نوشته شده توسط : nahal

تعرق زیاد در فصل گرما سبب می‌شود که توصیه‌ها برای نوشیدن مایعات و خصوصا آب در این فصل بیشتر از سایر فصل‌ها باشد.

دکتر مسعود کیمیاگر متخصص تغذیه  در گفتگو با   باشگاه خبرنگاران اظهار داشت:‌ آب و دوغ کم نمک از نوشیدنی‌های مناسب فصل گرما است و همچنین نوشیدن چای کمرنگ، آب میوه طبیعی تهیه شده در منزل، ماءالشعیر، دوغ‌های خانگی بدون گاز و حتی آب گوجه‌فرنگی برای رفع عطش در فصل گرما مؤثر است.

وی با اشاره به این که کودکان و نوجوانان به علت تحرک و فعالیت جسمانی زیاد، نیاز به مایعات بیشتری دارند، افزود: توصیه می شود کودکان و نوجوانان در فصل گرما یک بطری آب آشامیدنی به همراه داشته باشند زیرا اگر مایعات مورد نیاز بدن آنها حین فعالیت جسمانی تامین نشود مستعد گرمازدگی هستند.

این متخصص تغذیه گفت: افراد بالای ۵۵ و ۶۰ سال دیرتر از زمان واقعی که بدنشان به آب نیاز دارد احساس تشنگی می‌کنند و رغبت زیادی به مصرف آب و مایعات از خودشان نشان نمی‌دهند، بنابراین سالمندان بایستی برای جلوگیری از بروز گرمازدگی روزانه حداقل به میزان ۸ تا ۱۰ لیوان آب سالم یا مایعاتی مثل دوغ کم‌نمک، چای کمرنگ و آب میوه طبیعی استفاده کنند.

به گفته دکتر کیمیاگر، آب هندوانه، آب هویج و حتی آب گوجه ‌فرنگی تهیه شده در منزل به علت میزان قند پایین برای رفع عطش نیز مناسب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نوشابه‌های گازدار را بدترین نوشیدنی‌ها به لحاظ ایجاد سوء‌هاضمه و مشکلات گوارشی دانست و تصریح کرد: انواع دلسترها و ماء‌الشعیر که فاقد مواد افزودنی و طعم‌دهنده شیمیایی باشند نوشیدنی مناسبی در تامین مایعات از دست رفته بدن به شمار می‌رود.

وی با اشاره به این که نوشیدنی‌های کافئین‌دار هرگز نمی‌توانند جایگزین آب مورد نیاز بدن باشند، تاکید کرد: نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای به دلیل کافئین و تئوفیلینی که دارند، ادرارآور هستند و نه تنها آب زیاد به بدن نمی‌رسانند بلکه سبب دفع آب می‌شوند.

دکتر کیمیاگر، آب را بهترین نوشیدنی در فصل گرما عنوان کرد و گفت: آب مفیدتر از آبمیوه‌های صنعتی با افزودنی‌ها هستند و در صورت مواجهه با کم‌آبی و عدم دسترسی به آب سالم آشامیدنی نوشیدن هر مایع مانند چای رقیق، دوغ کم‌نمک، شربت کم‌شیرین توصیه می‌شود.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف میوه و سبزیجات بهترین راه برای رفع تشنگی در فصل گرما است و به افراد توصیه می شود برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف میوه های آب دار مانند هندوانه، طالبی و خربزه را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

 





:: بازدید از این مطلب : 399
|
امتیاز مطلب : 35
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 ارديبهشت 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: