نوشته شده توسط : nahal


 برترین ها:  پوكی استخوان یا استئوپروز از دیرباز وجود داشته ولی زیاد مورد توجه قرار نمی‌گرفت به دلیل این‌كه علائم خاصی به غیر از شكستگی استخوان در موارد پیشرفته از خود نشان نمی‌دهد. پوكی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیك استخوان است كه امروزه به عنوان یك معضل بهداشت عمومی شناخته می‌شود كه با بالارفتن سن متوسط جامعه اهمیت آن روز به روز بیشتر می‌شود. به‌طوری كه سازمان بهداشت جهانی در سال 1991 پوكی استخوان را همراه با سرطان، سكته قلبی و سكته مغزی 4 دشمن اصلی بشر اعلام كرد.



برای خود تراکم استخوان آرزو کنید

تراکم استخوان در نقطه مقابل پوکی استخوان قرار دارد. کسانی که درگیر بیماری پوکی استخوان نیستند، از موهبتی به نام تراکم استخوان استفاده می‌کنند، چیزی که امیدواریم برای همه شما پیش بیاید و وجود داشته باشد.

برای آن‌که بدانید از پوکی استخوان رنج می‌برید یا نه، باید به پزشک مراجعه کنید و احتمالا اسكن استخوان بدهید، با‌توجه به این که ایران جامعه جوانی دارد، احتمال شیوع این بیماری در چند سال آینده زیاد است.



این بیماری خاموش است

این بیماری بزرگ‌ترین دغدغه خانم‌ها برای روزهای میانسالی است. مشکلی که دیر یا زود سراغ همه ما را خواهد گرفت. بنابراین خود را آماده مقابله کنید.

پوكی استخوان «بیماری خاموش» نامیده می‌شود زیرا علائم بالینی نداشته و در صورت پیشگیری و درمان نكردن پیشرفت می‌كند و اولین بار خود را با عوارض جانبی كه همان شكستگی استخوان و حتی گاهی مرگ است نشان می‌دهد.

در حالی كه این بیماری ناتوان‌كننده،  در مراحل اولیه قابل تشخیص، پیشگیری و درمان است. پوكی استخوان بیماری‌ای است كه با كاهش توده استخوانی و تغییر ساختمان میكروسكوپی استخوان، منجر به افزایش شكستگی استخوان و افزایش ریسك شكستگی (نه لزوما بروز شكستگی) می‌شود.



خانم‌ها بیشتر در خطر هستند

در سنین بالای 50سال ریسك شكستگی‌های شایع از پوكی استخوان در استخوان بالای پا، مهره‌های كمر و انتهای استخوان ساعد افزایش پیدا می‌كند كه در خانم‌ها 40درصد و در آقایان 12درصد است. مطالعات اولیه واحد استئوپروز مركز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه تهران نشان می‌دهد كه متأسفانه دانسیته استخوان (تراكم استخوان) در ایرانیان نسبت به استانداردهای بین‌المللی كمتر است. به‌طوری كه در خانم‌ها این دانسیته در ستون فقرات 5/6 درصد و استخوان بالای پا 4/5 درصد پایین‌تر است و در آقایان این كاهش در ستون مهره‌ها به طور متوسط 8/13 درصد و در استخوان بالای پا 6/4 درصد است.



همه چیزهایی كه روی استخوان‌های شما تاثیر می‌گذارند

الف) ارث
  •  بیش از 80درصد تغییرات توده استخوانی وابسته به فاكتورهای ژنتیك است. تراكم استخوان به‌خصوص در خانم‌های جوان ارتباط بسیار نزدیكی یا تراكم استخوان در وابستگان آنها دارد.
  •  ارتباط تراكم استخوان در 2قلوهای تك‌تخمكی بسیار نزدیك‌تر از 2قلوهای 2تخمكی است.
  •  نقص‌های ژنتیك در گیرنده‌های ویتامین D نیز سبب كاهش تراكم استخوان می‌شود.
ب) جنس
  •  توده استخوانی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. متاسفانه!
  •  افزایش توده استخوانی از بدو تولد تا سن 20سالگی صورت می‌گیرد و  از سن 20 تا 40سالگی تقریبا حالت Ploto  یا كفی پیدا می‌كند، این یك شرایط بینابینی است كه می‌تواند افزایش توده استخوانی را در برداشته باشد.
  •  بعد از 40سالگی دوران كاهش تراكم استخوان آغاز می‌شود كه آن هم بستگی به عوامل گوناگون دارد.



چه ورزشی به درد استخوان‌های شما می‌خورد

ورزش در سنین نوجوانی، بلوغ و رژیم‌ غذایی مناسب باعث افزایش توده استخوانی می‌شود. ورزش بیش از حد و استفاده غیرمنطقی از مكمل‌های غیراستاندارد به‌خصوص اگر در خانم‌ها باعث قطع قاعدگی زودرس بشود، كاهش توده استخوانی را به دنبال دارد. انجام ورزش باید به‌صورت منظم و مفرح باشد و قطع ناگهانی آن عاملی در جهت كاهش توده استخوانی است.



برای آن كه محتاج صندلی چرخ‌دار نشویم

نكته مهمی كه باید به  آن توجه داشت این است كه بیماری پوكی‌استخوان بیماری خطرناكی است، زیرا تا قبل از شكستگی اندام هیچ علامتی از خود نشان نمی‌دهد.شایع‌ترین عوارض این بیماری، شكستگی مهره‌ها به صورت خود به خود یا با یك ضربه خفیف است كه كاهش قد و خمیدگی كمر را می‌تواند به دنبال داشته باشد. خطرناك‌ترین شكستگی مربوط به بالای پا، ساعد و بازوست.نكته مهم این است كه 50درصد افرادی كه دچار این شكستگی‌ها می‌شوند از نظر توانایی به ندرت شرایط مساعد و یا شرایط قبل از شكستگی را پیدا می‌كنند و 20درصد این افراد كاملا ناتوان می‌شوند. به حدی كه با صندلی چرخ‌دار باید امورات‌شان را بگذرانند و 20درصد هم در همان سال اول به دلیل عوارض شكستگی جان خود را از دست می‌دهند.



سیکل‌های قاعدگی را کنترل کنید

در میان هورمون‌های زنانه استروژن عاملی است كه باعث تحریك و جذب كلسیم از روده‌ها می‌شود و پروژسترون مانع از اثر تركیبات كورتون‌دار بر بدن می‌شود و تركیب استخوان‌سازی را بیشتر می‌كند.

توده استخوانی در خانم‌ها به وضعیت سیكل‌های قاعدگی بستگی دارد. شروع زودرس قاعدگی باعث افزایش توده استخوانی و تاخیر آن موجب كاهش توده استخوانی می‌شود. قاعدگی نامنظم كاهش توده استخوانی را به دنبال دارد پس كنترل سیكل‌های قاعدگی مرتب از ضروریات است. قاعدگی نداشتن به مدت یك‌سال یائسگی محسوب می‌شود اما اگر خانمی اقدام به برداشتن تخمك‌ها كند، بعد از2 ماه یائسه محسوب می‌شود كه شروع پوكی استخوان را به‌دنبال دارد.



این غذاها را نخورید

تغذیه اثر بسیار مهمی در میزان توده استخوانی دارد. مهم‌ترین عامل افزایش توده استخوانی كلسیم است و میزان كلسیم در غذای روزانه تاثیر بسزایی در این خصوص و اختلالات در نحوه مصرف غذا و نوشیدنی‌ها دارد. رژیم‌های لاغری غیراستاندارد یا خودسرانه، كم‌اشتهایی و استفاده بی‌رویه از غذاهای فست‌فود عوامل موثری در زمینه‌سازی پوكی استخوان هستند.



نمک نخورید، نمکدان بشکنید!

 نمك عاملی است كه مانع از جذب كلسیم می‌شود پس استفاده از دوغ‌های آماده در بازار كه مملو از نمك است جذب كلسیم را دچار اختلال می‌كند، بنابراین از دوغ بدون نمك كه در منزل تهیه می‌شود استفاده كنید. در مورد استفاده از ویتامین‌ها و مكمل‌ها و دارو حتما با پزشك معالج خود مشورت كنید و بدون تجویز پزشك و به توصیه دیگران اقدام به استفاده از داروها و مكمل‌ها نكنید. به امید زندگی سالم و پر از نشاط.



بیماری‌هایی كه استخوان‌ها را مستعد پوكی می‌كنند

بعضی از بیماری‌ها می‌توانند عاملی در جهت پوكی استخوان باشند.
  •  سرطان‌ها و بیماری‌هایی كه با مصرف كورتون زیاد همراه است.
  •  بیماری‌ دیابت
  •  بیماری كم‌كاری تیروئید
  •  فعال شدن بیش از اندازه هورمون پاراتیروئید
  •  یائسگی زودرس
  •  در نهایت افزایش سن
  •  عوامل فرعی دیگر
  •  بی‌تحركی (بیش از 6ماه در بستر بیماری بودن)
  •  فقدان كلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی.
  •  فقدان نورآفتاب (وجود نورآفتاب برای تبدیل
  •  ویتامین D به 3D كه فرم قابل جذب است ضروری است)
  •  توده بدنی BMI زیر 19 (لاغری مفرط)
  •  مصرف سیگار
  •  مصرف هپارین (داروی ضدانعقاد) و ضد تشنج.



راه‌هایی برای فرار از شكستگی استخوان

  •   توصیه به تغذیه مناسب، ورزش و تحرك در كودكان تا سن بلوغ.
  •  استفاده مناسب از شیر(حداقل 2 لیوان در روز)
  •  استفاده از نور خورشید.
  •  در بزرگسالان مصرف روزانه 1000 تا 1500 میلی‌گرم كلسیم  و400 تا 800واحد ویتامین D.



کف دست‌ها را به سمت خورشید بگیرید

 وقتی به بیماران یا افراد سالم توصیه می‌شود از نورخورشید استفاده كنند. دچار این اشتباه می‌شوند كه اگر نورخورشید با لباس تماس داشته باشد كافی است، كه این یك باور غلط است. تماس نورخورشید با پوست بدن اثربخشی خاص خودش را در تبدیل ویتامین D به 3D دارند.بنابراین به خانم‌ها توصیه می‌شود؛ به مدت 15دقیقه روزانه كف دست‌ها را در معرض تابش نورخورشید قرار دهند. در هر شرایطی امكان چنین حركتی وجود دارد.  نكته دوم این كه ممكن است افراد نسبت به استفاده از شیر دچار حساسیت گوارشی شده و به نفخ یا اسهال دچار شوند كه برای پیشگیری می‌توانند از شیرهای كم لاكتور استفاده كنند. سوم این كه نیمی از افراد به دلیل بالا بودن چربی خون استفاده از شیر را جایز نمی‌دانند. این گروه می‌توانند از شیرهایی استفاده نمایید كه میزان چربی آن‌ها صفر است.



:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 36
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 برترین ها:  تا به حال فکر کرده​اید چطور می​توانید از راهکارهای بسیار کوچک اما تأثیرگذار برای شادتر بودن استفاده کنید؟ شاید تا به حال چندین و چندبار به خودتان قول داده باشید که بیشتر مطالعه کنید، بیشتر به نظافت خانه برسید و کمتر بر سر فرزندانتان داد و فریاد کنید بلکه به این طریق بیشتر احساس خوشحالی به سراغتان بیاید. البته که همه این راه​ها می​تواند ختم به خوشی بیشتر شود. با این حال بد نیست بدانید گاهی اوقات دم دستی​ترین راه حل که دقیقا به خاطر همین خصیصه​اش در عین حال دور از ذهن​ترین هم هست می​تواند کلید کسالت روزانه شما باشد که امانتان را بریده و روی تمام کارها و رفتارهایتان تأثیر گذاشته است. بهتر است گاهی هم سراغ راه حل​های ساده برویم. شاید آنها پیش پا افتاده باشند اما دلیل نمی​شود که تأثیرگذاری شان را زیرسوال ببریم.



ساعت 10 شب بخوابید

صبح است. از خواب بیدار شده​اید و بدون اینکه هیچ اتفاق بدی افتاده باشد از شدت عصبانیت صدای سایش دندان​هایتان را که روی هم کلید شده​اند می​شنوید!​ این شروع کسالت روزانه شماست. اتفاقی که شاید برای خیلی از خانم​ها  بیفتد. آنها صبح از خواب بیدار می​شوند و بدون اینکه بدانند چرا، احساس کسالت و عصبانیت می​کنند. خب اطرافتان را جستجو کنید و وقتی مطمئن شدید اتفاق بدی نیفتاده سراغ علت اصلی بروید. شک نکنید که خوب نخوابیده​اید یا حداقل به مقدار کافی نخوابیده​اید. غالب کسالت​های بدون دلیل خانم​ها در طول روز متوجه شکل و میزان خواب آنها است. محض امتحان هم که شده یک شب ساعت 10چراغ​ها را خاموش کنید و چشمانتان را به خواب بسپارید. به شما قول  می​دهیم صبح قبل از اینکه زنگ ساعت، شما را از خواب بیدار کند خودتان بیدار می​شوید و ساعت را قطع  می​کنید. دست و صورت​تان را که شستید متوجه می​شوید یک روز پرانرژی و شاداب راآغاز كرده‌اید.



شادابی ثروت است

 یکی از تحقیقات ویژه درباره میزان خواب افراد نشان می​دهد خواب شبانه ناکافی یکی از دو دلیل اصلی بداخلاقی در محیط کار است. (دلیل دیگر به زیاد بودن ساعات کا ری مربوط می‌شود) تحقیق دیگری در همین زمینه گواه این مسأله است که یک ساعت خواب اضافه​تر در شبانه روز نسبت به دریافت حقوق اضافه​تر تأثیرگذاری بیشتری روی شادابی شما در طول روزهای زندگی​تان دارد! حالا دیگر انتخاب باشماست! پول بیشتر یا شادابی بیشتر؟



تلویزیون را خاموش کنید

 خواب کافی احساس خوبی به شما می​دهد با این حال چرا خاموش کردن چراغ​ها به قصد خوابیدن کار سختی است؟

 شاید به این خاطر که ساعات پایانی شب بسیار گرانبها هستند.

 اعتیاد به برنامه​های شبانه تلویزیون یکی از دلایل آن است. از طرف دیگر وقتی بچه​ها بالاخره رضایت می​دهند که به تختخواب شان بروند فرصت برای پدر و مادرها مهیاست تا در آرامش یکدیگر صحبت کنند و حتی کارهایی را که در طول روز نتوانسته​اند انجام بدهند پیگیری کنند.

این اتفاق به خصوص درباره مادرها مصداق پیدا می​کند چراکه در طول روز مدام مشغول سروکله زدن با بچه‌ها هستند و شب هنگام وقتی بچه​ها خواب هستند می​توانند زمان را برای خودشان خرج کنند.

اینجاست که مثلا کتابی را که دوست دارند در دست می​گیرند و برای خواندن یک قسمت بیشتر یک ساعت  دیرتر می​خوابند. با این حال فراموش نکنید که خواب کافی، شما را شادتر می​کند.



صبح را با بالا و پایین پریدن شروع كنید

یک راه ساده برای سرحال شدن در صبح زود

اگر متوجه اهمیت خواب مناسب در شدت خوشبختی خود شده​اید پس شب​ها زودتر به رختخواب بروید تا صبح هم زودتر بیدار شوید. اگر زودتر بیدار شوید در نتیجه وقت بیشتری دارید تا قبل از بیدارشدن سایر اعضای خانواده، برنامه​ریزی​های لازم را انجام بدهید.

برای اینکه سرحال​تر شوید می​توانید آهنگ مورد  علاقه​تان را زمزمه کنید. راه بهتر هم این است که برای چند ثانیه چندبار بالا و پایین بپرید! شاید کار عجیبی به نظر برسد اما همین حرکت انرژی مضاعفی را برای شروع یک روز فوق​العاده به شما می​دهد. دست کم اینکه هم خواب از سرتان می​پرد و هم از این حرکت عجیب و غریب اینقدر خنده​تان می​گیرد که صدای قهقهه شما بلند می شود  و بقیه اعضای خانواده هم با صدای خنده مادر محترم از خواب بیدار می شوند و چه چیز بهتر از اینکه روزتان را به این ترتیب شروع کنید.



زمان انجام كارها نیمه شب نیست

 شاید خاموش کردن چراغ به قصد خوابیدن کار سختی باشد چون فکر می​کنید حالا وقت دارید تا کتاب مورد علاقه​تان را بخوانید، یا الان وقت زنگ زدن به خواهرتان است که در شهر دیگری زندگی می​کند، اما اگر این واقعیت را بپذیرید که به موقع خوابیدن و به مقدار کافی خوابیدن سعادت را برایتان به همراه دارد قطعا تصمیم می​گیرید که کتاب را در طول روز بخوانید و برای زنگ زدن به خواهرتان هم آخر هفته را انتخاب ​کنید. چرا؟ چون به ضرورت خواب مناسب پی برده​اید.

 مایل هستید از دلایل دیگر اهمیت خواب کافی بدانید؟ خستگی بیش از حد، صبح شما را طاقت​فرسا می​کند و فراموش نکنید که شروع یک روز در صبح می​تواند تمام روز شما را تحت تأثیر قرار بدهد. وقتی که شما خواب مناسبی نداشته​اید طبیعی است که ترجیح می​دهید صبح کمی بیشتر در تختخواب​تان باقی بمانید، خب این نکته را هم در نظر بگیرید که اگر شما رأس همان ساعت همیشگی یعنی 6:45 صبح از خواب بیدار شوید همراه خانواده صبح آرام و بی​دردسری را سپری می​کنید. اما اگر فقط 10دقیقه دیرتر از خواب بیدار شوید یک صبح پراسترس و با عجله در پیش دارید چون همه دیرشان شده و طبیعی است که در چنین شرایطی همه، مادر خانه را صدا می​زنند! خب صبحی که با استرس آغاز شود می​تواند مقدمه یک روز بد باشد. باز هم به همان نتیجه ابتدایی می​رسیم؛ خوب و کافی بخوابید.



  •  



:: بازدید از این مطلب : 496
|
امتیاز مطلب : 37
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal


 برترین ها:  در شماره قبل سیب سبز با بررسی گرمی و سردی، خشكی و تری پوست و كیفیت و میزان خواب،  برخی از علائم و نشانه‌هایی را كه در تشخیص و تعیین نوع مزاج و طبع افراد است را مورد بررسی قرار دادیم. در این شماره با بررسی خصوصیات دیگری كه درمانگر طب سنتی را در تشخیص مزاج افراد یاری می‌كند، بخش دیگری از ویژگی‌ها و خصوصیات اندام‌ها و اعضای درونی بدن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. همانطور كه می‌دانید، شناسایی مزاج و پرداختن به آن در طول زندگی یكی از مهم‌ترین و كاربردی‌ترین شیوه‌ها برای حفظ سلامت، تندرستی و نشاط عمومی بدن است. شناسایی ویژگی‌ها و خصوصیات بدنی و پرداختن به آن‌ها نقش بزرگی در عملكرد صحیح و مناسب اندام‌ها و اعضای درونی بدن از قبیل مغز، دستگاه اعصاب، دستگاه گوارش، كلیه‌ها و دیگر اعضای بدن دارد. از این‌رو شناسایی طبع و مزاج هر فرد و آگاهی او از نوع مزاجی كه دارد به او كمك می‌كند تا با مصرف مواد‌غذایی و خوراكی‌هایی كه مناسب با طبع و مزاج اوست به حفظ سلامت و تندرستی خود در طول زندگی كمك كند. اگرچه برای شناسایی دقیق‌تر و مطمئن‌تر مزاج و طبع بدن توصیه می‌كنیم با یك متخصص طب سنتی در این زمینه مشورت كنید.



كیفیت و كمیت مو در بدن

بررسی كیفیت و كمیت مو در بدن انسان یكی دیگر از نشانه‌هایی است كه درمانگران طب سنتی با كمك آن نوع مزاج هر فرد را مشخص می‌كنند. این درمانگران با بررسی رنگ، پرمویی یا كم مویی، جنس، حالت و میزان رشد مو در افراد مختلف به نوع مزاج و طبع آن‌ها پی می‌برند.

1. اگر سرعت رشد موی شما زیاد باشد این موضوع یكی از نشانه‌های گرمی مزاج است.

2. درصورتی كه رشد مو كم باشد این مسئله نشانه سردی مزاج محسوب می‌شود.

3. اگر رشد مو خیلی سریع باشد به‌گونه‌ای كه احساس شود مو بیش از حد طبیعی رشد می‌كند این مسئله دلیلی بر گرمی و خشكی مزاج است.

4. از دیدگاه درمانگران طب سنتی پرمویی بدن یكی از نشانه‌های گرمی مزاج است.

5. از طرفی كم مویی بدن نیز یكی از دلایل سردی مزاج محسوب می‌شود.

6. نازكی مو نیز دلیلی بر سردی و تری طبع و مزاج محسوب می‌شود.

7. افرادی كه موی كلفت دارند نیز دارای مزاجی گرم و خشك هستند.

8. مجعد بودن و حالت‌دار بودن موها نیز یكی دیگر از نشانه‌های گرمی و خشكی مزاج است.

9. افرادی كه موی صاف و لخت دارند نیز دارای مزاجی سرد و‌ تر هستند.

10. رنگ موی افراد نیز یكی دیگر از نشانه‌های تشخیص مزاج است، افرادی كه موی سیاه دارند مزاج گرم و خشك دارند.

11. از سوی دیگر افرادی كه موهای سفید در آن‌ها غالب است مزاج سرد و‌ تر دارند.

12. از طرفی افرادی كه موی حنایی طلایی (یا موهای مایل به قرمز) دارند این موضوع نشان‌دهنده اعتدال در مزاج آن‌هاست.



شكل و فرم اندام

یكی دیگر از مواردی كه درمانگران طب سنتی به كمك آن برای شناسایی مزاج افراد مختلف اقدام می‌كنند، بررسی ظاهر و شكل اندام، عضلات و میزان عضلانی بودن بدن است.

13. افرادی كه سینه‌ای فراخ و پهن دارند دارای گرمی مزاجند.

14. افرادی كه اندام‌های آن‌ها بزرگ است و عروق برجسته و نبض قوی دارند، اصطلاحا دارای گرمی مزاج هستند.

15. درصورتی كه فردی عضلات كلفت و بزرگ و تاندون‌های ظریف‌تر داشته باشد این امر نیز نشانه گرمی مزاج است.

16. برخلاف موارد ذكر شده اگر فردی دارای اندام‌های كوچك باشد و سینه كوچك داشته باشد این امر نشانه سردی مزاج است.

17. از طرفی داشتن نبض ضعیف و عضلات ظریف نیز از دیگر علائم سردی مزاج در افراد است.

18. درمانگران طب سنتی افرادی را كه دارای چهره لاغر و پوست به استخوان چسبیده دارند، دارای مزاج خشك می‌دانند.

19. افرادی كه مفاصل قابل مشاهده و برجسته دارند و غضروف حنجره و بینی آن‌ها نیز برجسته و واضح است در گروه افرادی كه دارای مزاج خشك هستند، قرار می‌گیرند.



بررسی فضولات بدن

رنگ مدفوع و كیفیت آن از دیگر مواردی است كه توسط درمانگران طب سنتی برای تشخیص نوع مزاج استفاده می‌شود. برای این منظور بررسی كل فضولات بدن شامل ادرار، مدفوع، عرق، مو، ناخن و خون در تشخیص دقیق نوع مزاج و طبع موثر است.

20. اگر رنگ مدفوع یا ادرار تیره‌تر از حد معمول یا بدبوتر از حد نرمال باشد این امر نشان‌دهنده گرمی مزاج و غلبه صفرا در بدن است.

21. بی‌رنگ بودن فضولات و كم بودن بوی آن از علائم سردی مزاج است.



سرعت حركت اعضا

اگر عضوی در برخورد با گرما، سرما، خشكی و رطوبت خیلی سریع آن را بپذیرد، این موضوع نشان‌دهنده غلبه آن مزاج است.

22. به‌عنوان مثال اگرعضوی در معرض گرما قرار بگیرید یا فرد خوراكی با طبع گرم بخورد و زود احساس گرما كند، این امر نشان‌دهنده گرمی مزاج وی است.

  • گرما
  • سرما
  • خشكی
  • رطوبت
  •  



:: بازدید از این مطلب : 354
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : شنبه 15 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

قائم مقام مرکز تحقیقات غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید قادر به تولید کافی هورمون تیروئید برای تأمین نیاز‌های بدن نباشد و خستگی و ضعف شایعترین علائم کم کاری تیروئید به شمار می رود.

دکتر حسین دلشاد با اشاره به این که کم کاری تیروئید علائم متعددی دارد که از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اظهار داشت: بسیاری از علائم کم کاری تیروئید اغلب تحت شرایط دیگری نیز بروز می کنند و بسیاری از بیماران مبتلا از وجود بیماری خود مطلع نیستند.

وی در خصوص شایع‌ترین علائم کم کاری تیروئید گفت: خستگی و ضعف، افزایش وزن،  صورت پف آلود، عدم تحمل به سرما و کاهش تعریق، دردهای مفصلی و عضلانی، یبوست، پوست و موهای خشک و شکننده، افسردگی/1/'>افسردگی و خونریزی ماهـــــیانه شدید یا نا منظم در خانم ها شایعترین علائم کم کاری تیروئید است.

دلشاد خاطر نشان کرد: این بیماری در افراد بالاتر از 60 سال شایع‌تر است و برخی از عوامل مانند سابقه گواتر یا عمل جراحی تیروئید، سابقه فامیلی، خانم‌های حامله یا خانم‌هایی که در 6 ماه گذشته زایمان داشته‌اند می توانند شانس ابتلا به بیماری تیروئید را در افراد افزایش دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چه عواملی باعث کم کاری تیروئید می شوند، گفت: عدم تشکیل یا تشکیل ناقص غده تیروئید از دوران جنینی، کمبود ید شدید، بیماری خود ایمنی تیروئید، برداشتن تمام یا قسمتی از تیروئید با عمل جراحی، ید رادیواکتیو و مصرف برخی از داروها از جمله آمیودارون که برای نامنظمی ضربان قلب بکار می رود و یا لیتیوم که برای بیماران روانی تجویز میشود می تواند باعث کم کاری تیروئید شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: کم کاری تیروئید معمولأ با هورمون تیروکسین صناعی (قرص تیروئید) درمان می شود و مقدار داروی مورد نیاز بستگی به سن و وزن بیمار و شدت کم کاری تیروئید دارد.

دلشاد افزود: با مصرف منظم داروی تجویز شده کم کاری تیروئید را میتوان بطور کامل کنترل نمود. بسیاری از بیماران مبتلا  به کم کاری تیـروئیـد لازم است که برای تمام طول عمر خود از قرص تیـروئیـد استفاده نموده و حتما توسط پزشک معالج نسبت به قطع یا ادامه درمان تصمیم گرفته شود.

منبع: مهر



:: بازدید از این مطلب : 409
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 یکی از اصلیترین عوامل پوکی استخوان، کمبود کلسیم است، برای اینکه بدن‌، کلسیم لازم را جذب کند، باید به نکات زیر توجه کرد:

۱) سبزی‌هایی مانند اسفناج، کنگر فرنگی، چغندر، چای و کاکائو دارای اسید اگزالیک می‌باشد. اسید اگزالیک به کلسیم می‌پیوندد و کمپلکس نامحلول درست می‌کند، ایجاد این کمپلکس جذب کلسیم را کاهش می‌دهد.

۲) اسید فیتیک که یک اسید موجود در سبوس غلات است نیز با کلسیم، کمپلکس نامحلول تشکیل می‌دهد. حبوبات نیز منبع خوبی برای کلسیم هستند ولی مقدار کلسیم جذب شده از حبوبات به خاطر اسید فیتیک موجود در آن‌ها کم می‌باشد.

۳) دریافت مقدار کافی کلسیم توسط تغذیه و در صورت برطرف نشدن نیاز به کلسیم، استفاده از مکمل کلسیم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری پوکی استخوان بسیار مهم و تاثیرگذار می‌باشد.

۴) وجود اسید فسفریک در نوشابه‌ها باعث کاهش جذب کلسیم می‌شوند. بنابراین باید از استفاده زیاد آن‌ها پرهیز کنید.

۵) انواع مواد خوراکی مثل سیب‌زمینی، کدو، نخود و صیفی‌جات و ریشه بعضی از این مواد منبع خوب و مناسبی برای تامین کلسیم می‌باشند و در جذب کلسیم نیز مشکلی به وجود نمی‌آورند.

۶) سبوس جو و غلات را به صورت متعادل مصرف کرده و این اشتباه را نکنید که چون مقداری از سبوس برای بدن مفید است و اثر چشمگیری در سلامتی دارد، مصرف زیاد آن برای بدن بسیار مفید‌تر و بهتر است؛ بلکه مصرف زیاد از حد فیبر، از جذب ویتامین‌های ضروری و عناصر معدنی مورد نیاز، جلوگیری می‌کند و عامل کمکی برای جذب نشدن کلسیم و در نتیجه ایجاد پوکی استخوان می‌باشد.

۷) توصیه من به شما، استفاده از فرآورده‌های لبنی کم‌چرب می‌باشد که می‌تواند اکثر نیاز روزانه فرد به کلسیم را تامین کند. لبنیات پرچرب مانند کره، خامه و پنیر چرب حاوی کلسیم کم و گاهی فاقد کلسیم می‌باشد.

۸) ویتامین D باعث افزایش جذب کلسیم می‌شود: این ویتامین با فعال کردن یک پروتئین حامل در روده سبب اتصال کلسیم به این پروتئین شده و در نتیجه جذب کلسیم از طریق جدار روده را آسان می‌کند. از طرف دیگر کمبود ویتامین D باعث نرمی استخوان شده و این مسئله منجر به اردکی راه رفتن مبتلایان می‌شود. یکی از راه‌های تامین ویتامین D بدن، تابش آفتاب به پوست می‌باشد و راه دیگر تامین آن از مواد غذایی است.

۹) از خوردن غذاهایی که پرچرب است، پرهیز کنید وجود چربی در غذا باعث ترکیب این گونه چربی‌ها با کلسیم در روده‌ها و ایجاد ترکیبات نامحلول کلسیم می‌شود که کلسیم را غیرقابل جذب می‌کند.

۱۰) از خوردن غذاهایی که غنی از سدیم می‌باشد، پرهیز کنید. خوردن نمک زیاد به خاطر داشتن سدیم باعث افزایش میزان سدیم شده و در نتیجه سبب دفع کلسیم به همراه ادرار می‌شود.

● در تمام عمرتان مصرف کلسیم را از یاد نبرید

عده زیادی تصور می‌کنند که توصیه‌های پزشکی برای مصرف کلسیم و لبنیات فقط برای زنان باردار یا سالمندی که علایم پوکی استخوان دارند، می‌باشد؛ در صورتی که چنین نیست و این تصور به کلی اشتباه و خطرآفرین است. داشتن یک رژیم غذایی با میزان کافی کلسیم برای تمام افراد صرف‌نظر از جنس و سن است. به تمام خانواده‌ها توصیه می‌شود که همیشه منابع مغذی این ماده معدنی را تهیه نمایند و مصرف آن‌ها را به یکدیگر توصیه کنند. اگر شما والدین کودکانی هستید، آن‌ها را از همین امروز درباره پیشگیری از بیماری‌های مختلف، آموزش کامل دهید.

 با فرزندانتان درباره نیاز مداوم بدن به منابع کلسیم، صحبت کنید و مطمئن شوید که کودکان مخصوصا دختران، کلسیم کافی برای ایجاد و استحکام توده استخوانی را دریافت کنند. در تمامی مراحل زندگیتان چه می‌انسالی، چه کهنسالی، مصرف کلسیم را از یاد نبرید تا استخوان‌هایی مقاوم داشته باشد، به ویژه اینکه تا قبل از ۳۰ سالگی مصرف کلسیم را به طور مستمر ادامه دهید.

منبع: خانواده سبز



:: بازدید از این مطلب : 359
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 9
|
مجموع امتیاز : 9
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

مونوكسید كربن كه همیشه از آن به بدی یاد شده و از ویژگی‌های خطرناك و سمی برای سلامت سیستم عصبی انسان برخوردار است، اخیرا نقش مثبتی را از خود به معرض تماشا گذاشته است.

یافته‌های اخیر دانشمندان نشان می‌دهد میزان كمی از این گاز سمی می‌تواند به کنار آمدن افراد با تنش‌های محیط‌های شهری مانند آلودگی‌های صوتی و شلوغی كمك كند.

محققان در آزمایشی 30 فرد سالم بین 20 تا 40 سال را برای دو روز در محیط شهری تحت نظر گرفتند. داوطلبان در این آزمایش با یا بدون خودروی شخصی یا عمومی به خیابان‌های شلوغ، رستوران‌ها، بازار و مغازه‌ها رفتند.

پژوهشگران در این آزمایش چهار منبع تنش‌زای محیطی از جمله دما، آلودگی صوتی، سطوح مونوكسیدكربن و فشار جمعیت را تحت نظر گرفتند.

داوطلبان به گزارش در مود میزان تنش‌زا بودن تجربه خود پرداخته و این نتایج با داده‌های به دست آمده از حسگرهایی كه ضربان قلب و سطوح آلاینده‌ها را اندازه‌گیری می‌كردند، تطبیق داده شد.

آلودگی صوتی در این آزمایش یكی از دلایل اصلی و قابل توجه تنش معرفی شد.

عجیب‌ترین نتیجه این مطالعه، میزان مونوكسیدكربن استنشاق شده توسط این داوطلبان در طول آزمایش بود كه این میزان نه تنها از اندازه پیش‌بینی‌شده دانشمندان پایین‌تر و حدود 15 بخش در میلیون در هر نیم ساعت بوده، بلكه حضور این گاز بر روی شركت‌كنندگان تاثیر مخدر داشته و با استرس ناشی از سر و صدا و تراکم جمعیت مقابله می‌كرد.

طبق این نتایج، ‌زندگی در یك شهر بزرگ ممكن است به آن میزان كه دانشمندان انتظار داشته‌اند، تاثیر منفی بر سلامت فرد نداشته باشد.

اگر چه شرکت کنندگان به نمایش افزایش سطوح تنش در طول پرداختند، گاز مونوكسید كربن از یك تاثیر کاهنده برخوردار بوده و قرار گرفتن طولانی در معرض مواد شیمیایی هیچ اثر ماندگاری از خود نشان نداد.

سطح مونوكسید كربن در شهرها با به كارگیری مبدل‌های کاتالیزوری در خودروها كه تمام گاز را به دی‌اكسیدكربن تبدیل می‌كند، بسیار كاهش یافته است. اگرچه این ماده هنوز به عنوان یكی از رایج‌ترین سموم كشنده در جهان شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا

  •  



:: بازدید از این مطلب : 366
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

عباس ناصحی ،مدیر کل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: طبق آمار کشوری شیوع اختلالات روانی در زنان 26 و در مردان 16 درصد است.

وی با بیان اینکه زنان اختلالات روانی خود را بیشتر از مردان بروز می دهند افزود: سن بلوغ جنسی و جسمی در خانمها پایین است و این امر باعث استرس در خانم ها می شود. همچنین مسائل مربوط به حاملگی، زایمان و شیردهی این قشر را نیز آسیب پذیرتر می کند.

 

50 درصد از سرطانهای شایع زنان ارثی است

دکتر مرتضی صدیقی، متخصص پاتولوژی و آسیب شناسی تومورهای سرطانی با بیان اینکه افزایش آگاهی و اقدامات پیشگیرانه بهترین سلاح در برابر سرطانهای زنان است، گفت: 50 درصد از سرطانهای شایع زنان ارثی است.

او افزود: سرطان ها به عنوان سومین عامل مهم مرگ و میر کشور پس از بیماریهای قلبی و عروقی و حوادث از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و طیف وسیعی از این سرطانها در میان زنان شیوع دارد.

منبع: مهر



:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 46
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

 در اینجا سعی داریم تا با ارائه راه‌هایی شما را در ترک این اعتیاد کمک کنیم:
 
 زنگ خور خود را کاهش دهید
شما در ابتدا باید تعداد پیامک‌ها یا زنگ‌هایی که به گوشیتان می‌رسد را کاهش دهید زیرا این کار باعث می‌شود تا کمتر به سمت گوشی خود بروید و آن را تنها یک وسیله ارتباطی در موارد ضروری بدانید. شما می‌توانید با مراجعه به مخابرات درخواست کنید تا دیگر پیامک تبلیغاتی برای شما ارسال نشود.
 
برای مثال اگر شما یک دانش آموز هستید این کار باعث می‌شود تا کمتر به سمت موبایل خود جلب بشوید و بیشتر به درس خود بپردازید.
 
خودتان را محدود کنید
این روز‌ها همه افراد گوشی‌های خود را همیشه در دست دارند و حتی شب‌ها آن را زیر سر خود می‌گذارند. این کار نه تنها از نظر پزشکی مضر است بلکه باعث شده تا شما حتی یک لحظه هم دوری موبایلتان را نپذیرید.
 
شما باید استفاده خود را از این وسیله محدود کنید. تنها وقتی از آن استفاده کنید که نیاز به زنگ زدن داشته باشید. برای مثال شما می‌توانید: بازی‌های گوشیتان را پاک کنید یا از سیستم اینترنتی آن کمتر استفاده کنید، چه لزومی دارد که شما شب‌ها اخبار را از اینترنت بگیرید، اینترنت را قطع کنید و تنها به گوشی خود به عنوان یک وسیله ارتباطی ساده نگاه کنید.
 
موبایل تلفن است نه چیز دیگر
چرا همیشه سعی می‌کنید تا به صفحه گوشی خود نگاه کنید با اینکه می‌دانید که هیچ تماس یا پیامی نداشته‌اید. برای مثال به جای چک کردن اخبار بر روی گوشی خود، خواندن روزنامه را امتحان کنید.
 
وقت خالی داشته باشید
ما به شما پیشنهاد می‌دهیم تا اصلا به دنبال چک کردن پیامک‌ها یا تماس‌های رد شده در هنگام آماده شدن برای خواب نباشید. سعی کنید تا این عادت را که هر چند دقیقه یکبار به صفحه نمایش موبایلتان نگاه می‌کنید را ترک کنید. برای مثال هنگامی که با دوستان خود به تفریح رفته‌اید سعی کنید تا به موبایل خود بی‌اهمیت باشید و به جای آن بیشتر با دوستانتان صحبت کنید.
 
به دیگران بگویید
این کار‌ها را می‌توانید به دوستان خود نیز پیشنهاد بدهید و این امر باعث می‌شود تا بیشتر یکدیگر رابینید و به مرور زمان این گوشی تلفن همراه تنها به عنوان یک تلفن برای شما کاربرد داشته باشد. شما حتی می‌توانید به آن‌ها بگویید تا در زمان مشخصی با شما تماس بگیرند.

منبع: مشرق



:: بازدید از این مطلب : 481
|
امتیاز مطلب : 30
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

در روز چه قدر چای سبز مصرف کنیم؟
خصوصیات ضد سرطان چای سبز ناشی از کاتچین است که به میزان زیادی در این گیاه یافت می‌شود. کدام نوع چای سبز را انتخاب کنیم؟...


چای سبز: یک ضد سرطان عالی


کاتچین:عامل ضد سرطانی چای سبز
در میان خوراکی های ضد سرطانی، چای سبز جای قابل توجهی را اشغال کرده است زیرا این مادۀ غذایی حاوی بیشترین میزان مولکول های ضد سرطان است. این مولکول های ضد سرطانی با نام کاتچین (از خانوادۀ فلاونوئیدها) شناخته می‌شوند و یک سوم وزن برگ چای را تشکیل می‌دهند! کاتچین ها یک ویژگی خاص دارند و آن قابلیت حمله به تعداد زیادی از فرآیندهایی است که در پیشرفت سلول های سرطانی به کار گرفته می‌شوند. کاتچین بیشتر از هر چیز حاوی EGCG (اپگالوکاتچین گالت) است. این ماده ویژگی «خفه کردن تومورها»، از هر نوعی که باشند را دارد.

در واقع، زمانی که سلول های سرطانی برای تشکیل یک تومور کوچک رشد می‌کنند، به موازات رشد آنها، باید یک شبکۀ عروق خونی تغذیه شان کند تا بتوانند تکثیر شوند. این همان مرحله ای است که آنژیوژن نامیده می‌شود. EGCG جلوی آنژیوژن را می‌گیرد، یعنی تشکیل یک شبکۀ خونی ضروری برای تشکیل و رشد هر نوع توموری را متوقف می‌کند.

کدام نوع چای را برای مبارزه با سرطان انتخاب کنیم؟
چای سبز حاوی میزان کاتچین بسیار بیشتری نسبت به چای سیاه است. چای سیاه یک مرحلۀ تخمیر را می‌گذراند، در این مرحله بخش بزرگی از کاتچین ها تبدیل به دیگر فلاونوئیدها می‌شوند. غنی ترین چای سبز از لحاظ دارا بودن EGCG که چای سبز است، را انتخاب کنید. برگ چای را در مقایسه با چای کیسه ای در الویت قرار دهید زیرا چای های کیسه ای پر از تفاله های زمان برداشت است.

چای سبز را چه طور آماده کنیم؟
از چای های کیسه ای استفاده نکنید، بگذارید برگ های چای درست دم بکشیند. بگذارید برگ ها به مدت طولانی دم بکشند، 8 تا 10 دقیقه، تا بیشترین میزان کاتچین از آن به دست آید. هر چه چای بیشتر دم بکشد، میزان کاتچین آزاد شدۀ آن بیشتر خواهد بود.

در روز چه قدر چای سبز مصرف کنیم؟
سه فنجان چای در روز برای به دست آوردن خاصیت مؤثر ضد سرطانی این گیاه مفید، مناسب است.



:: بازدید از این مطلب : 348
|
امتیاز مطلب : 47
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

مراقبت از لبها در زمستان
دهانی زیبا، با لب هایی لطیف و مرطوب شروع می‌شوند. اما در زمستان، سرما و سیستم های حرارتی مدام سعی در خشک کردن لبخند شما دارند... اما چاره چیست؟

 


 روغن ها و مرهم های مرطوب کننده و جوشانده ها می‌توانند راه حل مناسبی باشند!

لب ها در زمستان: چرا ترک می‌خورند؟
زمستان شرایط بغرنجی را برای لب ها ایجاد می‌کند. سرما، باد، سیستم های حرارتی خانه و... عواملی هستند که باعث ایجاد این شرایط در زمستان می‌شوند. خشک شدن و انقباض در کمین بیشتر ماهاست. و در این میان عضوی که بیشتر از بقیه در معرض آسیب قرار دارد، لب ها هستند...

در واقع، پوست لب ها ساختار متفاوتی با بفیۀ بدن دارد. بسیار حساس و فاقد لایۀ قرنیه (لایۀ سطحی اپیدرم) است، به همین علت حساس تر است. از سوی دیگر، نه حاوی غدد چربی است و نه غدد عرق، در نتیجه بسیار سریع و راحت رطوبت خود را از دست می‌دهد و خشک می‌شود.

ظاهر پرترک، شکاف خورده و پوسته ها، مجموعه ای را تولید می‌کنند که اصلاً جذاب نیست، خصوصاً برای کسانی که طرفدار لب هایی قرمز هستند، علاوه بر این، لب ها یکدستی و درخشندگی شان را نیز از دست می‌دهند. اما لب هایی که ترک خورند، فقط زیبایی شان را از دست نداده اند، بلکه اغلب باعث زحمت و درد هم می‌شوند!

یک روغن برای لب های من!
توصیه می‌شود که خصوصاً در زمستان از یک رژ لب مرطوب کننده که از کرۀ کاکائو، کارتیه، عسل یا موم زنبور عسل تهیه شده، استفاده کنید. امروزه تمام این محصولات در تمام مارک ها و با هر قیمتی در داروخانه ها، عطر فروشی ها یا سوپر مارکت ها یافت می‌شوند. اغلب توسط ویتامین ها (A و E) و ریز مغذی ها  غنی شده اند، زیرا آنها می‌توانند رطوبت را بهتر حقظ  ‌کنند.

انواع مختلف آن به معنای واقعی کلمه- برای هر سلیقه و ذائقه ای ای وجود دارد، از جمله عسلی، نعنایی و گیلاسی. برای ترک های شدیدتر، به کرم اذریون یا وازلین هم فکر کنید.

مراحل مراقبت از لب ها در زمستان
روغن مرطوب کنندۀ لب را چندین بار در روز، خصوصاً هنگام خروج از منزل و قبل از خواب به لب تان بزنید! با استفاده از لایه های ضخیم روغن، امکان داشتن لب هایی کاملاً نرم را خواهید داشت... اگر لبخندی زیبا می‌خواهید، در مالیدن صمغ به لب های تان شک نکنید.

برای از بین بردن پوسته های لب، یک مسواک کهنه کفایت می‌کند. مسواک را با کمی آب گرم مرطوب کنید و خیلی آرام و با انجام حرکات دایره ای آن را روی لب های تان بکشید. با این روش پوست های مرده کنده خواهند شد.

برای کامل تر شدن این مراحل، قبل از کشیدن مسواک، کمی عسل روی بر روی لب ها بمالید. با مالیدن کمی روغن یا کرم مرطوب کننده این فرآیند را به پایان برسانید و بگذارید 10 تا 15 دقیقه بماند، سپس با یک دستمال کاغذی آن را پاک کنید.

توصیه های دیگر برای مراقبت از لب ها در زمستان
حالا لب های تان برای آرایش آماده تر هستند. اگر لب های تان دچار ترک شده اند، از استعمال رژ لب های خشک کننده، مانند اکثر رژ لب های مات اجتناب کنید، بهتر است از یک رژ ساتنی یا مرطوب کننده، بهره ببرید.
از چرخاندن بی اختیار زبان بر روی لب ها خودداری کنید (کاری که باعث می‌شود لب ها بیشتر ترک بخورند!) زیرا بزاق زبان، فقط شدت خشکی را بیشتر می‌کند.

در نهایت یادتان نرود که باید زیاد مایعات (آب یا جوشانده ها)  بنوشید زیرا رطوبت مناسب پوست و لب ها، ابتدا باید از درون بدن تأمین شود...



:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 48
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 14 بهمن 1390 | نظرات ()