مونوكسید كربن همیشه هم بد نیست
نوشته شده توسط : nahal

مونوكسید كربن كه همیشه از آن به بدی یاد شده و از ویژگی‌های خطرناك و سمی برای سلامت سیستم عصبی انسان برخوردار است، اخیرا نقش مثبتی را از خود به معرض تماشا گذاشته است.

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد میزان كمی از این گاز سمی می‌تواند به کنار آمدن افراد با تنش‌های محیط‌های شهری مانند آلودگی‌های صوتی و شلوغی كمك كند.

محققان در آزمایشی 30 فرد سالم بین 20 تا 40 سال را برای دو روز در محیط شهری تحت نظر گرفتند. داوطلبان در این آزمایش با یا بدون خودروی شخصی یا عمومی به خیابان‌های شلوغ، رستوران‌ها، بازار و مغازه‌ها رفتند.

پژوهشگران در این آزمایش چهار منبع تنش‌زای محیطی از جمله دما، آلودگی صوتی، سطوح مونوكسیدكربن و فشار جمعیت را تحت نظر گرفتند.

داوطلبان به گزارش در مود میزان تنش‌زا بودن تجربه خود پرداخته و این نتایج با داده‌های به دست آمده از حسگرهایی كه ضربان قلب و سطوح آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌كردند، تطبیق داده شد.

آلودگی صوتی در این آزمایش یكی از دلایل اصلی و قابل توجه تنش معرفی شد.

عجیب‌ترین نتیجه این مطالعه، میزان مونوكسیدكربن استنشاق شده توسط این داوطلبان در طول آزمایش بود كه این میزان نه تنها از اندازه پیش‌بینی‌شده دانشمندان پایین‌تر و حدود 15 بخش در میلیون در هر نیم ساعت بوده، بلكه حضور این گاز بر روی شركت‌كنندگان تاثیر مخدر داشته و با استرس ناشی از سر و صدا و تراکم جمعیت مقابله می‌كرد.

طبق این نتایج، ‌زندگی در یك شهر بزرگ ممكن است به آن میزان كه دانشمندان انتظار داشته‌اند، تاثیر منفی بر سلامت فرد نداشته باشد.

اگر چه شرکت کنندگان به نمایش افزایش سطوح تنش در طول پرداختند، گاز مونوكسید كربن از یك تاثیر کاهنده برخوردار بوده و قرار گرفتن طولانی در معرض مواد شیمیایی هیچ اثر ماندگاری از خود نشان نداد.

سطح مونوكسید كربن در شهرها با به كارگیری مبدل‌های کاتالیزوری در خودروها كه تمام گاز را به دی‌اكسیدكربن تبدیل می‌كند، بسیار كاهش یافته است. اگرچه این ماده هنوز به عنوان یكی از رایج‌ترین سموم كشنده در جهان شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا

  •  





:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: