنان را درک نمائیم ولی هنگامی که خود در هنگام روزه گرسنه و تشنه می شویم آنگاست که به درد و رنج غرباء و بینوایان پی ببریم.

و همچنان روزه ماه مبارک رمضان مظهر وحدت و یگانگی مسلمانان است که همه این ماه را روزه گرفته و آفریدگار شان را عبادت میکنند و هیچکس به جز آنانی که معذور اند، مستثنا نمی باشد. همه باید اعم شاه و رعیت، غنی و فقیر، زورمندان و ضعیفان، زنان و مردان از صبح الی شام یک ماه را به عبادت خالق خویش سپری نمایند، قرآن را تلاوت بدارند و نماز تراویح را که از سنت های رمضان است اداء نمایند و در دهه اخیر این ماه شب زنده داری کنند و در جستجوی شبی باشند که از هزار ماه عبادت بهتر و برتر است.

انسان در طول یک ماه چنان به عبادت مسلسل و متواتر میپردازد که نه تنها از خوردن و نوشیدن و آمیزش جنسی خود داری میکند بلکه از تمام ناروئی ها و زشتی ها دوری میگزیند روزه دار واقعی باید از دروغ گوئی، غیبت، حسد، دشنام دادن، تهمت بستن، عیب جوئی نمودن، نگاههای شیطانی ، توطئه چینی، فریب و تقلب، دعوت نمودن به سوی بدی ها و امثال اینها خود داری کند. زیرا پیامبر گرامی اسلام می فرماید:" من لم یدع قول الزور و العمل به فلیس لله حاجة فی ان یدع طعامه و شرابه". (بخاری) ترجمه: کسیکه از دروغ گوئی و عمل به آن دوری نمی نماید خداوند جل جلاله به روزه وی که خود را از خوردن و نوشیدن تنها باز داشته است، هیچ نیازی ندارد.

پیامبر گرامی ما در این سخن گهربار شان برای ما میفهماند که روزه تنها در باز داری از نوشیدن و خوردن آب و نان خلاصه نمی گردد، بلکه هدف حقیقی از روزه داری بسیار وسیع و گسترده است که تمام ساحات زندگی ما را اعم از رفتار، گفتار و پندارها را نیز شامل می گردد. پس بر ماست که در پشت روزه داری خود همان اهداف بلند و بالا را جستجو کنیم و در غیر آن صورت ما از روزه داری خود جز گرسنگی و تشنگی چیزی دیگری را نصیب نشده ایم. زیرا پیغمبر گرامی اسلام در جای دیگر این موضوع را به گونه واضح تر بیان میدارند ومیفرماید:"رب صائم لیس له من صیامه الا الجوع و رب قائم لیس له من قیامه الا السهر". (ابن ماجه) ترجمه: برخی از روزداران اند که جز گرسنگی از روزه شان چیزی نصیب شان نمی شود و  شب زنده دارانی اند که جز بی خوابی حاصلی از شب زنده داری شان نمی گیرند.

بلی روزه دار و شب زنده دار بی هدف که هدف از عبادت را درست درک نکرده اند و یا هم از روی ریاکاری ، تظاهر و بنابر موجودیت خود در بین روزه داران روزه دار شده است هیچ گونه اجر و پاداشی را از درک عبادت خود بدست نمی آورد و آنچه که نصیبش از روزه داری و شب زنده داری می گردد، گرسنگی و بی خوابی است و بس



:: بازدید از این مطلب : 1054
|
امتیاز مطلب : 13
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 19 مرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: