۳ قدرت جادویی رنگ قرمز
نوشته شده توسط : nahal

در طول تاریخ و بین فرهنگ‌های مختلف، رنگ قرمز معنای نمادین قدرتمندی داشته‌است. قرمز رنگ پیروزی و تسلط است به لباس سربازان رومی فکر کنید، قرمز رنگ عشق و عاشقی است- به رزهای قرمز فکر کنید. قرمز با میل جنسی نیز مرتبط است- به بانوی سرخ‌پوش فکر کنید. و قرمز رنگ خشونت فیزیکی است- به خون فکر کنید.

خودرو قرمز

 

اما سقرلات می‌تواند یک نوع قدرت روانی نیز در بر داشته باشد- قدرتی که ظاهرا خارج از آگاهی هشیارانه است.

در این نوشتار سه حوزه را می‌بینید که رنگ قرمز در آنها اثری شگرف دارد.

۱. تاثیر رنگ قرمز در تسلط و پیروزی:

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که شخص یا تیمی که رنگ قرمز می‌پوشد، در یک مبارزه‌ی فیزیکی شانس بیش‌تری برای برنده شدن دارد در مقایسه با شخص یا تیمی که رنگ متفاوتی پوشیده‌است. در یک مطالعه از شرکت‌کنندگان خواسته شد که با هم‌جنسان خودشان به دو حالت متفاوت مسابقه بدهند: یک بار خودشان قرمز بپوشند و یک بار هم حریف‌شان قرمز بپوشد. نتایج از این قرار بود: وقتی خودشان قرمز پوشیده‌بودند، حس سلطه بر حریف و تهدید او در آنها بالا رفت، و دیدن حریف در لباس قرمز نیز باعث شد حس کنند سلطه و تهدید از سوی حریف بالاتر است. این نتایج هم در مورد زنان و هم در مورد مردان صدق می‌کرد. آیا رابطه‌ی بین خشم و قرمز شدن پوست در انسان که نتیجه‌ی افزایش جریان خون است، این پدیده را توجیه می‌کند؟

بانوی قرمز پوش

۲. تاثیر رنگ قرمز در موفقیت:

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که دیدن رنگ قرمز می‌تواند مانع موفقیت در کارهای بزرگ شود زیرا این رنگ تهدید به شکست را تداعی می‌کند و ممکن است باعث کناره‌گیری فرد شود. حتی زمانی که آدم‌ها فقط تلالویی از رنگ قرمز را قبل از هر آزمونی ببینند، حس شکست و خطا در آنها بیدار می‌شود. و در نتیجه ممکن است عملکردی ضعیف داشته باشند. برای مثال، یک مجموعه‌ی ۴ آزمایشی نشان داد که یک لحظه‌ دیدن رنگ قرمز قبل از تست آی‌کیو یا هر امتحان مهم دیگری، در عملکرد فرد اختلال ایجاد می‌کند. آیا مقصر، رابطه‌ی بین خودکار قرمز و تصحیح اشتباهات است؟

۳. تاثیر رنگ قرمز در گیرایی جنسی:

پژوهش‌هانشان داده‌اند که قرمز با جذابیت بالا بین پستاندارن ماده‌ی غیرانسان مرتبط است. در همین راستا، مطالعات همچنین پی برده‌اند که مردان نیز علاقه‌ی جنسی بیش‌تری به زنانی دارند که قرمز می‌پوشند. در یک مطالعه که این یافته را به شدت ثابت می‌کند، به شرکت‌کنندگان تصویر زنانی نشان داده شد که تی‌شرت‌های قرمز، آبی، سبز یا سفید پوشیده بودند و از آنها خواسته شد که هم جذابیت زنان و هم تمایل جنسی خودشان را ارزیابی کنند. پژوهش‌گران به چه نتیجه‌ای رسیدند؟ جالب توجه است که مردان در این مطالعه تمایل جنسی بسیار بالاتری داشتند زمانی که زنان قرمز پوشیده بودند، حتی زمانی که فاکتور جذابیت فیزیکی کنترل شده بود.

 ترجمه:تحریریه سایت کسب و کار بازده_سارا فیضی
منبع: سایکولوژی تودی




:: بازدید از این مطلب : 1163
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 ارديبهشت 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: