نوشته شده توسط : nahal

مطالعاتی كه در خصوص انتخاب جایگزین مناسب برای بلیت‌های كاغذی صورت گرفت بر مبنای مشكلات متعددی بود كه این بلیت‌ها ایجاد كرده بودند و ضرورت حذف آنها را از سیستم حمل و نقل شهری بیش از بیش نمایان ساخته بود.

فارس: مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت:‌ طبق نتایج تحقیقات علمی مشخص شده است كه بیش از 18 نوع بیماری از طریق رد و بدل كردن اسكناس و پول خرد منتقل می‌شود.

رضا دبیدیان اظهار داشت: مطالعاتی كه در خصوص انتخاب جایگزین مناسب برای بلیت‌های كاغذی صورت گرفت بر مبنای مشكلات متعددی بود كه این بلیت‌ها ایجاد كرده بودند و ضرورت حذف آنها را از سیستم حمل و نقل شهری بیش از بیش نمایان ساخته بود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اتوبوسرانی مشهد گفت: مطالعات پروژه الكترونیكی شدن بلیت در مشهد یك سال طول كشید و سپس عملیات مطالعه و اجرای آن از سال 1385 آغاز شد.

وی افزود: ‌علاوه بر مشكلات متعدد رد و بدل كردن بلیت و پول خرد در مراودات روزمره، جایگزینی روش جدید، صرفه‌جویی در مصرف كاغذ و هدررفت این سرمایه عظیم را نیز به دنبال دارد.

دبیدیان تصریح كرد: ‌14 درصد هزینه‌های حمل مسافر صرف فعالیت‌های مربوط به چاپ، توزیع، جمع‌آوری و كنترل می‌شود و چنانچه بلیت الكترونیك و كنترل موقعیت ناوگان راه‌اندازی شود، این 14 درصد را می‌توان در قسمت‌های دیگری سرمایه‌گذاری كرد.

وی افزود: علاوه بر این طبق آمار ارائه شده هزینه هر برگ بلیت كاغذی 4.55 ریال است كه جمع مبلغ چاپ بلیت برای تعداد 350 میلیون بلیت تنها در سال 88 به 160 میلیون تومان رسیده است.

مدیر فناوری اطلاعات سازمان اتوبوسرانی مشهد تصریح كرد:‌ در این بین با احتساب هزینه نیروی انسانی، توزیع بلیت و فروش بلیت، توزین، انبارداری و ناظر و همچنین سرانه هزینه نگهداری ‌دكه‌ها و رنگ و شیشه سالانه 150 میلیون تومان هزینه می‌شود‌.

وی ادامه داد:‌ طبق آمارهای موجود در هر ماه 400 میلیون تومان هزینه تهیه و توزیع بلیت‌‌های كاغذی در شهر مشهد می‌شود.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اتوبوسرانی از جمله دیگر ویژگی‌های بلیت‌‌های كاغذی را فرسودگی و پاره شدن آنها دانست و گفت: بلیت نازك است و سایز كوچكی دارد پس احتمال پاره شدن در جیب را دارد.

دبیدیان اظهار داشت: مسئله دیگر بحث خرید و تهیه بلیت است كه افراد باید در زمان‌های خاصی ( در زمان باز بودن دكه‌های فروش بلیت) و در نقاط خاصی بلیت تهیه كنند، ضمن اینكه چون بلیت‌ها كاغذی هستند امكان اینكه پس از استفاده در اتوبوس مجددا به چرخه برگردند است، همچنین احتمال تقلب مبنی بر چاپ غیر‌قانونی را هم دارد.

وی ادامه داد:‌ سازمان اتوبوسرانی مشهد حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس و 4 هزار نفر پرسنل دارد و این نیازمند كنترل و نظارت بیشتری است و نمی‌توان با این روش آماری داشت كه در چه ساعتی و در چه خطی‌ و در چه اتوبوسی بلیت و به چه تعداد ارائه شده است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان اتوبوسرانی مشهد، همچنین بحث جمع‌آوری لاشه بلیت‌ها را نیز معضلی برای اتوبوسران‌ها دانست كه از این راه كارانه خود را دریافت می‌كنند و نمی‌توان آنچه حق مسلم آنهاست بررسی شود و معمولا بیشتر یا كمتر محاسبه می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: ‌با توجه به تمام مشكلاتی كه برای استفاده از بلیت‌های كاغذی وجود دارد شهرداری مشهد با در نظر گرفتن مواردی همچون راحتی دسترسی به بلیت، راحتی دسترسی به اتوبوس، فواصل مناسب بین حركت اتوبوس‌ها، رسیدن اتوبوس به ایستگاه در زمان مقرر، نظافت اتوبوس‌ها و عدم دودزایی آنها اقدام به جایگزینی روشی مناسب كرده است و طبق مطالعات صورت گرفته مشخص شده است با الكترونیكی شدن بلیت‌‌ها مسئله اصلی كه مدیریت در این حوزه است، محقق می‌شود.





:: بازدید از این مطلب : 1443
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 1 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: