۳ باور غلط درباره شیرمادر
نوشته شده توسط : nahal

دیگر کمتر کسی است که از مواهب تغذیه کودک با شیرمادر بی اطلاع باشد اما گاهی برخی از باورهای غلط باعث می شود مادران در امر شیردهی موفق نشوند…

 

اینجا به ۳ مورد از این موارد می پردازیم: 
۱) شیر مادر کم کم خواصش را از دست می دهد: شاید شما هم شنیده باشید که می گویند بعد از ۲ سالگی شیرمادر خواص اولیه اش را از دست می دهد و مثل آب می شود اما این تصور درست نیست، باید بدانید شیرمادر براساس نیاز شیرخوار مواد مغذی ای دارد و سلامت او را تضمین می کند. البته مطمئنا کیفیت آن مانند روزهای اول، ۶ ماه اول و سال اول نیست، اما همواره براساس نیازهای طبیعی شیرخوار در مقاطع مختلف سنی دارای خواص زیادی است. استاندارد زمان موردنیاز کودک برای تغذیه با شیرمادر تا ۲ سالگی است، ولی گاهی مادران به دلیل وابستگی به کودکشان تا ۴ ۳ سالگی نیز به او شیر می دهند، این کار بد نیست و نشان می دهد که هنوز شیرمادر می تواند در کنار غذای کمکی، نیاز کودک را برآورده کند.

 
۲) بعد از ۶ماهگی، دیگر شیر مادر در اولویت نیست: همان طور که می دانید، غذای کمکی برای شیرخواران بعد از ۶ ماهگی شروع می شود. برخی از مادران اعتقاد دارند زمانی که کودکشان شیرمادر می خورد، دیگر اشتهایی برای خوردن سایر غذاها ندارد و همین باور باعث می شود به کودک خود شیر کمتری بدهند اما باید بدانید که بعد از ۶ ماهگی نیز شیر مادر برای کودک در اولویت است و سایر موادغذایی نقش غذای کمکی دارند. هدف اصلی از دادن غذای کمکی بعد از ۶ ماهگی آن است که کودک با طعم غذاهای مختلف آشنا شود و این قضیه ۳ ۲ ماه بعد از ۶ ماهگی و به خصوص ماه اول بیشتر مصداق دارد. به همین دلیل است که توصیه می شود غذای کمکی کودک را ابتدا از غلات و زرده تخم مرغ شروع کنید و در شروع ابتدا با یک قاشق چای خوری به کودک غذا دهید و بعد نوع غذاها را تغییر دهید تا کودک طعم غذاهای مختلف را بشناسد. تا یک سالگی، سایر موادغذایی نقش غذای کمکی دارند و اگر این روند برعکس شود، نیازهای اصلی غذایی کودک برآورده نخواهد شد.

 
۳) وزن گیری بچه های شیرمادرخوار کند است: این یکی دیگر از مواردی است که مادران در مورد آن نگران هستند. کودک باید بعد از ۵ ماهگی ۲ برابر، بعد از یک سال ۳ برابر و بعد از ۲سالگی ۴ برابر وزن هنگام تولدش باشد. این شاخص ها، به صورت کلی، متوسط در نظر گرفته می شود و اگر مثلا کودک به جای اینکه در ۵ ماهگی وزنش ۲ برابر شود در ۶ ماهگی به وزن ایده آل رسید، نباید نگران بود، چون این شاخص ها وزن متوسط کودکان را نشان می دهد. طی سال های اخیر، سازمان جهانی بهداشت و یونیسف یک منحنی استاندارد براساس استاندارد پایش رشد کودکان تنظیم کردند. براساس این منحنی که در تمام شبکه های بهداشتی و درمانی موجود است، رشد کودک باید صعودی یا موازی با منحنی استاندارد باشد. اگر کودک مطابق این منحنی افزایش رشد وزن می گیرد نگران نباشید.
دکتر حامد برکاتی
متخصص کودکان
رییس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت





:: بازدید از این مطلب : 925
|
امتیاز مطلب : 20
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 آبان 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: