نوشته شده توسط : nahal


برچسب:
آموزش بهبود حافظه, آموزش بهبود مغز, بهبود حافظه, بهبود مغز, تقویت حافظه, تقویت مغز, توصیه های پژشكی, راه‌های بهبود حافظه, راه‌های تقویت حافظه, سلامت, سلامت حافظه, سلامت مغز, مطالعه صحیح

انسان‌ها به‌خصوص دانش‌آموزان در ایام امتحانات به‌شدت به‌دنبال راه‌های تقویت حافظه و طولانی‌مدت‌كردن حافظه خود هستند.راهكارهای ذیل، به دانش‌آموزان عزیز جهت بهبود و تقویت حافظه پیشنهاد می‌شود كه امید است با به كار‌گیری آنها، فصل امتحانات را با موفقیت سپری كنند.

راه‌های بهبود و تقویت حافظه

 

ترس از امتحانات وقتی وجود دانش‌آموز را فرا می‌گیرد او حاضر است دست به هر كاری برای تقویت حافظه‌اش بزند كه گاه منجر به رویدادهای منفی و تأسف‌باری می‌شود. راهكارهای ذیل، به دانش‌آموزان عزیز جهت بهبود و تقویت حافظه پیشنهاد می‌شود كه امید است با به كار‌گیری آنها، فصل امتحانات را با موفقیت سپری كنند.

1- خواب كافی: داشتن خواب كافی و بدون دغدغه یكی از راه‌های تقویت حافظه است كه متأسفانه در فصل امتحانات گاهی به‌طور كل نادیده گرفته می‌شود. در تحقیقات متعدد ثابت شده است كه كمبود خواب، عملكرد حافظه را به‌شدت تحت‌تأثیر منفی قرار می‌دهد زیرا در هنگام خواب و استراحت، مغز به پردازش و ادغام اطلاعات یكسان كه در طول روز دریافت كرده می‌پردازد لذا حداقل 6‌ساعت خواب را در برنامه خود بگنجانید و به این فكر كنید كه با از دست دادن هر دقیقه از زمان خواب به همان نسبت زمان مناسب یادگیری را از دست می‌دهید.

2- تغذیه: تغذیه نیز یكی از مباحث مهم در بهبود حافظه به‌شمار می‌رود كه امروزه تعداد زیادی از افراد، اطلاعات كافی در مورد آن دارند ولی تنها جهت یادآوری ذكر می‌شود كه مصرف میوه، سبزیجات تازه، انواع مغزها‌، شیر و غلات در بهبود عملكرد مغز بسیار تأثیر گذارند.

3- مرور مطالب: آنچه برای امتحان خوانده‌اید برای خود مرور كنید؛ شرایط را طوری تصور كنید كه شما دانش‌آموزید و موظفید برای معلم خود مطالب را بازگو كنید. سعی كنید نكات مهم و پراهمیت را ذكر كنید. این امر باعث می‌شود كه جزئیات هر موضوعی به‌خوبی در ذهنتان شكل گیرد و موضوع به‌طور شفاف در مغزتان طبقه بندی شود.

4- در رابطه با مطالب و عناوین مهم و اساسی با دوستان زرنگ خود صحبت كنید. البته این كار را یك یا چند روز قبل از امتحان انجام دهید و هرگز این مرحله را به ساعتی قبل از امتحان موكول نكنید زیرا در آن زمان، میزان بالای اضطراب و فشار روانی مانع به خاطر سپردن صحیح مطالب می‌شود. روش مرور مطالب با همكلاسی باعث به حافظه سپردن بهتر شما و او می‌شود.

5- داشتن استراحت كوتاه مدت را در فواصل درس خواندن خود بگنجانید و هرگز پیوسته و بدون استراحت به درس‌خواندن ادامه ندهید (‌به ازای هر 45 – 30 دقیقه درس خواندن 5 تا10 دقیقه استراحت زمان مناسب و معقولی است.‌)

در زمان استراحت به دیدن تلویزیون یا انجام بازی‌های رایانه‌ای نپردازید بلكه در این زمان سعی كنید كمی راه بروید یا از خوراكی‌های سالم مانند میوه و سبزیجات تازه استفاده كنید تا مغز نیز فرصت تقویت خود را پیدا كند.

6- از حفظ كردن مو به موی مطالب خودداری كنید. ابتدا مفهوم آن را درك كرده و بعد آن را حفظ كنید زیرا در بسیاری موارد مشاهده می‌شود دانش‌آموزان فقط به حفظ‌كردن خط به خط و لغت‌‌به‌لغت مبادرت می‌ورزند كه این امر تأثیری كوتاه مدت خواهد داشت و حتی چند ساعت بعد از امتحان، دانش‌آموزان كلمه‌ای را به یاد نخواهند آورد.

7-  با تكنیك‌ها و روش‌های صحیح مطالعه آشنا شوید؛ در بسیاری از مواقع به خاطر سپردن نماد و سمبلی می‌تواند شما را یاد آن مبحث بیندازد. استفاده از این تكنیك‌ها و روش‌ها به‌خصوص در مورد دروس شفاهی بسیار كاربردی و تأثیر‌گذار است؛ مثلاً اگر دانش‌آموز قصد دارد چند اسم مختلف را حفظ كند و ترتیب آنها نیز اهمیت دارد، می‌تواند از روش سرینام استفاده كند، بدین صورت كه ابتدای حروف آن اسامی را به هم بچسباند و با آن یك لغت با معنی و حتی بی‌معنا بسازد و آن لغت را كه هر حرف آن نمادی از آن اسامی است حفظ كند.

تقویت و بهبود حافظه امری نیست كه بتوان یك شبه یا چند روزه آن را ایجاد كرد بلكه نیاز به ممارست فراوان دارد لذا توصیه می‌شود كه این امر مهم را جدی قلمداد كرده و در فصل تابستان از كلاس‌ها و كتاب‌های مفید و سازنده در این زمینه استفاده كرده و بهبود و تقویت حافظه را به امری روزانه و پیوسته تبدیل كنید.





:: بازدید از این مطلب : 1167
|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 6
|
مجموع امتیاز : 6
تاریخ انتشار : 24 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: