مردان و زنان شیك‌پوش
نوشته شده توسط : nahal
 وقتی برای نخستین بار با شخصی ملاقات می‌كنید اولین چیزی كه برایتان جلب توجه می‌كند چیست؟ اغلب، افراد را بر اساس كدام ویژگی بارز آنها به خاطر می‌سپارید؟ وقتی كه می‌خواهید برای دیدارهای حساس مانند مراسم آشنایی ازدواج آماده شوید بیشتر به چه چیز در ظاهر خود توجه می‌كنید؟
100879194197.jpg

 

طرز لباس پوشیدن و میزان آراستگی شاید پاسخ مشترك اغلب شما به این پرسش‌ها باشد. لباس كه معرف شخصیت ظاهری افراد است از دیرباز آنقدر بر روند تكامل فرهنگی بشر و زندگی او تاثیرگذار بوده كه حتی آموزه‌های بسیار و ضرب‌المثل‌های زیادی در مورد آن نقل شده است. رویه‌ها و قواعد متفاوتی هم در مورد نحوه لباس پوشیدن افراد و بر این اساس طبقه‌بندی آنها به وجود آمده است؛ گاهی فردی بر سادگی تاكید می‌كند، در حالی كه فردی دیگر در تلاش برای هماهنگی با تازه‌ترین مد پوشاك است. گاه پوشش گروهی از افراد جامعه مبتذل قلمداد می‌شود و گاه گروه دیگر بدپوش و بی‌سلیقه بشمار می‌روند. در این میان «شیك پوشی» نیز یكی از این قواعد است كه برای بسیاری از مردم جهان ارزش زیادی دارد و حتی دغدغه آنها شده است. این موضوع آنقدر اهمیت دارد كه حتی در بسیاری از تعاریف، شیك‌پوشی و رفتار منتهی به آن به «فرهنگ شیك‌پوشی» یاد می‌شود.

شیك‌پوشی یعنی آراستگی

براساس لغتنامه‌ها شیك‌پوشی، فرهنگی دقیقا مقابل فرهنگ مندرس پوشی یا ژنده‌پوشی تعریف شده و در آن نوشته است وقتی می‌گوییم فلانی فردی شیك‌پوش و منضبط است، به این معنی است كه این فرد از فرهنگ ژنده‌پوشی به دور مانده و خود را با این نوع فرهنگ، وفق داده است. در لغتنامه‌های فارسی شیك‌پوشی همان پوشیدن لباس‌های پاكیزه و آراسته عنوان شده است. این همان تعریفی است كه محمدحسن مورعی، فعال در زمینه مد و پوشاك نیز بر آن تاكید می‌كند. البته به اعتقاد او تاكنون تعریف علمی دقیقی از شیك‌پوشی و معیارهای آن نشده است، اما اغلب فرهنگ‌ها شیك‌پوشی را داشتن لباس‌های تمیز و زیبا تلقی می‌كنند. «بنابراین فرد شیك‌پوش كسی است كه همواره لباس‌های زیبا، تمیز و مناسب فصل و موقعیت بر تن كند.»

تاریخچه شیك‌پوشی

شیك‌پوشی چند قرنی است كه در جهان تعریف ویژه‌ای پیدا كرده است. به طوری كه حتی در اواخر قرن 18 میلادی مكتبی نیز با عنوان شیك‌پوشی یا فوكولی شكل گرفت. در این مكتب كه متاثر از ظواهر مردانه است، مردان شیك‌پوش با ظاهر فیزیكی خاص و شاخصه‌های شیك‌پوشی در رده‌های مهم جامعه جای می‌گیرند. نسرین فروغی آذر، طراح لباس و استاد دانشگاه این تعریف را تایید می‌كند و می‌گوید: در فرانسه و در دوران حكومت ناپلئون یعنی همان اواخر قرن 18 برای نخستین بار در جهان به شیك‌پوشی توجه شد و رفته‌رفته سایر كشورها از جمله ایتالیا، انگلیس، آمریكا، تركیه و در نهایت سراسر جهان را دربرگرفت. اهمیت شیك‌پوشی در ابتدا فقط شامل حال مردان می‌شد، اما بتدریج با گسترش بیشتر این فرهنگ، زنان نیز برای اصول شیك‌پوشی در پوشش خود اهمیت قائل شدند و زنان شیك‌پوش نیز جایگاه خاصی در جوامع یافتند. در كتاب‌های مختلف تاریخی ایران نیز نشانه‌هایی از اهمیت شیك‌پوشی در میان ایرانیان به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد.

شیك‌پوش بودن به هیچ‌وجه به معنای تحمل هزینه‌های سنگین نیست. بعضی افراد لباس‌های متعددی ندارند ولی همیشه لباس‌های مناسب و برازنده بر تن می‌كنند

در ایران نیز توجه به شیك‌پوشی قدمتی طولانی دارد؛ به گفته فروغی آذر در ایران از دوران مادها گرفته تا هخامنشیان و ساسانیان و سپس دوران اسلام و زمان قاجار در هر زمان به گونه‌ای به شیك‌پوشی توجه می‌شده است. البته در ایران نیز در 2 دوره مادها و هخامنشیان معیارهای شیك‌پوشی فقط شامل حال مردان می‌شد، اما بتدریج در دوران ساسانیان به شیك‌پوشی زنان نیز توجه شد. این فرهنگ در دوره ساسانیان به صورت تاكید بر كیفیت جنس پارچه پوشاك تعریف می‌شد، حال آن‌كه در دوره قاجار به ترتیب به سمت تزئینات لباس و الگوبرداری از معیارهای فرنگی پیش رفت.

شیك‌پوشی و هزینه زیاد

به اعتقاد بسیاری از كارشناسان و فعالان حوزه پوشاك بین شیك‌پوشی و هماهنگی با مد روز تفاوت‌های اساسی وجود دارد. مورعی می‌گوید: مد و پوشش مد به لباسی اطلاق می‌شود كه طرح آن برای مدت كوتاهی قابل استفاده است و بزودی تغییر می‌كند، اما شیك‌پوشی در واقع همان آراستگی است. او همچنین لزوم گران قیمت بودن لباس‌های یك فرد شیك‌پوش را نیز رد می‌كند و با تاكید بیشتر بر آراستگی و برازندگی می‌گوید كه شیك‌پوش بودن به هیچ‌وجه به معنای تحمل هزینه‌های سنگین نیست. بعضی افراد لباس‌های متعددی ندارند ولی همیشه لباس‌های مناسب و برازنده بر تن می‌كنند. او در تایید حرف خود به روایتی اشاره كرده و به این ترتیب شیك‌پوشی را در سادگی و تمیزی عنوان می‌كند: «40 سال پیش معلمی بود كه همواره سر كلاس‌های درس خود دانش‌آموزان را به آراستگی دعوت می‌كرد و می‌گفت: لباس بدون دكمه و كثیف خیلی زشت است، اما لباس وصله شده و در عین حال تمیز و مرتب نشان دهنده آراستگی است.»

افراد شیك‌پوش شخصیت متعادل‌تری دارند

شیك‌پوشی یا همان آراستگی ظاهر آنقدر مهم و تاثیرگذار است كه به گفته كارشناسان نقش مهمی در روابط افراد بازی می‌كند از یك‌سو دكتر كامران شفیعی، روان‌شناس و مشاور خانواده بر نقش شیك‌پوشی در روابط خانوادگی و مناسبت‌های مهم زندگی مانند ازدواج تاكید می‌كند و می‌گوید، آراستگی لباس‌ها و انتخاب مناسب پوشش موجب تقویت روابط خانوادگی و تسهیل ازدواج‌ها می‌شود.

از سوی دیگر محمدعلی مورعی نیز شیك‌پوشی را نشانه تعادل شخصیتی افراد عنوان و اظهار می‌كند كه افراد آراسته شخصیت متعادل‌تری نیز دارند. به اعتقاد او به طور طبیعی جامعه به افرادی كه لباس آراسته بر تن می‌كنند و در انتخاب رنگ و نوع لباس‌های خود اصول شیك‌پوشی را نیز رعایت می‌كنند احترام بیشتری می‌گذارد.

شیك‌پوشی در فرهنگ و تاریخ ایرانیان نیز از جایگاه مهمی برخوردار است چه مورعی معتقد است بسیاری از آموزه‌های دینی ما نیز بر آراستگی و زیبایی لباس‌ها تاكید دارند كه این خود در واقع همان تعریف شیك‌پوشی است. او یادآور می‌شود كه بر اساس دین اسلام مسلمان واقعی باید شیك‌پوش و آراسته باشد. این فعال حوزه پوشاك در عین حال بین ابتذال و شیك‌پوشی نیز تفاوتی اساسی می‌گذارد و تاكید می‌كند پوشیدن لباس‌های تنگ و كوتاه و بارنگ‌های تند و زننده با اصول شیك‌پوشی مغایرت دارد. او در یك كلام می‌گوید كه شیك‌پوشی همان سادگی و وزین لباس پوشیدن است.

اصول شیك‌پوشی

با تمام این اوصاف آیا تاكنون فكر كرده‌اید كه تا چه حد شیك‌پوش هستید؟ آیا تاكنون فكر كرده‌اید تا چه اندازه اصول شیك پوشی را رعایت می‌كنید؟ آیا اصلا می‌دانید اصول شیك‌پوشی چیست؟

توصیه‌های متنوعی برای داشتن ظاهری بهتر به افراد می‌شود كه هریك در تلاش برای پاسخ به میل شیك‌پوشی افراد هستند. هرچند تعدد نكات مطرح شده برای شیك‌پوشی آنقدر زیاد است كه گاهی علاقه‌مندان را به سردرگمی‌می‌كشاند، اما به هر حال برخی اصول كلی‌تر و جامع‌تر وجود دارند كه می‌توانند راهنمای مناسبی برای شما در انتخاب لباس باشند.

به طور كلی آن‌طور كه از سخنان صاحب‌نظران و طراحان لباس نتیجه‌گیری می‌شود برای این‌كه در گروه شیك‌پوشان قرار گیریم كافی است هنگام خرید لباس به جثه خود دقت كنیم و لباس بیش از حد تنگ و بیش از حد گشاد انتخاب نكنیم. علاوه بر این در نظر گرفتن زمان و مكانی كه لباس را بر تن خواهیم كرد و سن و سال خود نیز عواملی هستند كه برای داشتن ظاهری آراسته و شیك كافی به نظر می‌رسند. نسرین فروغی آذر، طراح لباس و استاد دانشگاه در نظر گرفتن جثه، سن و سال و توجه به مكان استفاده از لباس را از معیارهای اصلی شیك‌پوشی می‌داند و می‌گوید: اگر افراد هنگام خرید لباس به سن خود و مورد استفاده آن توجه كنند كمتر دچار اشتباه می‌شوند. او در كنار این عوامل بر كیفیت پارچه پوشاك تاكید می‌كند و می‌افزاید: هماهنگی رنگ لباس‌ها نیز در بهتر به نظر رسیدن ظاهر افراد نقش مهمی‌ ایفا می‌كند و بنابراین برای شیك‌پوش بودن بهتر است كه رنگ لباس‌ها با یكدیگر همخوانی داشته باشند. به اعتقاد فروغی دقت در دوخت، برش و طرح لباس نیز بر میزان وقار و زیبایی آن تاثیر دارد. این استاد دانشگاه می‌گوید برای این كه همیشه شیك‌پوش باشیم باید از لباس‌هایی استفاده كنیم كه علاوه بر همخوانی با جثه ما از جنس و دوخت با كیفیت برخوردار باشند. بنابراین پوشیدن لباس‌های تنگ و كوتاه كه گاه طرح‌های نامتعارفی مانند پارگی در برخی نقاط دارند یا پارچه‌هایی كه خیلی زود چروك می‌شوند به هیچ‌وجه شیك‌پوشی به حساب نمی‌آید.

اگرچه معیارها و اصول شیك‌پوشی در دوره‌های زمانی مختلف، متفاوت است ولی یك اصل كلی بر آن حاكم است این‌كه هنگام پوشیدن لباس با رنگ‌ها بازی كنیم. برای پیراهن، كت، مانتو و روسری خود از رنگ‌هایی استفاده كنیم كه به هم نزدیك باشند و با همدیگر زیبایی را تكمیل كنند.

افراد لاغر حتی‌الامكان از لباس‌هایی با رنگ‌های متفاوت استفاده كنند و افراد چاق نیز ترجیحا لباس‌هایی كاملا یكرنگ و یكپارچه كه وزن آنها را مناسب‌تر نشان دهد به تن كنند.

رنگ جوراب‌ها نیز بهتر است همرنگ یا تیره‌تر از شلوار باشد و معمولا جوراب‌هایی كه یكدست تیره هستند با اقلام دیگر راحت‌تر ست می‌شوند.

هنگام خرید نیز اگر به تناسب لباس با اندام خود اطمینان كامل دارید باز هم پرو كردن لباس بهتر از پرو نكردن آن است. سعی كنید وقتی خسته هستید یا حالتان چندان خوب نیست به خرید نروید، زیرا دلیل احساسی كه دارید، با عجله خرید را تمام خواهید كرد و دقت كافی را در این زمینه نخواهید داشت






:: بازدید از این مطلب : 1158
|
امتیاز مطلب : 7
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 11 تير 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: