از این خوراکی ها در فصل سرد غافل نشوید; از پرتقال تا قارچ
نوشته شده توسط : nahal

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، مهمترین منبع تهیه مواد معدنی و پروتئین های ضروری بدن مواد خوراکی است هر چند که بدن می تواند از راه های دیگر مانند استفاده از نور خورشید هم برخی از مواد مورد نیاز بدن را تهیه کند اما همچنان دقت در تهیه و استفاده از مواد خوراکی مهمترین منبع کسب انرژی مورد نیاز برای ادامه زندگی است.

بر اساس پژوهش های مرکز سلامت عمومی بدن فرانسه، پنج خوراکی وجود دارد که عمدتا در فصل پاییز و زمستان می توان آن ها را تهیه کرد و برای کسب سلامت عمومی بدن و تندرستی باید در هفته دست کم دو وعده از ان را مصرف کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

۱- پرتقال 

این میوه بویژه پرتقال های توسرخ حاوی ویتامین بسیار مفید C هستند که بدن را در برابر میکروب و عوامل بیماری زای خارجی مقاوم تر می کنند. مطالعه جدی همچنان نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماری های قلبی کمک می کند. این ویتامین از LDL  در برابر تخریب اکسیداتیو توسط رادیکال های آزاد حفاظت می کند. LDL  تخریب شده سبب انسداد شریان ها و ابتلا به بیماری های قلبی می گردد. میزان مورد نیاز ویتامین C برای خانم ها ۷۵ و برای آقایان ۹۰ میلی گرم در روز است.


۲- نارنگی

khoraki-fasl-sard1.jpg (448×336)
نارنگی جهت لطیف کردن پوست دست و صورت، بهتر از سایر مرکبات عمل مى کند و نوع شیرین آن در تسکین اعصاب اثر بیشترى دارد. عده اى از پژوهشگران حوزه ی سلامت آن را به جاى پرتقال سلطان مرکبات و شاه میوه ى زمستانى مى نامند. همچنین اشتها  را باز مى کند و به همین جهت است که پزشکان توصیه مى کنند همیشه یکساعت قبل از غذا نارنگی میل نمایید تا معده ى شما را براى قبول و هضم غذا  آمادگی بیشتری داشته باشد .
۳- ماهی  khoraki-fasl-sard2.jpg (448×299) ماهی با دارا بودن ۱۹ درصد پروتئین و جذب ۹۹ درصد از این میزان پروتئین و همچنین چربی‌ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن و ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از نظر غذایی دارای ارزش بالایی است. همچنین در چند بیماری مانند ناراحتی‌های گوارشی و عروقی به‌عنوان یک دارو مطرح است. در گوشت ماهی بافت پیوندی کمتری در مقایسه با سایر گوشت‌ها وجود دارد و می‌توان گفت که تقریبا همه گوشت ماهی مصرف شده به وسیله بدن جذب می‌شود و به همین دلیل است که در بسیاری از بیماری ها، خوردن گوشت ماهی توصیه می‌شود.

۴- قارچ 

khoraki-fasl-sard3.jpg (373×336)
قارچ های خوراکی ( و البته نه سمی!) فواید بسیاری برای بدن شما دارند مثل رقیق کردن خون و جلوگیری از ایجاد و رشد تومورهای سرطانی. قارچ ها ۸۰ تا ۹۰ درصد آب دارند و خیلی کم کالری هستند. آنها مقدار کمی هم چربی و سدیم و ۸ تا ۱۰ درصد فیبر دارند و یک خوراکی ایده آل برای افرادی هستند که می خواهند وزن و فشار خون شان را کنترل کنند. همچنین در هر ۱۰۰ گرم قارچ، حدود یک میلی گرم آهن وجود دارد. برعکس خیلی از مواد غذایی گیاهی قارچ دارای فیتات نیست. فیتات جذب آهن و بعضی مواد معدنی را در بدن کاهش می دهد. بنابراین آهن موجود در قارچ به سرعت جذب می شود.
۵- لیمو  khoraki-fasl-sard4.jpg (448×336) چکاندن چند قطره آب ‌لیمو روی غذا، کمک خوبی برای کاهش جذب سدیم خواهد بود . بسیاری از ما، مقدار ناسالمی از نمک سدیم را مصرف می‌کنیم که می‌تواند منجر به فشارخون بالا و افزایش خطر حملات قلبی گردد. مشخص شده در بسیاری از فرهنگ های غذایی ملت ها به طور متوسط، ۷۰۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز است،  در حالیکه بدن، حداکثر به ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم در روز، نیاز دارد. خوردن لیموترش فواید بسیار دیگری نیز دارند: تسکین گلو درد، تب بر و نیروبخش، تسکین دهنده درد، پاک کننده پوست، ضد شوره و بر طرف کننده خارش پوست سر، تقویت کننده حافظه و …





:: بازدید از این مطلب : 553
|
امتیاز مطلب : 9
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: