برای اولین بار قند خون با استفاده ازلیزر اندازه گیری شد
نوشته شده توسط : nahal


تهران - دانشمندان روش جدیدی را برای اندازه‌گیری قند خون بیماران دیابتی ابداع كردند كه در آن به جای سوزن، از پرتوهای لیزر استفاده می شود.

1390/12/04 -
            11:39

به‌گزارش ایرنا و به نقل از ساینتفیك، در این شیوه جدید كه توسط محققان دانشگاه تورنتو ابداع شده است، برای اندازه‌گیری میزان قند خون از یك جفت پرتولیزر استفاده می‌شود.

برای مدتی بیش از بیست سال دانشمندان سعی داشتند با استفاده از پرتوهای نزدیك‌به‌هم مادون‌ قرمز میزان قند خون را اندازه‌گیری كنند. این پرتوهای بی‌خطر از پوست انسان عبور كرده و با مولكول‌های قند برخورد می‌كنند.

در نتیجه این مولكول‌ها به‌منظور جذب انرژی پرتوها شروع به نوسان می‌كنند. سپس میزان جذب انرژی پرتوها با استفاده از روش خاصی اندازه‌گیری می شود و بر اساس اطلاعات به دست آمده امكان تعیین تمركز مولكول‌های قندی در خون بیمار به‌دست می‌آید.

یكی از مشكلات این شیوه جذب انرژی پرتوها توسط سایر مواد موجود در خون بود. دانشمندان برای رفع این مشكل، از پرتوهایی با طول موج بیشتر استفاده كردند كه انرژی آن‌ها تنها توسط مولكول‌های قند جذب می‌شود.

مشكل دیگر این بود كه مولكول‌های آب انرژی پرتوهای با طول موج بلند را نیز جذب می‌كردند. لازم به ذكر است كه حجم عمده خون انسان را آب تشكیل می‌دهد.

دانشمندان برای حل این مشكل از دو دسته پرتو لیزر استفاده كردند كه یكی فقط توسط مولكول‌های آب و دیگری هم توسط مولكول‌های آب و هم توسط مولكول‌های قند جذب می‌شود.

پس از ارزیابی اطلاعات به دست آمده با استفاده از روش ساده‌ای میزان انرژی جذب شده توسط مولكول‌های آب از رابطه حذف شده و تنها انرژی جذب شده توسط مولكول‌های قند باقی می‌ماند. بر اساس این اطلاعات به سادگی امكان تعیین میزان قند خون بیماران فراهم می‌شود.

ارایه یك روش مناسب بدون خونریزی برای اندازه‌گیری قند خون بیماران دیابتی، همواره یكی از دغدغه‌های جامعه پزشكی بوده است.





:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : یک شنبه 7 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: