مادر شدن خطرخودكشی را كاهش می‌دهد
نوشته شده توسط : nahal


یك تحقیق جدید نشان می‌دهد؛ مادر شدن خطر اقدام به خودكشی را كاهش می‌دهد و افزایش تعداد فرزندان با كاهش نرخ مرگ و میر ناشی از خودكشی در مادران ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، محققان در این پژوهش كه در مجله انجمن پزشكی كانادا به چاپ رسیده است، یك میلیون و 292 هزار و 462 زن را به مدت بیست سال در كشور تایوان تحت پژوهش قرار دادند تا صحت و سقم فرضیه‌ امیل دوركهایم جامعه شناس سال 1897 را مورد آزمایش و بررسی قرار دهند.

دوركهایم در زمان خود این تئوری را ارائه كرد كه احتمال اقدام به خودكشی در صورت پدر یا مادر شدن كاهش پیدا می‌كند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند: مرگ و میر ناشی از خودكشی در بین زنانی كه صاحب دو فرزند هستند و زنانی كه صاحب سه فرزند یا بیشتر هستند در مقایسه با مادرانی كه فقط یك فرزند دارند به ترتیب 39 و 60 درصد كاهش پیدا می‌كند.

شركت‌كنندگان در این پژوهش كه تا 31 دسامبر سال 2007 تحت مطالعه بودند، بین اول ژانویه 1978 تا 30 دسامبر 1987 صاحب فرزند شده بودند. از آنجا كه پیش از این مطالعات محدودی در نمونه‌های كوچكتر در كشورهای پیشرفته روی این مبحث صورت گرفته بود، پژوهش جدید بیشتر حائز اهمیت است چون هم تعداد وسیع‌تری از شركت كنندگان را در بر می‌گیرد و تعداد خودكشی‌هایی كه در این افراد صورت گرفته بود، 2 هزار و 252 نفر بوده است.

آمارها نشان می‌دهد؛ در تایوان خودكشی هشتمین عامل مهم مرگ و میر در بین مردان و نهمین عامل مهم مرگ و میر زنان است و این روند از سال 1999 در این كشور به طور مداوم رو به افزایش بوده است. این در حالی است كه از دهه 1990 نرخ خودكشی در اكثر كشورهای غربی یا ثابت بوده و یا رو به كاهش داشته است. بر همین اساس در كشورهای غربی نسبت خودكشی مردان به زنان اغلب بیشتر از 3 به یك است؛ در حالی كه این نسبت در تایوان 2 به 1 است و علت آن نرخ بالای اقدام به خودكشی در زنان ویتنامی است. در كشورهای غربی همچنین میزان اقدام به خودكشی در زنان رو به كاهش داشته در حالی كه در بین مردان افزایش یافته است.

دكتر چون یویانگ پژوهشگر دانشگاه پزشكی كائوشیونگ در تایوان در این باره می‌نویسد؛ در تحقیقات ما پس از كنترل سن در اولین بارداری، وضعیت مادر، سالهای تحصیل و محل وضع حمل، وجود گرایش آشكاری به سمت كاهش نرخ خودكشی با افزایش تعداد فرزندان كشف شد. این تاثیر ایمنی والدین شدن در كاهش خطر مرگ و میر ناشی از خودكشی خیلی قوی‌تر از آمار گزارش شده در مطالعات قبلی مشاهده شده است.

یانگ افزود: از آنجا كه زنان شركت كننده در این تحقیق همگی جوان بودند، این یافته بویژه با ارزش و حائز اهمیت است.

پژوهشگران چنین فرض می‌كنند كه تاثیر بچه دار شدن در كاهش خودكشی می‌تواند به دلیل افزایش احساس خودارزشی در مادر باشد. البته كودكان هم برای مادر یك حمایت احساسی ایجاد می‌كنند و به او یك نقش اجتماعی مثبت می‌دهند.





:: بازدید از این مطلب : 1209
|
امتیاز مطلب : 11
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: