بعضي خانم‌ها بهتر است سويا نخورند
نوشته شده توسط : nahal

نگاه متخصص تغذيه/ دكتر سعيد حسيني/ استاد دانشگاه علوم پزشكي تهران
بعضي خانم‌ها بهتر است سويا نخورند


سويا يكي از منابع پروتئيني شناخته شده است و از نظر ميزان پروتئين با گوشت برابري مي‌كند. نكته مثبت سويا و فراورده‌هاي آن، نداشتن چربي‌هاي اشباع است چون اين چربي‌ها براي بدن مضر هستند و مي‌توانند كلسترول بد خون را بالا ببرند و مشكلات قلبي- عروقي پديد آورند...

 وقتي پروتئين روزانه از منابع حيواني تامين مي‌شود، مصرف چربي‌هاي اشباع شده همراه آن اجتناب‌ناپذير است.

سويا حتي از نظر قيمت نيز بسيار مقرون به صرفه است ولي طعم آن به مذاق خيلي‌ها خوش نمي‌آيد. انواع فراورده‌هاي سويا در بازار به فروش مي‌رسد و مي‌توان گفت كه همه آنها از نظر دارابودن مواد مغذي در يك سطح هستند و تفاوت چنداني با هم ندارند. البته برخي از توليدكنندگان به شكل غيراستاندارد، سويايي وارد بازار مي‌كنند كه تمام موادمغذي آن گرفته شده و در نهايت محصولي بي‌كيفيت را به دست مصرف‌كننده مي‌رسانند بنابراين افرادي كه از سويا به عنوان جايگزين گوشت حيواني استفاده مي‌كنند، حتما بايد هنگام خريد به برچسب تغذيه‌اي آن توجه داشته باشند و حتما سويا را از مراكز معتبر خريداري کنند.

سويا مورد توجه بسياري از گياهخواران است اما همه افراد گياهخوار بايد اطلاعات خود را درباره گياهخواري بالا ببرند، به‌خصوص كساني كه در سنين نوجواني يا جواني اقدام به گياهخواري كرده‌اند. گياهخواري انواع مختلفي دارد؛ برخي افراد از خوردن هرگونه غذا با منشاء حيواني اجتناب و حتي تخم‌مرغ و لبنيات را از رژيم غذايي خود حذف و پروتئين موردنياز بدن خود را فقط از سويا و حبوبات دريافت مي‌كنند كه البته تامين پروتئين از اين دو منبع انتخاب خوبي است. فقط خانم‌هايي كه بيماري‌هاي زنانه وابسته به هورمون دارند (كيست پستان يا اختلال‌هاي تخمداني رحمي) بايد دقت كنند قبل از مصرف سويا با متخصص زنان در اين باره مشورت كنند زيرا سويا، حاوي هورمون مشابه هورمون زنانه است.

هر فرد بايد 15 درصد از كل كالري بدن خود را از مواد پروتئيني دريافت كند و نبايد از اين فراتر رود و مصرف سويا نيز بايد در همين حد باشد. در ضمن، اگر فرد گياهخوار از منابع پروتئيني ديگر مثل تخم‌مرغ يا حبوبات و لبنيات استفاده مي‌كند، بايد ميزان سويا را كاهش دهد به‌طوري كه مجموع همه منابع پروتئيني در روز به همان 15 درصد محدود شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 1198
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: