نوشته شده توسط : nahal

استرس را تربیت کنید !
عوامل زیادی منجر به استرس و ˝فشار تنیدگی˝ می‌شود. هر نوع تغییر در زندگی چه مثبت و منفی می تواند منجر به استرس شود.




چه دلایلی باعث به وجود آمدن استرس و ترس از آینده می‌شود؛ چرا افراد به جای انجام امور روزمره، ترس و نگرانی از آینده و گذشته خود داشته و در زندگی با استرس روبرو هستند؟


دکتر حسن میرزا حسینی استادیار دانشگاه آزاد روانشناسی قمگفت:عوامل زیادی منجر به استرس و "فشار تنیدگی" می‌شود. هر نوع تغییر در زندگی چه مثبت و منفی می تواند منجر به استرس شود. رویدادهای مثبتی مثل ازدواج و بچه دار شدن و رویدادهای منفی مثل طلاق و از دست دادن عزیزی می‌تواند استرس زا باشد.


در واکنش به استرس افراد 2 دسته اند؛ بعضی هیجان مدار و عاطفی، بعضی هم راه‌های درستی مثل حمایت اجتماعی را برمی‌گزیند و با دوستان خود درد ودل و طلب کمک (از جنبه احساسی و عاطفی) می‌کنند. گاه افراد به راه‌های غیر سالم و مخرب مانند مواد مخدر هم می‌روند.


افراد مشکل مدار یا مساله مدار سعی می‌کنند مشکل خود را حل و به صورت شناختی برطرف کند. البته مساله مدار بودن به تنهایی راه گشا نیست و باید در کنار آن از حمایت‌های اجتماعی استفاده کرد.


معمولا هنگام استرس به دلیل اینکه فکر فرد مشغول است،در تشخیص مشکل هم دچار اشکال شده و به تنهایی برای خود فرد، عوامل استرس زا قابل شناسایی نیست.


میرزا حسینی یکی از دلایل نگرانی و استرس‌های جوانان را عدم ثبات اقتصادی مثل متغییر بودن نرخ طلا، و زمین و عدم تامین آتیه افراد می‌داند. 

این روانشناس در ارتباط با راهکارهایی که منجر به استرس افراد می‌شودتوضیح داد: درد و دل کردن با دیگران و تخلیه احساسی و مراجعه به مشاور باعث می‌شود جنبه‌های مشکل برای فرد روشن شده و راه حل مناسبی برای حل مساله خود انتخاب کند.
 

میرزا حسینی در انتها راه‌های مبارزه با استرس را چنین برشمرد : 
 

1- زندگی و حتی خود را زیاد جدی نگرفتن 
گاهی لازم است در موقعیت‌های استرس زا رو به شوخی آورده و زندگی را یک شوخی دانست.
 

2- ایمان و مذهب 
کسانی که اعتقادات مذهبی قوی دارند خیلی راحت‌تر با عوامل استرس زا کنار می‌آیند.
 

3- در حال زندگی کردن
توجه کمتر به گذشته و آینده میزان استرس را کاهش می‌دهد. 


4- کسانی که در زندگی،معنا و هدف دارند؛ کمتر دچار استرس می‌شوند.


5- در نهایت به این افراد تکلیفی داده می‌شود تا بر روی کاغذ، دلایلی که باعث استرس می‌شوند را بنویسند و با مشخص شدن آنها در جهت رفع‌شان گام بردارند.





:: بازدید از این مطلب : 552
|
امتیاز مطلب : 29
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 تير 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: