مجردها بیشتر وسواسی هستند
نوشته شده توسط : nahal

رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است.
غلامعلی افروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، افزود: وسواس به برخی از افكار، اندیشه‌ها، اعمال پیوسته و ناخواسته كه به صورت اضطراری و اجباری وجود فرد را فرا می‌گیرد، گفته می‌شود.

وی گفت: وسواس‌های فكری شامل اندیشه‌ها، نگرش‌ها و عقاید ناخواسته و مداومی هستند كه فرد مبتلا قادر به خودداری از آنها نیست و وسواس‌های عملی، رفتارهای به ظاهر نامعقولی است كه شخص به صورت تكراری انجام می‌دهد، مانند شست‌وشو، نظم و ترتیب بیش از حد.
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور افزود: افرادی كه اختلال وسواس فكری و عملی دارند، از ماهیت اضطراب‌آور و ناتوان كننده وسواس‌های خود آگاهند، ولی احساس می‌كنند كه قادر نیستند آنها را متوقف كنند.
افروز اضافه كرد: افراد وسواسی توجه اغراق‌آمیز نسبت به جزئیات دارند و عموماً تمایل دارند كه در گوشه‌ای آرام باشند. این افراد در تصمیم‌گیری‌ دچار اشكال جدی هستند، چرا كه افكار وسواسی به صورت تحمیل شونده افكار و آگاهی‌های آنان را فرا گرفته است.
وی گفت: شیوع وسواس در بین زنان و مردان تفاوت چندانی ندارد، اما متأسفانه در بین افراد مجرد، بیش از افراد متأهل است. شاید یكی از دلایل مجرد ماندن این افراد، همان اندیشه‌های وسواسی باشد.
رئیس سازمان روانشناسی و مشاوره كشور افزود: اختلال وسواس در بین كسانی كه به خانواده‌های نسبتاً مرفه تعلق دارند، بیشتر دیده می‌شود و به دلایل گوناگون وسواس در بین افرادی كه از هوش بیشتری برخوردارند، بیشتر مشاهده می‌شود.
افروز اضافه كرد: «وسواس» یك پدیده‌ ارثی نیست، یعنی ژن خاصی عامل انتقال وسواس از پدران و مادران به فرزندان نیست، اما احتمال تقلید از بزرگترهایی كه وسواس داشته یا دارند مثل پدربزرگ‌ها، مادربزرگ‌ها، پدرها، مادرها و دیگر الگوهای بزرگسال و یادگیری از رفتار می‌تواند، یكی از زمینه‌های پدید آمدن وسواس در فرزندان باشد.
وی اضافه كرد: وسواس در بین كودكان و خردسالان بسیار نادر است و بیشتر مبتلایان به وسواس را جوانان و بزرگسالان تشكیل می‌دهند.






:: بازدید از این مطلب : 1040
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 21 خرداد 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: