همه چیز در مورد چشم زخم !!
نوشته شده توسط : nahal

همه چیز در مورد چشم زخم !!
انرژی فرد می تواند تحت تاثیر این روش ها دچار نقصان و ضعف شده و مانع اثر تخریبی آن بر روی دیگران شود
chashmzakhm
نسیم آرامش: چشمت کردن، چشماش شوره، اسفند دود کن تا چشم بد ازت دور بشه...
این ها جملاتی هستند که هر یک از ما در اطراف مان زیاد شنیده ایم. جالب است بدانید که اعتقاد به چشم زخم، چشم شور و... فقط مختص به فرهنگ ما نیست بلکه این اعتقادات جنبه اپیدمی در سراسر جهان حتی در جوامع پیشرفته دارد. اما ریشه این اعتقادات چیست؟
در این باره با دکتر «منصوره شهریاری» روانشناس و عضو هیات علمی دانشگاه به گفتگو نشستیم. به گفته ایشان «علم امروز ثابت کرده که برخی از امواج به اندازه ای قوی هستند که می توانند حتی از دیوارهای ذخیم بتونی هم عبور کنند و تاثیرات مثبت و منفی از خود به جا بگذارند. شاید فرایند چشم زخم که قرآن کریم نیز بر واقعیت آن صحه گذاشته است به این خاطر باشد که امواج نوری چشم بعضی از افراد دارای چنین خاصیتی است به گونه ای که در افراد و اشیاء دیگر تغییر ایجاد می کند.»
اما از «چشم بد» در نگاه عامه، تعبیرات خرافی بسیاری شده است به طوری که آن را ناشی از نگاه حسادت آمیز دیگران می دانند. جالب تر این که در جوامع گوناگون برای دوری از آسیب های ناشی از چشم زخم، راهکارهای گوناگونی وجود دارد. به گفته این استاد دانشگاه «در کشورهای حوزه مدیترانه پوشیدن نوع خاصی لباس و یا استفاده از نوعی پلاک سینه برای مقابله با چشم زخم رایج است. در ایتالیا و اسپانیا خواندن آیات انجیل و تورات و در ترکیه، یونان و بسیاری از کشورهای شرق میانه با استفاده از داروها یا سنگ ها و مهره های مختلف به مبارزه با چشم زخم می پردازند، به عنوان مثال در ترکیه مردم برای فرار از چشم زخم به گوشه ای از دیوار منزل یا اتومبیل خود مهره ای آبی که شبیه به چشم است آویزان می کنند.»
در ایران نیز مردم با سوزاندن دانه های اسفند برای دوری از چشم زخم استفاده می کنند. بزرگ ترها معتقدند دود اسفند جلوی هرگونه بیماری و چشم بد را می گیرد. فرضیه های زیادی نیز در مورد تاثیر دود اسفند بر چشم زخم وجود دارد که آخرین آنها می گوید:« دود اسفند با برقراری نوعی پیوند شیمیایی با مولکول های امواج ساطع شده اثرات این امواج را ضعیف کرده و از رسیدن آنها به مغز جلوگیری می کند.»
اعتقاد به چشم زخم در شرق و غرب آفریقا، آمریکای مرکزی، آسیای جنوبی و مرکزی، اروپا و خصوصا در منطقه مدیترانه بسیار قوی است.
در جوامع بدوی اعتقاد خرافی نسبت به چشم زخم به اندازه ای بود که چشم کسی را که به دیگران، با چشم زخم دچار آسیب کرده بود کور می کردند و یا کودکان تازه متولد شده خود را تا مدت ها از نگاه دیگران پنهان می کردند.
در قرآن کریم در سوره مبارکه قلم، خداوند به منظور جلوگیری از چشم زخم کافران به پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« و آنان که کافر شدند چون قرآن را شنیدند، چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند و می گفتند او واقعا دیوانه است.»
پیامبر اکرم(ص) نیز فرموده اند:« چشم زخم حق است پس هر کس از سیرت و صورت برادر مسلمانش خشنود شد خدا را یاد کند، زیرا وقتی خداوند را به یاد آورد، به برادر مومنش ضرری نمی رسد.
از امام صادق(ع) نیز نقل است که « هرگاه چیزی به نظر کسی زیبا آمد بگوید« تبارک الله احسن الخالقین» تا اثر چشم خنثی شود.»
شهریاری در ادامه می افزاید:« از ابتدای خلقت، مصادیق بسیاری در ارتباط با نگاه بد، چشم بد، نظر زدن و... وجود داشته که موجب تحکیم روزافزون این اعتقاد شده و نمی توان آن را یک اعتقاد بی ریشه و اساس دانست. زیرا هستند کسانی که از انرژی های روانی فوق العاده برخوردارند و می توانند با استفاده از این انرژی ها کارهای خارق العاده ای انجام دهند و گاه ممکن است که این انرژی در نگاه یا کلام آنان متمرکز شده باشد اما مطمعنا استفاده از راه های متنوع پیشگیری از چشم زخم، می تواند اثر القای روانی ایجاد کند. به این معنا که انرژی فرد می تواند تحت تاثیر این روش ها دچار نقصان و ضعف شده و مانع اثر تخریبی آن بر روی دیگران شود به عنوان مثال وقتی فرد بداند که در فرهنگش کلمه «ماشاءالله» در چه مواردی گفته می شود، هنگام شنیدن این کلمه تحت تاثیر قرار می گیرد و انرژی نگاه یا کلامش تقلیل می یابد.»
بنابراین نمی توان از جنبه خرافی به چشم زخم نگریست و باید آن را به عنوان نوعی انرژی در وجود انسان تلقی کرد که خود نشانه ای از قدرت بی کران پروردگار است.
محسن باقری





:: بازدید از این مطلب : 872
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : چهار شنبه 22 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: