آموزش بیمار در خصوص مراقبتهای قبل و بعد از عمل جراحی
نوشته شده توسط : nahal

آموزش بیمار در خصوص مراقبتهای قبل و بعد از عمل جراحی

بیمار عزیز عمل جراحی جهت برطرف شدن مشکل شما ضروری بوده و از عوارض سوء دیگر جلوگیری می کند. به خدا توکل نموده و به جراح، پرستار و تیم درمان اعتماد کنید.

عمل جراحی یک دستکاری و اصلاح نسوج بدن محسوب می شود که در پاره ای از موارد که درمان های طبی و داروئی موثر نباشند بکار برده می شود. برخی از انواع شکستگی ها، صدمات ناشی از حوادث و سوانح، سرطان ها و برخی از انواع بیماری که با تغییر در ساختار طبیعی بدن مشکل ساز می شوند نیازمند عمل جراحی هستند.

زخم جراحی جهت ترمیم نیاز به مواد غذایی از جمله پروتئین و ویتامین دارد . بهتر است چند روز تا چند هفته قبل از عمل، از رژیم غذایی مناسب (پر پروتئین و پر کالری و حاوی ویتامین C و A) برخوردار باشید.

جهت پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی در مرحله بعد از عمل جراحی لازم است که در صورت مصرف سیگار حداقل ۶-۴ هفته قبل از عمل جراحی مصرف دخانیات را قطع کنید و در این مدت هر گونه عفونت تنفسی (سرماخوردگی، ذات الریه و …) را درمان نموده و از بروز آن جلوگیری نمائید.

شما باید طبق دستور پزشک از ۱۲-۸ ساعت قبل از عمل از مصرف هرگونه مواد غذایی آب و قرص جداً خودداری کنید.

جهت تمیز کردن روده ها ممکن است شب قبل از عمل به شما روغن کرچک یا قرص و یا شیاف داده شود.

از مصرف هرگونه مواد آرایشی بخصوص لاک ناخن قبل از عمل جراحی خودداری کنید.

شما باید قبل از عمل جراحی، کلیه وسایل زینتی خود از جمله جواهرآلات، گیره مو و همچنین دندان مصنوعی و عضو مصنوعی را از بدن خارج کنید.

جهت تمیز کردن پوست ناحیه عمل می توانید از روز قبل از عمل دوش بگیرید و موهای ناحیه عمل را shave نمائید (بتراشید). مراقب باشید تا از ایجاد خراشیدگی در ناحیه عمل خودداری نمائید.

صبح روز عمل ضمن خارج کردن لباسهایتان گان و کلاه یا روسری اتاق عمل را پوشیده و دستبند مشخصات را نیز ببندید.

لازم است جهت کاهش مشکلات تنفسی بعد از عمل، چگونگی انجام تنفس عمیق و سرفه ی موثر را یاد گرفته و به محض به هوش آمدن به کار ببرید.

جهت پیش گیری از لخته شدن خون، تحلیل رفتن عضلات و زخم بستر و جهت بهبود وضعیت تنفسی بعد از عمل لازم است نحوه انجام ورزش اندام ها و تغییر وضعیت دادن در تخت را یاد بگیرید و پس از به هوش آمدن بکار برید.

بعد از ورود به اتاق عمل متوجه می شوید که پرسنل و پزشکان لباس سر تا پا سبز و آبی بر تن دارند و دیوارها سبز است. رنگ سبز و آبی به انسان آرامش می دهد .

بعد از مدت کوتاهی شما را روی تخت عمل قرار می دهند و لامپ مخصوص اعمال جراحی را که در بالای سر شما قرار دارد روشن می کنند.

پس از تزریق داروهای بیهوشی و یا استنشاق داروها از طریق ماسک، شما به یک خواب عمیق که اصطلاحاً بیهوشی گفته می شود فرو می روید.

مطمئن باشید متخصص بیهوشی دائماً وضعیت شما را کنترل می نماید.

پس از اتمام جراحی شما در اتاق ریکاوری (بهبودی) کم کم به هوش می آیید و بعد از هوشیاری نسبی به بخش منتقل می شوید.

بعد از هوش آمدن ممکن است از درد ناحیه عمل شکایت داشته باشید که طبیعی بوده و در صورت شدت و عدم تحمل با اطلاع به پرستار بخش از روشها و داروهای مسکن جهت تسکین یا کاهش درد شما استفاده می شود.

بسته به نوع عمل جراحی ممکن است چند ساعت یا حتی بیشتر از یک روز در بیمارستان بستری باشید.

توصیه های پزشک معالج و پرستاران را در مورد مراقبت از خود بدقت انجام دهید تا به امید خدا سلامتی خود را بازیافته و از بیمارستان مرخص شوید.





:: بازدید از این مطلب : 398
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 16 آبان 1393 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: