نقش گیاهان در سلامتی پوست
نوشته شده توسط : nahal

۱. بابونه : دارای اثر ضد تورمی ، ضدعفونی كننده ، معرق و مسكن است . این گیاه پاك كننده پوست بوده و به آن لطافت می بخشد. در ضمن بابونه خاصیت دیگری نیز دارد و آن محافظت از پوست در برابر نیش حشرات است .

اگر شیره گل بابونه را به پوستتان بزنید از نیش حشرات در امان خواهید بود. بابونه افزون بر خاصیت تنگ كنندگی منافذ پوست ، پاك كننده خوبی نیز هست ، اگر پوست خیلی چربی دارید، از مخلوط «بابونه » و «بومادران » استفاده كنید. (این گلها را در آب خیس كرده پس از اینكه پوست را پاك كردید با آن شست وشو دهید) حمام بابونه ، شهرت جهانی دارد، كه موها را زیبا می كند و از سیاه شدن موهای بور، جلوگیری كرده و در ضمن برای رنگ كردن موها نیز، مورد استفاده قرار می گیرد.

۲. «گل سرخ »: گل سرخ درختچه یی است با گلهای قرمز، صورتی زرد یا سفید و همیشه پر بوده و عطر خوشایندی از خود متصاعد می كند. مزه مزه كردن دم كرده غنچه گل سرخ برای تقویت دندان و لثه و مالیدن گرد خشك آن به دندان و لثه ، زخم های دهان را جذب می كند. پاشیدن گرد خشك آن برای رفع جوش و التیام زخم ها، بخصوص زخم آبله و خشك كردن آن زخم ها و دانه ها و رفع بدبویی بدن ، كاربرد دارد. ضماد تازه گل سرخ برای قطع زگیل ، ناراحتی های پوستی ، رویاندن گوشت تازه بر زخم های عمیق مفید است . مالیدن آن در حمام برای بدبویی عرق و پاشیدن گرد آن با «برگ مورد» برای قطع عرق نافع است .

۳. گلاب : از گل محمدی معطر تهیه می شود. مقوی مغز و اعصاب بوده و لثه ها را سخت می كند. غش و ضعف و بیهوشی را نیز رفع می كند. ولی در موقع سرماخوردگی نباید آن را مصرف كرد. در ضمن سفیدكننده پوست بوده علاوه بر رفع چرك و كثافات از صورت ، درخشندگی و جلای خاصی به چهره می بخشد و به عنوان یكی از پاك كننده ها قبل از استفاده از ماسك تجویز می شود.

۴. «حنا»: درختچه یی است به بلندی ۶۵ متر. برگهای آن كامل ، بیضی و نوك تیز به طول ۳۲ سانتی متر است . گلهای آن سفیدرنگ و معطر و گروهی است .

این درختچه گرمسیری بوده و در كرمان و بلوچستان بومی شده و كاشته می شود. برگهای «حنا» را خشك كرده و به صورت گرد در بازار به فروش می رسانند. از حنا برای درمان جوش ، كورك و ناراحتی های پوستی استفاده می كنند. مالیدن برگ های له شده «حنا» با «روغن زیتون » برای رشد موی سر نافع است . خصوصا اگر با آب گشنیز مخلوط شده باشد.

حنا برای رویاندن ناخن اصلی به جای ناخن كج ، اثر خوبی دارد. شست و شوی پوست با آب دم كرده «حنا» برای سوختگی آتش نیز مفید است . اگر از برگ خشك كوبیده آن با «پیه » ضماد درست كنند برای التیام زخم گوشه ناخن ، كاربرد دارد. روغن گل حنا گرم و محلل و مقوی مو و برای روشنی و درخشانی رنگ چهره نافع است . حنا برای رفع عرق بدبویی پا، بسیار موثر است و برای رنگ كردن مو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

۵. «كنار» (سدر): درختی است به بلندی حدود ۱۰ متر، خاردار با شاخه های سفید و برگ های تخم مرغی نوك تیز برگ های ساییده شده كنار را «سدر» نامند و یك درخت گرمسیری است . ضماد برگ كنار و شستن بدن در حمام با برگ آن برای زخم ها و پاك كردن چرك بدن و تقویت موی سر و جلوگیری از ریزش مو و تقویت اعصاب ،نافع است .

۶. «كافور» : درخت كافور، درختی است بزرگ دارای تنه صاف و قائم و تاج بزرگ از كلیه اعضای درخت از جمله چوب تنه ، شاخه ها، برگ ها و غیره ، جسم سفید و شفاف و متبلوری به نام «كافور» گرفته می شود. این گیاه از مناطق گرمسیری آسیا به ایران وارد شده و در باغ كشاورزی لاهیجان ، كاشته می شود. «كافور» نه فقط از درخت «كافور» بلكه از گیاهان دیگر مانند دارچین ، هل ، لاواند اسطوخدوس ، اكسیل كوهی نیز به دست می آید.

تونیك كافور در استعمال خارجی ، برای معالجه التهاب و ورم ، آبسه ها و رماتیسم ، كاربرد دارد. «كافور» خاصیت ضدعفونی كردن و تحریك قلب را نیز دارد. لذا باید زیرنظر پزشك مصرف گردد.

۷. گل «ختمی وپنیرك »: گل «ختمی و پنیرك » از گلهای مطبوع و شیرینی هستند كه خواص بسیار دارند. این گیاهان برای خانم ها خیلی مفید هستند. (برگ های پنیرك را بخارپز كرده ، مانند اسفناج در كنار كباب مصرف می كنند) و گاهی به صورت دم كردنی با بارهنگ و گل گاوزبان به مصرف می رسانند.

خانم هایی كه از جوش صورت رنج می برند اگر كمپرس دم كرده گل ختمی یا پنیرك را تهیه كرده و آن را روی صورت خود بگذارند جوش صورت و تحریكات پوست آنان را درمان می كند. گل ختمی و پنیرك به پوست های خشن ، (آرنج ها و زانوها)، لطافت می بخشد كه باید به آن گلیسیرین و گلاب بیفزایید تا نتیجه خوب آن را ببینند. برای انواع بخور و لطافت بخشیدن به پوست نیز معجزه می كند.

۸. گل «بنفشه معطر»: گل بنفشه معطر برای مداوای ناراحتی های پوستی و اگزما، به كار می رود و این گیاه برای تمیز كردن پوست و جلوگیری از ریزش مو، كاربرد دارد. در ضمن در كمپرس روی زخم ها نیز از این گیاه استفاده می كنند و برای پاك كردن زخم های عفونی ، جراحت و ناراحتی های پوستی هم مورد مصرف قرار می گیرد.

 





:: بازدید از این مطلب : 863
|
امتیاز مطلب : 38
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: