فوائد زهر مار
نوشته شده توسط : nahal

 


هر گرم زهر خشك مار معادل 680 بشكه نفت ارزآوری دارد

معمولا انسان‌ها از مار می‌ترسند و در بسیاری از فرهنگ‌ها افسانه‌های باور نكردنی درباره مارها نقل می‌شود، اما استفاده پزشكی و كسب دارو از سم مار به گونه‌ای صنعتی در سال‌های اخیر داستانی تازه است. با وجود تعدد انواع مار در جهان، تنها  ۲۰درصد از مارهای موجود در جهان سمی هستند كه از این تعداد نیز ۷۵ درصد از آنها قادر هستند با زهرشان انسان را از پا درآورند.
یك شركت داروسازی به نام “نورد مارك”  در نزدیكی هامبورگ آلمان، در مزرعه‌ای ویژه نگهداری و پرورش مارهای زنگی و سمی مشغول است.”رولف كرویتس” مسوول مزرعه مارهایی است كه بیش از  ۲۰۰مار سمی نگهداری می‌شود.

در ایران ترکیبی از سم مار استخراج شده است که رشد سلول های سرطانی را به میزان 20 درصد متوقف كرده و موجب مرگ طبیعی این سلول ها شده است. این ماده در واقع توده سرطانی بدخیم را به خوش خیم تبدیل كرده است.

همچنین به‌طور مشخص به عنوان داروهای اولیه در سكته‌های مغزی و قلبی می‌توان از زهر مار استفاده كرد. دقیقا در چنین مواردی باید ماده سمی به دست آمده از مارها به نام “آنكرود” )  ( Ancrodبه كار گرفته شود كه این ماده سبب رقیق شدن سریع خون می‌شود. در صورت استفاده از این ماده موثر تا شش ساعت پس از حمله مغزی می‌توان امیدوار بود كه از ضایعات احتمالی مغزی جلوگیری به‌عمل آید.

در اینجا باید به این نکته جالب نیز اشاره کرد که هر آمپول محتوی 10 سی سی پادزهر باقیمت 52 دلار صادر می شود ولی قیمت جهانی آن 40 دلار است. در واقع از هر یك گرم سم خشك مار، حدود یك هزار و 500 ویال آمپول پادزهر تولید می شود ( هر ویال معادل 10 سی سی است). 

با یك محاسبه ساده می توان به این نتیجه رسید كه هر گرم زهر خشك مار معادل 680 بشكه نفت صادراتی می تواند برای كشورمان ارزآوری داشته باشد.






:: بازدید از این مطلب : 1566
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 19 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: