آیا ایدز با استخر عمومی و نیش حشرات منتقل می‌شود؟
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز:ایدز  بیماری است که توسط ویروسی به نام HIV منتقل می‌شود. این ویروس به تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند به طوری که فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت منجر به مرگ می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از زمانی که فرد به ویروس مولد ایدز (HIV) مبتلا می‌شود تا شروع بیماری ایدز ممکن است بیش از ۱۰ سال طول بکشد. در این مدت فرد سالم بوده، می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه دهد ولی احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد. ابتلا به HIV از ظاهر فرد مشخص نمی‌شود.

HIV چگونه وارد بدن می‌شود؟

-تماس جنسی حفاظت نشده با فرد مبتلا

- استفاده مشترک از وسایل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزنه خالکوبی

- انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده

- از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی

شایع‌ترین راه ابتلا به HIV در جهان تماس جنسی نامطمئن و در ایران، استفاده مشترک از وسایل تزریق در بین مصرف کنندگان مواد مخدر تزریقی است.

 چه عواملی خطر ابتلا را در تماس جنسی بیشتر می‌کند؟

- تماس‌های جنسی حفاظت نشده

- وجود یک بیماری آمیزشی درمان نشده

- مصرف مواد مخدر، الکل، اکستاسی (قرص X) و … قدرت تصمیم گیری فرد را برای پرهیز از رابطه جنسی حفاظت نشده مختل می‌کند.

آیا لازم است افراد آلوده از سایرین جدا شوند؟

ویروس مولد ایدز از طریق تماس‌های معمولی مانند دست دادن، در آغوش کشیدن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه کردن، استفاده از توالت و حمام مشترک، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، استفاده از استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود. افراد مبتلا و بیمار نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند. آنچه افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد رفتارهای پرخطر است، نه زندگی در کنار افراد مبتلا

از کجا بدانیم مبتلا شده‌ایم یا نه؟

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود. از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده شود ممکن است چند ماه طول بکشد. بهتر است قبل از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود.

اگر از ابتلای خود یا همسر خود به HIV نگران هستید، می‌توانید به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مراجعه کنید. در این مراکز علاوه بر آموزش، مشاوره و ارایه وسایل پیشگیری، آزمایش HIV به صورت رایگان با حفظ رازداری انجام شده و افراد مبتلا یا بیمار تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند. آدرس مراکز مشاوره را از مراکز بهداشتی درمانی منطقه خود سوال کنید.

 آیا ایدز درمان دارد؟

در حال حاضر درمان قطعی که ویروس را از بین ببرد وجود ندارد. درمان‌های موجود می‌توانند طول عمر بیمار را افزایش داده، کیفیت زندگی را بهتر کنند.

چگونه خود را در برابر ابتلا به HIV حفاظت کنیم؟

با خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مانند تیغ اصلاح، سوزن خالکوبی، وسایل تزریق و … به صورت مشترک می‌توان خود را در برابر ابتلا به HIV حفاظت کرد.

همچنین هر یک از افراد می‌توانند با حفاظت از خود و دیگران در برابر ایدز، صحبت با دیگران در مورد HIV/ایدز، تلاش برای پذیرفته شدن و حمایت افراد مبتلا به HIV/ایدز در جامعه و محله و دعوت از بزرگان محله، مربیان، همکاران، همکلاسان و اطرافیان به مشارکت در اطلاع رسانی برای HIV/ایدز شهر و کشور را در برابر همه‌گیری HIV حفاظت کنند.





:: بازدید از این مطلب : 300
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: