دانستني هاي خواندنی از شب قدر
نوشته شده توسط : nahal

سرویس فرهنگ و هنر جهان-
1- آيا ميداني در طول سال بهترين لحظه و ساعات شب قدر است و عيدي بزرگتر از آن وجود ندارد.
2- شبي که از هزار ماه بهتر مي باشد.
3- شب قدر از هزار ماه جهاد بهتر، واز سلطنت هزار ماه بهتر، و عبادت آن بهتر از عبادت هزار ماه ميباشد.
4- در شب قدر روزي بندگان ، اجلهاي آنان وساير امور مردم از خوب و بد در آن مقدر ميگردد.
5- در شب قدر قرآن بر پيامبر و مسلمين از سوي خدا به توسط حضرت جبرايل نازل شده.
6- دراين شب دعاي کسي رد نمي شود و هر دعايي کني حتما يقين بدان مستجاب است ، مگر دعاي عاق والدين ، قطع کننده رحم نزديک ، کسي که شراب بنوشد و کسي که دشمني مؤمني دردلش باشد.
7- پيامبر اکرم ص ميفرمايند: حضرت موسي ع در گفتگو با خدا عرض کرد : خداي من ! مى‏خواهم به تو نزديک شوم ، فرمود : نزديکي من از آن کسي است که شب قدر بيدار شود . عرض کرد: خداي من رحمت تو رامي خواهم ، فرمود : رحمت من از آن کسي است که درشب قدر به نيازمندان و زيردستان رحم کند ، عرض کرد: خداي من ! جواز عبور از صراط راخواهانم ، فرمود : آن براي کسي است که درشب قدر صدقه اي بدهد ، عرض کرد: خداي من ! از درختان بهشت و از ميوه‏هايش مى‏خواهم ، فرمود: اين مال کسي است که در شب قدر سبحان الله ( پاک و منزه است خدا) بگويد، گفت: خداوندا ! رهايى از جهنم را مى‏خواهم،فرمود: آن، از آن کسى است که در شب قدر استغفار و توبه کند. عرض کرد: خداي من ! رضايت تو را مي خواهم ، فرمود: رضايت من از آن کسي است که دو رکعت نماز در شب قدر بخواند.

8- فرشتگان در شب قدر فرود آمده و در زمين پخش مي شوند ، بر مجالس مؤمنين گذشته ، بر آنان سلام مي کنند و براي دعاهاي آنها ‹‹‌ آمين ›› مي گويند ، تا آنگاه که سپيده دم طلوع کند.هادي قادري علي گلد دات کام ALIgold.com

9- از پيامبر اکرم ص روايت شده است که فرمودند: درهاي آسمانها در شب قدر باز مي شود. بنابراين بنده اي در‌آن نماز نمي خواند، مگر اين که خداوند متعال در مقابل هر سجده اي درختي در بهشت براي او مي نويسد که اگر سواره ، صد سال در سايه آن حرکت کند به انتهاي سايه اش نمي رسد ، و در مقابل هر رکعت خانه اي از در و ياقوت و زبرجد و مرواريد، و در مقابل هر آيه اي تاجي از تاجهاي بهشت ، و در مقابل هر ((‌ سبحان الله )) گفتن پرنده اي از پرندگان بهشت ، و در مقابل هر نشستن درجه اي از درجات بهشت ، و در مقابل هر تشهدي بالا خانه اي از بالا خانه هاي بهشت ، و در مقابل هر سلام دادن ، لباسي از لباسهاي بهشت براي او مي نويسد. و آنگاه که سپيده صبح بدمد، خداوند از همسران مانوس که دست هيچ کس به آنان نرسيده و بهترين و زيباترين مخلوقات هستند،‌و کنيزان خوش اخلاق و خدمتکاراني جاويدان ، و بهترين پرندگان و بوهاي خوش ، و نعمتهاي خوب و تحفه ها و هدايا و خلعتها و کرامتها، و آنچه نفس ميل دارد و ديدگان از آن لذت ميبرد به او عنايت مي فرمايد، و شما در آن جاويد هستيد.

10- در شب قدر آخرين مراحل مشيت الهي صورت گرفته و پس از آن تغيير و تبديلي انجام نمي شود.

11- درشب قدر تقدير يک ساله ما رقم ميخورد. و مقدرات در آن ، تغيير نمي کند.

12- اينشب را از آن رو (قدر) گفته اند که زمين به واسطه کثرت فرود فرشتگان در آن شب , تنگ ميشود. زمين در اين شب, سرشار از فرشتگانى است که تا سپيده دم , هم صدا با زمينيانبه احياى آن شب مى پردازند و به وظايف خويش مى رسند.

13- خداوند اعلي در قرآن کريم سوره مبارکه قدر فرموده است: قرآن در شب قدر نازل شده و فرشتگان در آن شب فرود مي آيند. سپس افزوده است: شب سلامت است. و فرموده است: عمل صالح در اين شب ، برابر با عمل صالح در طول هزار ماه است. فردى به امام باقر(ع) عرض کرد: مراد و مقصود از اينکه شب قدر بهتر از هزار ماه است چيست؟ حضرت فرمودند: کار شايسته از قبيل نماز و زکات، صدقات و انفاقات و، انواع خوبى ها در آن شب برتر از هر کار شايسته اى است که در مدت هزار ماه که شب قدر در آن نيست، انجام شود.

14- در اين شب همه چيز اندازه گيرى مى شود. از جمله مقدرات اين شب ، سرنوشتافراد جامعه حوادث و پيش آمدها مانند جنگ زلزله پيروزى شکست سعادت و شقاوت و ... است. در اين شب سرنوشت افراد و جوامع و هر آنچه با سرنوشت انسان ها ارتباط دارد , بر اساس حکمت و مصلحت و عملکرد يکسال گذشته فرد رقم مى خورد. هادي قادري علي گلد دات کام ALIgold.com

15- از حضرت امام رضا(ع) روايت شده است که: اين شب را ليلة القدر ناميده اند چون آنچه مربوط به سال است از قبيل خوبى بدى زيان سود روزى معيشت و مرگ و ولادت در آن شب اندازه گيرى مى شود

16- امام صادق ع فرمودند: در شب قدر حاجيان مشخص شده و پيشامدها و مرگ ها و روزيها و آنچه مربوط به آن سال است تا سال آينده (شب قدر ديگر) رقم ميخورد; پس آن را در شب بيست و يکم و بيست سوم ماه جستجو کن.

17- خداوند اين شب را از (حدود) سي هزار شب که شب قدري در آنها وجود ندارد، برتر دانسته است.

18- امام جواد ع ميفرمايند : خداوند متعال، شب قدر را، در ابتداي آفرينش دنيا آفريد. همچنين در آن شب، نخستين پيامبر و نخستين وصي را آفريد. در قضاي الهي چنان گذشت که در هر سال شبي باشد، که در آن شب، تفصيل امور و مقدرات يک ساله فرود آيد…

19- در آيات قرآن کريم ، خداوند به بيان خصوصيات اين شب مي‌پردازد. دارا بودن چنين خصوصياتي موجب مي‌شود که اين شب اثرات خاص و منحصر به فردي را در ميان تمامي شبهاي سال داشته باشد. به عنوان نمونه اين شب شبي «مبارک» خوانده شده است.مبارک به معناي پرخير و برکت است و به کار بردن اين تعبير در خصوص شب قدر به اين مفهوم است که اين شب بلند مرتبه، گنجايش و ظرفيت خير کثيري را دارد. نزول قرآن در اين شب صورت گرفته است. همچنين به سبب خير و برکت فراوان در اين شب رحمت و مغفرت خداوند به سوي بندگان نازل مي‌شود.

20- از ابن عباس از رسول خدا(ص)روايت شده که فرمودند : وقتى شب قدر مى‏شود ملائکه‏اى که ساکن در سدرة المنتهى هستند و جبرئيل يکى از ايشان است نازل مى‏شوند، در حالى که جبرئيل به اتفاق ساير سکان نامبرده پرچم‏هايى را به همراه دارند، يک پرچم بالاى قبر من، و يکى بر بالاى بيت المقدس، و پرچمى در مسجد الحرام و پرچمى بر طور سينا نصب مى‏کنند، و هيچ مؤمن و مؤمنه‏اى در بين اين نقاط نمى‏ماند مگر آنکه جبرئيل به او سلام مى‏کند، تنها کساني که سلام به آنها نميشود که دائم الخمر و يا معتاد به خوردن گوشت‏خوک و يا زعفران ماليدن به بدن خود باشد.

21- امام صادق ع فرمودند : وقتى شب قدر مى‏شود امام در هنگام ولادت مستوجب روح بيشترى مى‏گردد. روح ( انسان) از جبرئيل بزرگتر است، و جبرئيل از سنخ ملائکه است، و روح از آن سنخ نيست، مگر نمى‏بينى خداى تعالى فرموده: { تنزل الملئکة و الروح} پس معلوم مى‏شود روح غير از ملائکه است. (روح انسان از وجود خود خدا به جسم انسان دميده شده و خدا پرستي به اين دليل در ذات همه وجود دارد و بخاطر اين است که ميگويند همه آدمها خوبند مگر اينکه گناهي کنند) پس امشب روح ما مهمان ويژه خداست.

22- اين شب شبنزول قرآن، شب فرود آمدنملائکهوروح نيز نام گرفته است. در اين شب،مقدرات يک سال انسان‌ها و روزي‌ها، عمرها و امور ديگر مشخص مي‌شود. ملائکه در اين شب بر زمين فرود مي‌آيند، نزدامامزمان عليه السلام مي‌روند و آنچه را براي بندگان مقدر شده بر ايشان عرضهمي‌دارند.شب‌زنده‌داري و تلاوت قرآن و مناجات و عبادت در اين شب، بسيار توصيهو تأکيد شده است. هادي قادري علي گلد دات کام ALIgold.com

23- روايتى نيز از امام باقر(ع) وارد شده، در پاسخ به اين پرسش که چرا شب قدر به وجود آمده و به عبارت ديگر فلسفه شب قدر چيست؟ ايشان مى فرمايند: اگر خداوند کارهاى مومنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نميرسند، اما از راه لطف کارهاى نيکوى آن ها را چند برابر مى فرمايد تا کاستى هايشان جبران شود





:: بازدید از این مطلب : 1145
|
امتیاز مطلب : 21
|
تعداد امتیازدهندگان : 7
|
مجموع امتیاز : 7
تاریخ انتشار : 11 شهريور 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: