همه چیز درباره اتاقک های خطرناک سولاریوم ...بازم دوست داری برنزه بشی؟؟؟!!!
نوشته شده توسط : nahal

به گزارش فارس، فریده دختر جوانی بود كه به خاطر مراسم عروسی‌اش خیلی دوست داشت بدنش را برنزه كند؛ شاید او هم یكی از كسانی بود كه در دام تبلیغات قلابی برخی آرایشگران افتاد و سلامت خود را به دست آنان سپرد.

او با شور و شوق فراوان پس از آنكه به نظر خودش یكی از مراكز درست و حسابی این كار را انتخاب كرد، در یك دستگاهی شبیه تابوت به نام سولاریوم خوابید.

او ابتدا كمی احساس خطر می‌كرد اما وقتی به این فكر ‌می‌افتاد كه پوست سفیدش بالاخره برنزه می‌شود، از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجید.

فریده بالاخره از بستر آفتاب یا همان سولاریوم بیرون آمد اما سرش گیج می‌رفت، حالت تهوع شدید داشت و به همراه همسرش به پزشك مراجعه كرد؛ پزشك متخصص تشخیص داد كه كبد و كلیه فریده به دلیل حرارت ناشی از سولاریوم پخته است و متأسفانه پس از چند ساعت، عروس جوان كه هنوز لباس عروسی بر تنش نرفته بود، فوت كرد.

برنزه‌شدن پوست به چه قیمتی؟

سولاریوم یك دستگاه جدید برای برنزه‌كردن پوست است كه چند سالی است وارد كشور ما شده و در همین مدت كم طرفداران پر و پاقرصی را پیدا كرده است.

این دستگاه برنزه‌كردن پوست شامل تختی است كه در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه فرابنفش‌ تعبیه شده و هنگامی كه بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه كه حاوی لامپ‌های مشابهی است بسته می‌شود و بدن درون جعبه‌ای كه حاوی نور فرابنفش‌ است، جای می‌گیرد.

در حقیقت اتاقك سولاریوم از یك تشك خورشیدی ساخته شده است كه در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود.

متخصصان پوست معتقدند؛ حتی مقدار ناچیزی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب كه فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده و همچنین سبب بروز سرطان نیز می‌شود به طوری كه سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع كرده است.

* برنزه‌شدن بی‌خطر وجود ندارد

مجتبی امیری، متخصص پوست و مو با اشاره به گرایشی كه برخی جوانان به برنزه‌شدن دارند، می‌گوید: برنزه‌شدن پوست چه به صورت استفاده از دستگاه‌های سولاریوم یا نور آفتاب، زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست و نوع خطرناك آن كه به ملانوما معروف است را فراهم می‌كند.

به گفته وی، سرطان پوستی ملانوما بر اثر تماس‌های مكرر با اشعه ماورای بنفش خورشید یا بر اثر مواجه‌شدن با شدت بالای اشعه كه در دستگاه‌های سولاریوم به كار می‌رود، اتفاق می‌افتد.

این متخصص پوست و مو تأكید می‌كند: برنزه‌شدن بی‌خطر وجود ندارد و ما به جوانان و افرادی كه تمایل به انجام این كار دارند، توصیه می‌كنیم كه از برنزه‌كردن چه به صورت سولاریوم و چه به شكل حمام آفتاب جداً خودداری كنند.

* مسئولان اروپایی استفاده از سولاریوم را محدود كرده‌اند

این متخصص پوست ادامه می‌دهد: استفاده از سولاریوم كه حاوی اشعه‌های A و B است، عوارضی را به دنبال دارد به همین دلیل امروزه كمتر دیده می‌شود جوانان كشورهای غربی از آفتاب یا دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه‌شدن پوست استفاده كنند اما متأسفانه از زمانی كه در آن كشورها مصرف آفتاب و سولاریوم محدود شده، در ایران استفاده از این دستگاه‌ها رایج شده است.
وی عنوان می‌كند: برخی افراد تصور می‌كنند استفاده از دستگاه سولاریوم مضرات نور خورشید را ندارد و اقدام به استفاده از آن می‌كنند؛ این در حالی است كه دستگاه‌های برنزه‌كردن پوست مانند نور خورشید برای پوست مضر هستند.

به گفته امیری، پیری پوست، افزایش چین و چروك‌های پوست، شلی و افتادگی پوست از عوارض استفاده از سولاریوم است كه در درازمدت خود را نشان می‌دهد و كسانی كه بیشتر در معرض اشعه فرابنفش قرار بگیرند نسبت به سایرین، 20 سال زودتر گرفتار پیری پوست همچون بروز لكه‌های پوست، كك و مك، كدر شدن پوست، چین و چروك پوست و ضخیم شدن سطح پوست می‌شوند.

* اشعه‌هایی كه پوست را زودتر پیر می‌كند

كارشناسان پوست بر این باورند كه اگر استفاده از سولاریوم در درازمدت ادامه پیدا كند و دفعات تكرار تماس با اشعهUV زیاد شود، اثر تجمع رنگدانه‌ها باعث ایجاد سرطان پوست و قبل از سرطان، باعث از بین رفتن قوام پوست می‌‌شود، در نتیجه پوست فرد لطافت خودش را از دست می‌‌دهد و حتی اگر به سرطان پوست دچار نشود، فرد نسبت به هم‌سن و سال‌هایش پوست پیرتر و شكسته‌‌تری پیدا می‌كند.

* عوارض چشمی خطرناك سولاریوم

امیری، متخصص پوست و مو می‌گوید: با توجه به خطراتی كه اشعه ماورای بنفش خورشید دارد در برخی كشورها استفاده از این اشعه ممنوع شده است و افراد باید به هنگام شنا بدن خود را بپوشانند.
وی می‌افزاید: در خصوص این مسئله حتی سازمان بهداشت جهانی استفاده از پوشش بلند و پوشاندن تمام پوست و استفاده از كلاه‌های لبه‌دار و كلاه‌هایی كه پشت گردن را نیز بپوشاند برای محافظت از پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید توصیه می‌كند.

این متخصص پوست و مو ادامه می‌دهد: متأسفانه سولاریوم در ایران بدون هیچ‌گونه نظارتی به فعالیتش ادامه می‌دهد و زمینه ابتلا به سرطان‌های پوست به ویژه ملانوما را فراهم می‌كند و نیز به قرمزشدن پوست، سوختگی‌های پوستی، آسیب‌های عروقی، اختلال ایمنی و عوارض چشمی مانند آسیب قرنیه، شبكیه، ملتحمه یا آسیب توأم قرنیه و شبكیه می‌انجامد و این آمار در حالی است كه بیشتر مشتریان از عینك‌های ایمنی استفاده می‌كنند اما بازهم گرفتار عوارض آن می‌شوند.

امیری پیشنهاد می‌كند: اگر افراد علاقه زیادی برای برنزه‌كردن پوست خود دارند بهتر است از كرم‌های برنزه كننده‌ای كه منجر به رنگی‌شدن لایه‌های سطحی پوست می‌شود بدون اینكه نیازی به تابش زیاد نور آفتاب باشد، استفاده كنند.

* هشدارهای سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی نیز به دلیل عوارض ناخوشایند سولاریوم قوانینی برای كنترل این پدیده تعریف كرده و به چند گروه درباره برنزه‌كردن پوستشان هشدار داده است.

این هشدارها ابتدا متوجه افرادی است كه دارای پوست شماره 1 و 2 هستند، یعنی كسانی كه معمولاً موهای بور و چشم‌های روشن دارند و اشعه ماورای بنفش، به پوست آنها بیشتر از بقیه آسیب می‌‌رساند.

اما دومین گروه، افراد زیر 18 سال هستند كه نباید از دستگاه‌های سولاریوم استفاده كنند یا حمام آفتاب بگیرند و نیز كسانی كه كك و مك و خال‌های زیاد، زخم‌های پوستی یا سابقه‌ آفتاب سوختگی در بچگی و در هر مرحله‌ای از زندگیشان داشته‌اند.

افرادی كه داروی خاصی مصرف می‌كنند، باید قبل از برنزه‌كردن با پزشك معالج‌شان مشورت كنند.

همچنین سازمان بهداشت جهانی به زنان نیز توصیه كرده است كه در هنگام برنزه‌كردن از لوازم آرایشی استفاده نكنند زیرا ممكن است اشعه‌ ماورای بنفش برایشان ایجاد حساسیت كند.

متأسفانه با همه این هشدارها شاهدیم كه هر روز بر تعداد افراد متقاضی برنزه‌كردن پوست با سولاریوم افزوده می‌شود و این امر نشان می‌دهد كه همچنان باید منتظر عواقب خطرناك آن باشیم.

* اكثر افرادی كه برای ازدواج انتخاب نشده‌اند، تن به عمل‌های زیبایی می‌دهند

سیدجواد آرامی، روانشناس می‌گوید: آمارها نشان می‌دهد كه زنان بیشترین متقاضیان تغییرات زیبایی چه در برنزه ‌شدن پوست و چه در عمل‌های جراحی زیبایی هستند و در دوره سنی 18 تا 40 سالگی این آمار بیشتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینكه بسیاری از این تغییرات زیبایی در افراد مجرد اتفاق می‌افتد، می‌افزاید: این امر نشان می‌دهد كه افراد مجرد هنوز برای ازدواج انتخاب نشده‌اند و این تغییرات را لحاظ می‌كنند.

آرامی معتقد است، به طور معمول بیشتر كسانی به این نوع كارها گرایش پیدا می‌كنند كه از لحاظ ظاهری، تفكرات غیرمنطقی نسبت به خود دارند و سعی می‌كنند با این تغییرات پذیرش اجتماعی نسبت به آنان بیشتر شود زیرا دچار ترس‌ اجتماعی هستند.

این روانشناس بر این باور است كه معمولاً، افرادی به دنبال تغییرات زیبایی مانند سولاریوم می‌روند كه دچار عدم رضایت گسترده از خود هستند و انسان‌های موفقی در شغلشان نیستند.

* تغییرات زیبایی و رفتارهای اغواگرایانه در اجتماع

این روانشناس عنوان می‌كند: كسانی كه اضطراب بیشتر و دارای اختلالات شخصیتی و روانی هستند معمولاً جذب این نوع كارها می‌شوند و قصد دارند تا با تغییر وضعیت ظاهری‌شان، رفتارهای اغواگرایانه‌ای در محیط‌های اجتماعی از خود بروز دهند تا دیگران را جذب خود كنند.

وی می‌گوید: همچنین انسان‌هایی كه در موقعیت‌های زندگی هدفمند نیستند و انگیزه پیشرفت، عزت‌نفس و خود ارزشمندی پایینی دارند و نیز زود شكننده هستند، به مسائلی مانند سولاریوم رو می‌آورند و نسبت به چنین موضوعاتی بسیار سریع از خود واكنش نشان می‌دهند.

آرامی معتقد است: این افراد از لحاظ اجتماعی در گروه‌هایی از دوستان و آشنایان قراردارند كه فشار گروهی بر آنان حاكم است و گمان می‌كنند با انجام چنین كارهایی بیشتر در میان افراد گروه پذیرفته می‌شوند.

* وقتی رنگ سیاه عزیز می‌شود

آرامی یادآوری می‌كند: در طول تاریخ رنگ سیاه پوست نشانه بردگی و همیشه رنگ روشن رنگ برتر بوده است كه در چنین حالتی می‌بینیم ممكن است استفاده از سولاریوم با معیارهای زیبایی‌شناسی همخوانی هم نداشته باشد و زیبایی چندانی را برای فرد به وجود نیاورد اما فرد به پیروی از مد خود را در معرض خطر عوارض این دستگاه قرار می‌دهد.

وی اظهار می‌كند: در حال حاضر دسترسی انسان‌ها به تغییرات مد با توجه به تكنولوژی و فناوری‌های اینترنت و ماهواره بیشتر شده است و به نوعی فرهنگ جهانی مدگرایی به وجودآمده كه با فرهنگ دینی ما هماهنگ نیست.

این روانشناس می‌افزاید: طبق بررسی‌های دانشمندان استفاده از سولاریوم اعتیادآور است و بر اثر گرمایی كه این دستگاه تولید می‌كند، آندروفین یا ماده شبه افیونی در مغز واكنش ضد درد در بدن ایجاد می‌كند و اضطراب و تنش فرد كاهش پیدا می‌كند كه از لحاظ روانی برایش آرامش‌بخش است.

* مسئولان زودتر دست به كار شوند

اگر امروز مدگرایی به حدی رسیده است كه فرد حتی از قید سلامت خود هم می‌گذرد و تن به دستگاه سولاریوم می‌دهد در گذشته نیز در برخی كشورها كه ادعای فرهنگ و تمدنی درخشان مانند یونان باستان و روم دارند، زن‌ها برای اینكه سفیدتر به نظر برسند، صورتشان را با سرب رنگ می‌‌كردند، تا جایی كه حتی به دلیل این كار مسموم می‌شدند.

به نظر می‌رسد متولیان امر با توجه به عوارض شدید سولاریوم باید به طور جدی ممنوعیت استفاده از سولاریوم را در باشگاه‌ها و آرایشگاه‌ها اعلام كنند و با متخلفان برخوردهای جدی را داشته باشند.

مسئولان فرهنگی كشور نیز باید از عواقب وحشتناك این مسئله پرده بردارند تا سطح آگاهی مردم ارتقا یافته و به دنبال چنین تغییرات زیبایی كه ممكن است با از دست‌دادن جانشان برابری كند، نروند.

همچنین مسئولان رسانه‌ملی نیز می‌توانند با تهیه برنامه‌های جذاب و استفاده از كارشناسان مجرب و شناخته‌شده عوارض شدید استفاده از سولاریوم را به مردم و به خصوص جوانان گوشزد كنند.





:: بازدید از این مطلب : 1121
|
امتیاز مطلب : 19
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 24 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: