خواص دارویی بادام تلخ
نوشته شده توسط : nahal

چون بادام تلخ دارای اسید سیانیدریک است در مصرف آن باید نهایتدقت را بعمل آورد .مغز بادام تلخ ازنظر طب قدیم ایران خیلی گرم و خشک است.
بادام تلخ را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید ضماد خوبی برای سر درد میباشد همچنین مالیدن آن بر دور چشم برای تقویت بینایی مفید است .
خوردن بادام تلخ برای تنگی نفس ، سرفه و ورم ریه مفید است .
بادام تلخ رابا عسل بخورید کبد و طحال را تمیز می کند .
برای رفع درد کلیه ها بادام تلخ را با نشاسته و نعناع بخورید .
بادام تلخ را با عسل برای قولنج مفید است .
برای از بین بردن سنگ کلیه و ناراحتی های کلیه ، بادام تلخ را با شیرهانگور مخلوط کرده و بخورید .
اگر عادت ماهیانه خانم ها عقب می افتد بهترین طرز درمان آن قرار دادنشیاف بادام تلخ در مهبل است .
برای ازبین بردن لکه های صورت ، بادام تلخ را پودر کنید و با سرکه مخلوطکرده و ضمادی از آن درست کنید و روی پوست بمالید .
ضماد بادام تلخ برای درمان زخم های کهنه خارش و مخملک بکار میرود .
ضماد ریشه درخت بادام تلخ برای درمان انواع دردها مفید است .
ضماد ریشه درخت بادام برای پاک کردن طحال ، کلیه و دفع کرم روده بکار میرود .
دم کرده ریشه درخت بادام تلخ برای پاک کردن طحال ، و دفع کرم روده بکارمی رود .
روغن بادام تلخ خاصیت مسهلی درد .
روغن بادام تلخ برای تنگی نفس ، درد کلیه و خارج کردن سنگ مثانه مفید است .
برای رفع زنگ زدن و صدا در گوش یک قطره از روغن بادام تلخ را در گوشبریزید .
مالیدن روغن بادام تلخ روی صورت ، لکه ها و چین و چروک را از بین می برد .
روغن بادام تلخ ترک دست و پا را که از سرما ایجاد شده از بین می برد .
آنهایی که مبتلا به اگزما هستند اگر از بادام تلخ خمیری درست کنند و ازآن بجای صابون برای شستن نقاطی که مبتلا به اگزما است استفاده کنند بزودیبهبود می یابند .
خمیر بادام تلخ برای رفع بوی بد پا و زیر بغل مفید است .
روغن بادام تلخ برای درمان سیاه سرفه مفید است .
طرز استفاده:
برای بدست آوردن روغن بادام ، مغز بادام را پس از تمیز کردن و خشک کردن خردمی کنند و بصورت خمیر در می آورند و سپس آنرا تحت فشار قرار داده و روغنآن را استخراج می کنند . این روغن را فشار اول می نامند .تفاله بادام را کهاز فشار اول باقیمانده تحت اثر حرارت و مواد شیمیایی قرار داده و روفنفشار دوم را بدست می آورند .
بدلیل اینکه روغن بادام گران است معمولا تقلب کرده و آنرا با روغن های دیگرمانند روغن مغز هسته زردآلو و هلو مخلوط کرده و بام روغن بادام می فروشند.همانطور که گفته د اگر روغن بادام تلخ یا مغز زردآلو و یا هلو تحت اثر آّبقرار گیرند اسید سیانیدریک و آلدئید بنزوئیک تولید می شود که سمی استبنابراین برای گرفتن روغن از این هسته ها نباید از آب استفاده کرد .
اسانس بادام تلخ : این اسانس مایعی زلال و بیرنگ است که در اثر کهنه شدنبرنگ زرد کمرنگ در می آید . بوی آن قوی ، طعمش سوزاننده و تلخ و بسیار سمیاست . اسانس بادام تلخ بسهولت با اکسیژن هوا ترکیب و اکسید می شود . بنابراین باید همیشه محتوی آن کاملا پر و در بسته بوده و در جای تاریک وسرد نگاهدری شود .
شکوفه و گل بادام : گل و شکوفه درخت بادام دارای بوی مطبوعی و طعم تلخ میباشد .
پوست میوه بادام : بصورت جوشانده مصرف می شود . طرز تهیه آن به این صورتاست که ۵۰ گرم پوست بادام شیرین را در یک لیتر آب ریخته و مدت چند دقیقهآنرا می جوشانند سپس آنرا صاف کرده و مصرف می کنند .
برگ درخت بادام: برای تهیه جوشانده برگ درخت بادام ۵۰ گرم برگ درخت را دریک لیتر آب می جوشانند و سپس صاف می کنند .
مغز بادام : معمولا بصورت خشک شده و خام و یا بوداده مصرف می شود .شیربادام : شیر بادام را از مغز بادام بو نداده و خام تهیه می کنند . برایتهیه آن ۵۰ گرم مغز بادام را کاملا آسیاب کرده که بصورت پودر در آید . سپسمقدار ۵۰ گرم شکر یا قند به آن اضافه کرده و با یک لیتر آب مخلوط می کنندمایعی مانند شی بدست می آید .نوع دیگر شیر بادام برای کودکان شیر خوار واطفال بسیار مفید است و می تواند جانشین شیر مدر و یا مکمل آن باشد بدینترتیب بدست می آید که مقدار ۵۰ گرم بادام را بمدت چند دقیقه در آب گرم قرارمی دهند تا پوست آن کنده شود سپس آنرا آسیاب کرده و بصورت پودر در می آیندو مقدار کمی آب را بان اضافه می کنند و بهم می زنند تا بشکل خمیر در آیدسپس خمیر حاصل را با یک لیتر آب مخلوط و بهم می زنند و سپس مقدار ۵۰ گرمعسل بآن اضافه می کنند تا کاملا حل شود .
این مایع را از پارچه ململ می گذرانند تا مایعی مانند شیر از آن باقیبماند.البته اگر اشخاص بالغ بخواهند از شیر بادام استفاده کنند احتیاجی بهصاف کردن آن نخواهد بود .طریقه دیگری که آسان تر است بدین صورت می باشد کهمقدار ۵۰ گرم بادام پوست کنده یک لیتر آب و ۵۰ گرم عسل یا شکر را در داخلمخلوط کن برقی بریزید و تا مایعی مانند شیر بدست آید .
مضرات :
بادام از نظر اینکه دارای مواد مغذی بسیاری است بنابراین غذای بسیار خوبیاست ولی چون سنگین و ثقیل الهضم می باشد نباید در خوردن آن افراط کرد ومقدار آن نباید در روز بیش از ده دانه باشد . بادام همچنین برای معده هایضعیف و سرد خوب نیست و اشخاصی که معده ضعیف دارند بهتر است بادام را با شکربخورد.





:: بازدید از این مطلب : 846
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : 3 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: