حلوای زنجبیلی
نوشته شده توسط : nahal

طرز تهیه:

یکی از موارد مهم درست کردن حلوا تفت دادن آرد است که باید خوب تفت داده شود برای این حلوا آرد را 3 بار خوب الک میکنیم تا هوا وارد آرد شود بعد به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه این آرد باید تفت داده شود........


حلوای زنجبیلی

ویژه ماه مبارک رمضان

مواد لازم:

 

آرد گندم سفید           500 گرم

روغن جامد                ٢۵٠ گرم

پودر قند یا شکر           200 گرم

روغن مایع                 1 پیمانه

زنجبیل پودر شده        20 گرم

زعفران آبکرده            2 قاشق سوپخوری

گلاب                       1 قاشق سوپخوری

پودر کاکائو                 3 قاشق غذاخوری

پودر پسته                100 گرم (برای تزئین که میتوان از خلال پسته هم استفاده کرد)

 

طرز تهیه:

 

یکی از موارد مهم درست کردن حلوا تفت دادن آرد است که باید خوب تفت داده شود برای این حلوا آرد را 3 بار خوب الک میکنیم تا هوا وارد آرد شود بعد به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه این آرد باید تفت داده شود.

یکی از اصول پختن حلوا این است که با صبر و حوصله و به آرامی این کار را انجام دهیم تفت دادن باید تا اندازه ای باشد که آرد رنگ سفیدی خود را از دست دهد کرم روشن متمایل به طلایی شود حرارت باید ملایم باشد و لحظه ای نباید از تفت دادن غافل شد چون آرد میسوزد و بوی سوختگی را به خود میگیرد.

بعد از 15 یا 20 دقیقه تفت دادن خیلی سریع بار دیگر آرد را الک میکنیم تا کیفیت آن بهتر شود سریع الک میکنیم چون آرد نباید سرد شود میتوان از آرد سنگک هم برای این حلوا استفاده کرد.

روغن جامد را بعد از 45 دقیقه تفت دادن استفاده میکنیم میتوان از کره ها یا روغن های حیوانی جامد استفاده کرد استفاده از روغن جامد برای انسجام حلوا و روغن مایع برای شفافیت حلواست.

به تدریج روغن مایع را اضافه میکنیم همچنان تفت میدهیم زعفران را به تدریج اضافه میکنیم در صورت تمایل میتوان از گلاب استفاده کرد 1 قاشق سوپخوری یا بیشتر اضافه میکنیم (به دلخواه) کامل مخلوط میکنیم پودر قند را اضافه میکنیم بلا فاصله زنجبیل هم اضافه میکنیم و تفت میدهیم مواد در این مرحله کمی خشک است و این طبیعیست و نیازی به اضافه کردن مجدد روغن وجود ندارد.

وقتی پودر قند و زنجبیل اضافه کردیم تا کمتر از یک دقیقه ظرف را حتما از روی حرارت برمیداریم چون پودر قند میسوزد و عطر زنجبیل از بین میرود با پشت قاشق مواد را صاف میکنیم احتیاجی به چرب کردن ظرف نیست چون حلوا خودش روغن دارد نصف حلوا را داخل قالب ریخته و با پشت قاشق صاف میکنیم پودر کاکائو را روی حلوا میریزیم صاف میکنیم بقیه حلوا را روی آنها میریزیم دوباره با پشت قاشق صاف میکنیم بعد پودر پسته یا خلال پسته یا پودر نارگیل یا خلال بادام یا گل محمدی خشک شده که به شکل پودر درآمده برای تزئین استفاده میکنیم.

حلوا را به هر شکلی که میخواهید ببرید وقتی حلوا داغ است تزئین کنید بعدا داخل یخچال بگذارید تا خنک شود.

 

 

*زنجبیل طبع گرمی دارند بنابراین لاغر کننده است ضد درد، ضد سرماخوردگی، ضد نفخ است و برای افزایش مقاومت بدن به کار میرود.

** وقتی پودر قند را اضافه کردید یا ادویه معطر مثل هل سبز یا زنجبیل یا هر ادویه معطر دیگری اضافه کردید باید سریع از روی حرارت بردارید.





:: بازدید از این مطلب : 1290
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : 12 شهريور 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: