رمزگشایی از گردالی‌های پرخاصیت +روش مصرف
نوشته شده توسط : nahal


نخود فرنگی در واقع سبزی کروی شکلی است که از داخل گیاه نخود سبز بیرون می آید و از گذشته تا به حال در پخت و پز غذاهای مختلف کاربرد داشته است.
به گزارش گروه خواندنی های مشرق، نخود فرنگی یکی از سبزی های بسیار خوشمزه و پرخاصیت است که از اوایل زمستان تا اوایل تابستان کشت می شود. این سبزی را در فصل بهار و تابستان می توانید خریداری کنید. این خوردنی کوچک شاید زحمت زیادی برای پاک کردن داشته باشد اما خاصیت های بی شمار آن به این سختی ارجحیت دارند.

نخود فرنگی منبع بسیار خوبی از ویتامین‏های B9, B1, C, k و همچنین منیزیم و فیبر غذایی می‏باشد. از آنجایی که این ماده غذایی کالری کمی دارد، مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب است. نخودفرنگی غنی از فیبرهای غذایی است، به همین دلیل برای کسانی که از یبوست رنج می‏برند، مفید است. مطالعات نشان داده است که مصرف نخود‏فرنگی برای افرادی که دارای کلسترول خون بالایی هستند، سودمند می‏باشد.



وجود مقادیر زیادی ویتامین C و آهن در نخودفرنگی موجب شده است که این ماده غذایی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و برای کم خونی فقر آهن مناسب باشد.

لوتئین (رنگدانه گیاهی) موجود در نخودفرنگی به کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند دژنراسیون ماکولار وابسته به سن (AMD) و کاتاراکت (آب مروارید) کمک می ‏کند. از آن جا که نخودسبز نسبت به سبزی های دیگر ۲برابر پروتئین دارد، جایگزین مناسب تری برای گوشت قرمز به حساب می آید. هر سه چهارم پیمانه نخودسبز دارای ۶گرم پروتئین به علاوه تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم و ۶۴۵واحد ویتامینA است.

راه‏هایی برای افزودن نخودفرنگی به برنامه غذایی:

- نخود‏فرنگی را هم می‏توان به صورت تازه مصرف کرد و هم می ‏توان آن ‏را به صورت فریز شده و یا کنسرو شده نگهداری کرد.

- نخودفرنگی‏ های فریز شده بر کنسرو نخودفرنگی ارجحیت دارند، زیرا طعم‏شان را از دست نداده ‏اند و نمک (سدیم) کمتری دارند.

- نخودفرنگی‏ را خیلی کم با کمی قارچ در روغن تفت دهید. این خود می تواند یکی از بهرتین غذاهای سالم و بدون چربی زیاد باشد.



- نخودفرنگی را می توانید به صورت خورشت نخودفرنگی با مرغ بپزید که بسیار خوشمزه خواهد شد.

- نخودفرنگی را می‏ توانید به صورت پخته به سالاد ماکارونی و یا سالاد الویه بیفزایید.

- نخود فرنگی را می توانید به عنوان تزئین کننده غذاهای مختلف نیز به کار برید.

روش صحیح منجمد کردن نخود فرنگی

برای منجمد کردن نخود فرنگی باید از نخود فرنگی جوان استفاده کرد که در این حالت غلاف نخود فرنگی مرغوب، سبز تیره و دانه آن کاملاً گرد و رنگ سبز چمنی می باشد. پس از انتخاب نخود فرنگی با کیفیت بیان شده پوست آن را جدا کرده و دانه دانه می کنند. سپس در یک قابلمه مقداری آب را جوش آورده و به مدت 1 دقیقه نخود فرنگی دانه دانه شده را در آن قرار دهید، مقدار آب باید با مقدار نخود فرنگی متناسب باشد تا جوش خوردن آب متوقف نشود.



پس از اتمام 1 دقیقه جوش دادن، نخود فرنگی را درون آبکش ریخته ، سپس سریعاً با استفاده از آب سرد و یا جریان هوای سرد، آن را خنک و سپس خشک کنید. شما می توانید نخود فرنگی را به دو صورت تازه و کنسروی تهیه کنید. قیمت کنسرو نخود فرنگی از 1600 تا 2000 تومان در حال تغییر است و قیمت نخود تازه به هر کیلویی 1200 تا 1500 تومان فروخته می شود.





:: بازدید از این مطلب : 376
|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 شهريور 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: