چگونه بدون قطب‌نما گم نشویم
نوشته شده توسط : nahal


منبع : www.AsanDownload.com 



فرض كنید شما گم شده‌اید و وسط ناكجا آباد ایستاده‌اید و نمی‌دانید چه باید بكنید. دو نكته مهم را در لحظه‌ای كه احساس می‌كنید گم شده‌اید فراموش نكنید:
اول این كه آرامش خودتان را حفظ كنید و دیگر این كه عاقلانه فكر كنید. شما می‌توانید مدت‌ها بدون غذا زندگی كنید. فقط باید آب پیدا كنید. 
اقدامات اولیه
در این مطلب بیشتر از این كه بخواهیم بدانیم چه مهارت‌هایی برای زنده ماندن لازم است، سعی می‌شود نحوه یافتن راه بدون استفاده ازقطب‌نما را یاد بگیریم.
برای شروع بد نیست از یك ارتفاع بالا بروید و خوب اطراف را ببینید. سعی كنید تا ردی از عبور انسان را در حوالی خود پیدا كنید. اگر چیزی پیدا نكردید بهتر است تصمیم بگیرید كه در كدام مسیر باید حركت كنید.
اگر نقشه‌ای در دست ندارید سعی كنید عوارض طبیعی اطرافتان را بر روی یك كاغذ بكشید. شمال و جنوب را همان‌طور كه كمی پایین‌تر خواهیم گفت روی آن مشخص كنید. اگر هم نقشه دارید مكان خود را تعیین كنید.
یادتان باشد قرار نیست یبشتر از تواناییتان از ارتفاع بالا برود. اگر خسته بودید باید كمی استراحت كنید و با كمی فكر كردن راه دیگری را برای جمع آوری اطلاعات جهت نجات بدست بیاورید.
آسمان آبی و ابر سفید
با یك روش بسیار دقیق شروع می‌كنیم. این روش نیاز به آسمان صاف و زمان زیاد دارد. یكی از محاسن این روش این است كه احتیاج به هیچ وسیله‌ خاصی (كه در طبیعت نیست) ندارد. یك شاخه درخت یك متری، دو قلوه سنگ یك اندازه و یك سنگ بزرگتر و چیزی كه شبیه به ریسمان برایتان عمل كند همه وسایلی است كه نیاز دارید.
در طول روز قبل از ظهر شاخه یك متری را به صورت عمودی درون زمین فرو ببرید. زمین مورد استفاده برای این روش باید كاملا صاف باشد. در مرحله بعد در انتهای سایه شاخه یك متری یكی از قلوه سنگ‌ها را قرار دهید. ریسمان را در انتهای دیگر چوب جایی كه به زمین فرو رفته است ببندید. سنگ بزرگتر را به ریسمان گره بزنید و از این طریق یك دایره روی خاك ترسیم كنید.
حالا نوبت صبر كردن است. آنقدر صبر كنید كه هوا رو به تاریكی برود. در طول روز سایه‌ شاخه درخت بلند است هر چه به سمت ظهر می‌روید سایه‌ها كوتاهتر می‌شود و بعد از ظهر روند بلند شدن سایه‌ها باز هم تكرار می‌شود.
وقتی سایه در كوتاهترین حد خود قرار دارد باید با یكی از قلوه سنگ‌ها در انتهای سایه شاخه درخت نشانه(ظهر) قرار دهید. سمتی كه شاخه سایه‌اش كوتاهتر است در نیم كره شمالی زمین، شمال را نشان می‌دهد. به راحتی می‌توان جنوب و شرق و غرب را پیدا كنید. با تقسیم بندی مناطق بدست آمده می‌توان ساعت درست كرد. این روش بسیار سریع است و همه چیز را به صورت تقریبی به شما نشان می‌دهد.


منبع : www.AsanDownload.com



ستاره‌ای از سرزمین‌ سرد
در طول شب می‌توانید از طریق ستاره‌ها مسیر خود را پیدا كنید و در عین حال مواظب راه رفتن خود در تاریكی باشید چرا كه هم ممكن است لیز بخورید هم این كه ستاره‌ها را گم كنید و بی‌جهت دور خود بچرخید.
وقتی در نیم كره شمالی گم شده‌اید ستاره قطبی اولین چیزی است كه باید پیدایش كنید. یكی از ساده‌ترین راه‌های پیدا كردن آن، دیدن صورت فلكی دب اكبر(خرس بزرگ) است.
آن را به صورت یك ملاقه هم می‌توان در آسمان یافت. اگر فاصله دو ستاره آخر این صورت فلكی را 5 برابر كنید به ستاره قطبی می‌رسید. ستاره قطبی خود اولین ستاره صورت فلكی دب اصغر یا خرس كوچك است. در نیم كره جنوبی باید صورت فلكی صلیب جنوبی را پیدا كیند از آنجایی كه من هرگز پایین‌تر از خط استوا نرفته‌ام نمی‌توانم در پیدا كردن آن توضیحی بدهم.


منبع : www.AsanDownload.com



دیجیتال بهتر است یا آنالوگ
راه دیگر استفاده از ساعت مچی آنالوگ است. با استفاده از زمان می‌توانید جهت شمال یا جنوب را پیدا كنید. ساعت را دقیقا روبروی خود نگه دارید. و عقربه ساعت شمار ( عقربه كوچكتر) همانی كه با رنگ قرمز در تصویر نشان داده شده است را به طرف خورشید نشانه بگیرید. زاویه بین ساعت 12 و یك را به دو قسمت تقسیم كنید. امتداد این میانه جنوب است. این روش برای زمانی خوب است كه در حوالی نیمروز قرار دارید.
این روزها خیلی‌ها ساعت دیجیتال استفاده می‌كنند. اگر شما هم مثل من ساعت آنالوگ ندارید، روی كاغذ یك ساعت عقربه‌دار نقاشی كنید و طبق روش بالا عمل كنید.
از روشی كه گفته شد می‌توان در روز‌های ابری هم استفاده كرد. مهم پیدا كردن مكان خورشید در آسمان است.


منبع : www.AsanDownload.com



قطب نمای سوزنی
اگر بخواهید برای خود قطب‌نما درست كنید احتیاج به یك سوزن نازك و یك لیوان آب دارید. سوزن می‌تواند روی آب شناور باشد اگر آن را به آرامی روی سطح آب قرار دهید فقط باید كمی صبوری به خرج بدهید.
سه راه برای قرار دادن سوزن بر روی آب وجود دارد: سوزن را روی یك تك كاغذ قرار دهید. چه كاغذ شناور بماند یا فرو برود هیچ مشكلی ایجاد نخواهد شد. اگر كاغذ در آب فرو برود سوزن روی آب شناور می‌ماند. اگر روی سوزن كمی روغن بمالید كار برایتان آسان‌تر می‌شود. سوزن را با جنگال هم می‌توان به آرامی وارد آب كرد طوری كه غرق نشود.
چگونه یك قطب‌نمای سوزنی بسازیم
قبل از این كه سوزن را در آب بیندازید با مالش دادن آن در یک جهت به آهن‌ربا، چاقو و یا مالیدن آن فقط در یک جهت به پارچه‌ ابریشمی یا پنبه‌ای، سوزنْ مغناطیسی یا قطبی درست كنید. مانند سوزن قطب‌نما.
مثلاً با 30 بار مالش دادن سوزن به آهنربا از طرف خودتان به سمت بیرون، سوزن به اندازه‌ کافی خاصیت آهنربایی پیدا می‌کند. همچنین مالش سر سوزن از پایین به بالا بر پارچه‌ ابریشمی باعث می‌شود که سر سوزن نقطه شمال را نشان دهد). حتی می‌توانید آن ‌را در یک جهت میان موهای سر خود بکشید. توجه کنید که همیشه فقط در یک جهت مالش دهید.
حال اگر آن‌ را روی یک چوب‌ پنبه یا پوشال کوچک قرار دهید (سوزن را به چوب‌پنبه چسب بزنید، یا درون آن فرو کنید؛ یا در دو طرف سوزن چوب‌پنبه‌هایی کوچک فرو کنید)، و روی آب (آب راکد یا ظرفی پر از آب) شناور كنید، مانند یک قطب‌نما عمل می‌کند، و سر سوزن رو به شمال می‌چرخد.


منبع : www.AsanDownload.com



بدون سایه بالا سر
اما اگر سایه‌ای در كار نبود با نشانه‌هایی كه در طبیعت است نیز می‌توان راه را پیدا كرد.
اولین راه در جایی به دردتان خواهد خود كه تعداد زیادی درخت و گیاه وجود داشته باشد.
شاخه‌های درختان بیشتر رو به جنوب كه آفتاب بیشتری دارد رشد می‌كنند . البته در یك نگاه كلی می‌توان پی به این موضوع برد بنابراین درختان را به صورت تكی برانداز نكنید.
خزه‌هایی كه روی تنه درختان رشد می‌كند بیشتر گرایش به سمت شمالی درخت دارند تا سمت جنوب آن؛ پس سمت شمالی درخت رطوبت بیشتری دارد.
اگر با تنه بردیده یك درخت مواجه شدید به خط‌های درون تنه توجه كنید. سمت جنوب درخت كه بیشتر از آفتاب بهره‌مند است، بیشتر رشد می‌كند.
در بهار برف سمت جنوبی كوه‌ها زود‌تر از سمت شمالی آنها آب می‌شود. همچنین گیاهانی كه سمت جنوبی كوهستان رشد می‌كنند از گیاهان سمت شمال ساقه‌های كلفت‌تری دارند. میوه‌های سمت شمال دیرتر از سمت جنوب كوهستان می‌رسند.
نشانه‌های موجود در طبیعت به تنهایی نباید مورد استفاده قرار گیرد چرا كه این نشانه‌‌ها با عوامل دیگر مثل باد تغییر می‌كند.
حیوانات هم می‌توانند در یافتن شمال و جنوب به ما كمك كنند. مثلا مورچه‌‌ها خاك لانه‌هایشان را در سمت جنوبی لانه می‌ریزند تا شاید بعد از ظهر‌ها از سایه آن تل خاك استفاده كنند و سنجاب و داركوب لانه‌هایشان را در سمت شرقی درخت می‌سازند.





:: بازدید از این مطلب : 1373
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 26 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: