دیابت یا مرض قند چیست ؟
نوشته شده توسط : nahal

دیابت یا مرض قند چیست ؟

جهت نیرو  بخشیدن به بدن .

در بدن فرد معمولی ،کربوهیدراتها در معده و روده کوچک به به گلوکز و سایر قندهای ساده تبدیل می شوند .گلوکز از این اعضا وارد خون میشوند .خون قند را در بدن به گردش در می آورد ،آن را به کبد ،ماهیچه ها و سلولهای چربی می رساند .وقتی قند به آن سلولها می رسد . هورمون انسولین باعث میشود که قند جذب سلولها شود .این قند یا فورا به صورت انرژی مصرف میشوند یا اینکه برای مصارف بعدی ذخیره می شود .در کل قند به ماهیچه ها ،قلب و مغز نیرو میدهد و به بدن کمک میکند تا دمای ثابت خود را حفظ کند .

در بدن فرد دیابتی نیز کربوهیدراتها به قند تبدیل میشود وبه داخل خون فرستاده میشود .ولی در این نقطه سیستم بدن با  مشکل مواجه میشود : قند قادر نیست وارد سلولها شود  زیرا در بدن با کمبود انسولین مواجه هستیم .

انسولین هورمونی است که از لوزالمعده یا پانکراس می آید .پانکراس غده ایست به طول تقریبی 15سانتیمتر که در پشت معده قرار گرفته است .این غده در شخص سالم میعات زیادی از جمله انسولین ترشح می کند اما در بدن شخص دیابتی ،دو حالت اتفاق می افتد.

حالت اول:یا انسولین تولید نمی شود یا به اندازه کافی تولید نمیشود.

حالت دوم :این است که هر آنچه که لوزالمعده یا پانکراس به درستی عمل نمی کند یا خوب مصرف نمیشود .

در این دو حالت بدن ناجور عمل کرده و بر اثر این عملکرد ناقص مقدار بسیار زیادی از قند خون مصرف نشده ،در جریان خون باقی میماند .

قند خون  وقتی بالا برود برای سلامتی انسان خطر است . وقتی  قند در جریان خون ساخته میشود ،کلیه ها سعی می کنند آن را فیلتر کرده و به بیرون بفرستند .لذا برای انجام این کار ،کلیه ها باید آن را حل کنند . هرچه قند قند بیشتری بخواهد خارج شود ،باید ادرار بیشتری از کلیه ها عبور کند . که این عمل منجر به- تکرر ادرار و افزایش تشنگی-دو نشانه عمده دیابت میشود.در نتیچه این عمل بر اثر افزایش عملکرد کلیه ها ،کلیه ها نیز فرسوده میشو د که این نیز از عواقب بیماری دیابت می باشد .سلولهای بدن که قادر به سوزاندن قند نیستند ،شروع به ساتفاده از پروتیین و چربی بدن به عنوان منابع انرژی میکنند .که این تجزیه چربیها برای تامین سوخت بدن ،نوعی اسیدهای سمی آزاد میکند که به آنها کتون می گویند .مقداری از کتونها از طریق ادرار خارج میشوند ،ولی سرانجام کتونها روی هم جمع میشوند و و قتی مقدار انها بالا رفت در بدن حالتی ایجاد میکنند که کتواسیدوز نام داردو موجب مسمومیت سیستم بدن میشود .که نشانه های اولیه این حالت تکرر ادرار ،تشنگی مفرط و خشکی دهان می باشد .

نشانه های بیماری دیابت

1-پر ادراری

2-کاهش وزن (کاهش آب بدن از طریق تکرر ادرار موجب کاهش وزن میشود )

3-خستگی و نشانه هایی همچون گرسنگی دائم ،خارش آلت تناسلی و پوست ،اختلالات بینایی ،(مثل تاری دید )بیماریهای پوستی ،درد یا بی حسی دست ها و پاها را میتوان نام برد.

دیابت نوع یک

دیابت نوع یک شدید ترین نوع دیابت است . افرادی که دارای دیابت نوع 1 هستند معمولا انسولین تزریق میکنند تا متابولیسم (سوخت وساز) قندشان تنظیم شود . به این دلیل ، این بیماری رادیابت وابسته به انسو لین می نا مند . با این وجود ، متخصصین امروزه این بیماری را تنها به عنوان دیابت نوع 1 می شنا سند و با نام بیماری و روش معالجه آن کاری ندارند .

افراد دیابتی نوع 1 در برابر انواع کوتاه مد ت وخطر ناک دیابت آسیب پذیر هستند . دو نوع از این بیماری در رابطه با نو سانات مختل کننده ی سطح قند خون می باشد ، که عبارتند از ..

1)قند خون بسیار بالا (پر قندی )

2)قند بسیار پایین (کم قندی)

افراد دیابتی نوع 1 در مقابل خطر کتو اسیدوز بسیار آسیب پذیر اند . کتو اسید وز به ایجاد خطر ناک اسید های سمی در بدن گفته می شود

خود ایمن

واژهای است که مو قع حمله سیستم ایمنی بدن به خودش می گوید چه اتفاق می افتد . قضیه این بیماری این است .

در داخل لوز المعده تقریبا100000 خوشه سلولی وجود دارد که به جزایر لا نگر هانس معروفند هر جزیره حدود 1000 تا 2000 سلول بتا دارد ، که موقعی که سطح قند خون بالا می رود ، انسولین می سازند ووارد جریان خون می کنند .

درافراد دیابتی نوع 1 سلولهای بتا توسط پاد تن ها آسیب دیده اند .

آنتی بادی ها (پاد تن ها)

موادی هستند که به وسیله سیستم ایمنی بدن ایجاد می شوند تا با سلولهای مهاجم یا خارجی مقابله کنند و به تد ریج خراب می شوند . سرانجام تولید انسولین متوقف می شود زیرا هیچ سلول بتایی با قی نمانده است .

نشانه های دیا بت نوع 1 عبا رتند از . تکرار ادرار ، تشنگی وگرسنگی مداوم وافت وزن در برخی از افراد ، خستگی، تاری دید و خارش یا ناراحتی های پوستی نیز دیده می شود. والبته آز مایشها سطح بالای قند و قند در ادرار را نشان خواهند داد




:: بازدید از این مطلب : 431
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 6 آذر 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: