نوشته شده توسط : nahal

توصیه هایی برای شاد بودن

شاد بودن و رضایت از زندگی عنصری است که میتواند شما را در تمام امورتان یاری کند و یک قدم مثبت در پیشرفت شما باشد اما واقعاً چرا برخی از افراد در زندگی خود به حوصله و افسرده هستند و نمی توانند کارها را بدرستی انجام دهند ؟

لبخند شاد - لبخند زیبا

 

گاهی حتی بدون هیچ دلیلی بی‌حوصله و بدخلق هستیم. در این مطلب فهرستی از کارهایی که در این‌ مواقع موثر است، برای شما آورده‌ایم. این بار که احساس بی‌حوصلگی کردید و دست و دلتان به هیچ کاری نرفت، یکی از این روش‌ها را امتحان کنید. آنها می‌توانند فقط ظرف چند دقیقه حال شما را بهتر کنند.

۱٫یک آلبوم قدیمی را ورق بزنید

یک راه سریع برای بهتر شدن خلق شما این است که وقتی احساس افسردگی می‌کنید، عکس‌های قدیمی خودتان، فرزندان یا عکس‌های ازدواجتان را نگاه کنید. پژوهشگران دانشگاه اوپن انگلستان دریافته‌اند با ورق زدن یک آلبوم قدیمی خیلی بیشتر از وقتی که یک تکه شکلات می‌خورید، احساس شادابی خواهید کرد. آنها تاثیرات بهتر شدن خلق افراد را پس از خوردن یک کیک شکلاتی، نوشیدنی، تماشای تلویزیون و گوش دادن موسیقی با ورق زدن آلبوم عکس‌های شخصی مقایسه کردند و دریافتند در بیشتر افراد، گوش دادن به موسیقی و خوردن شکلات هیچ تاثیری در بهتر‌کردن خلق ندارد و اثر نوشیدنی و برنامه‌های تلویزیونی بسیار جزیی است پس عکس‌های خاطره‌انگیز را جلوی چشم قرار دهید.

۲٫یک مشت آجیل بخورید

همیشه در کشوی میز کارتان مقداری آجیل داشته باشید، زیرا آجیل نه تنها یک میان وعده مغذی است بلکه می‌تواند خلق شما را نیز بهتر کند. محققان دانشگاه پیتزبورگ عقیده دارند گنجاندن مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ مانند مغزها در رژیم غذایی می‌تواند باعث بهتر کنار آمدن با مسایل و مشکلات و کاهش عوامل زمینه‌ساز افسردگی ‌شود. این محققان برای اثبات ادعای خود میزان امگا ۳ خون ۱۰۶ نفر از افراد بزرگسال و سالم را اندازه گرفتند و سپس از آنها خواستند به تست‌های روان‌شناسی که دیدگاه آنها به زندگی را ارزیابی می‌کرد، پاسخ دهند. نتایج جالب بود؛ نمره کسانی که سطح امگا۳ خونشان بالا بود،
۴۹ تا ۵۸ درصد بالاتر از دیگران شد.

۳٫با عطر آرام شوید

برای اینکه در پایان یک روز سنگین کاری همچنان آرام و شاداب باشید، در دفتر کارتان از شمع‌های معطر یا خوشبو‌کننده‌های طبیعی هوا استفاده کنید. دانشمندان استرالیایی با انجام یک پژوهش دریافتند افرادی که مدت کوتاهی در معرض عطر گل سنبل یا رایحه پرتقال قرار می‌گیرند، در مقایسه با کسانی که از این بوهای خوش محروم هستند، اضطراب کمتر و احساس آرامش بیشتری دارند.

۴٫پرده‌ها را کنار بزنید

فقط خلق و خوی ما نیست که با نور خورشید بهتر می‌شود، این نور روی ساعت بیولوژیک و خواب و بیداری ما هم اثر می‌گذارد. مطالعه‌ای که روی بیش از ۴۵۰ زن انجام شد، نشان داد افرادی که بیشتر از نورخورشید (به خصوص صبح‌ها) بهره‌مند می‌شوند، اخلاق و خواب بهتری دارند. نتایج مطالعه‌های زیادی نشان داده‌اند کسانی که در طول روز بیشتر در معرض نورخورشید قرار می‌گیرند، کمتر به اختلالات خواب و افسردگی دچار می‌شوند. دکتر دانیل کریپکه، کارشناس نور و خواب از دانشگاه کالیفرنیای سن دیگو می‌گوید: «نورخورشید باعث هوشیاری و نشاط می‌شود. پس بهتر است صبحانه را نزدیک پنجره، یعنی جایی که نورخورشید بیشتر است، صرف کنید. همچنین تجهیزات ورزشی‌ را در جایی که نور کافی دارد قرار دهید تا ضمن ورزش، از نور آفتاب هم استفاده کنید.» دکتر آنتونی لویت، یکی از محققانی که درباره نورخورشید پژوهش انجام می‌دهد، معتقد است: «اگر در نورخورشید نرمش کنید، می‌توانید فواید آن را روی خلق و خو، خواب و هوشیاری‌تان ببینید.

۵٫قدم بزنید

اگر در دفتر کارتان پنجره نیست، حتما برای استفاده از نورخورشید، چند بار از اتاق بیرون بروید. دکتر جک رگلین، روان‌شناس از دانشگاه ایندیانا می‌گوید: «بهتر است زمانی که احساس افسردگی می‌کنید یا اینکه توان ذهنی کافی برای تمرکز روی کار ندارید، نرمش کنید. نتایج مطالعه‌ها نشان می‌دهند حتی نرمش ملایم می‌تواند به میزان چشمگیری باعث بهبود خلق شود. می‌توانید حرکات فیزیکی ملایمی انجام دهید که بیشتر دوست دارید مثلا در پارک قدم بزنید یا به گل‌های باغچه‌تان برسید.» توجه داشته باشید که این فعالیت‌ها فقط یک تفریح و استراحت ذهن محسوب می‌شوند نه جایگزینی برای ورزش و هرگز نمی‌توانید عصبانیت یا ناراحتی خود را یکباره از بین ببرید. به جای اینکه مدام به آن موضوع ناراحت‌کننده فکر و باقی روزتان را خراب کنید، بدمینتون بازی کنید یا به کلاس ایروبیکی بروید که تا به حال آن را امتحان نکرده‌اید، زیرا وقتی سعی می‌کنید حرکات جدید را یاد بگیرید ذهن دیگر نمی‌تواند به آنچه باعث ناراحتی‌اش شده‌است، فکر کند.

۶٫دور و برتان را مرتب کنید

به هم ریختگی میز کار یا پیشخوان آشپزخانه شما را عصبی و مضطرب می‌کند. اشیای نامرتب و به هم ریخته یادآور کارهایی هستند که باید انجام می‌شدند، ولی نشده‌اند. آشفتگی محیط اطراف باعث کلافگی می‌شود، به همین ‌دلیل برای غلبه بر احساسات ناخوشایند، میز کار یا کتابخانه محل‌کارتان را مرتب کنید یا اگر در خانه هستید، ظرف‌های آشپزخانه یا وسایل اتاق‌ها را نظم و ترتیب دهید. البته لازم نیست خودتان را خیلی خسته کنید. کارهای اساسی را به وقتی موکول کنید که زمان بیشتری دارید. فقط کاغذها، کتاب‌ها یا وسایلی را مرتب کنید که همیشه دوروبرتان ریخته است. مطمئن باشید همین که شروع به مرتب‌کردن وسایل کارتان ‌کنید، احساس بهتری خواهید داشت.

۷٫سریع فکرتان را عوض کنید

سعی کنید سریع به جنبه‌های مثبت نگاه کنید. دکتر امیلی پرونین، روان‌شناس می‌گوید: «این‌کار باعث می‌شود انتقال دهنده‌های مغزی در ذهن آزاد شود و احساس شادی کنید. مثلا اگر از مادر شوهرتان عصبانی هستید، فقط ۳۰ ثانیه به این فکر کنید که تا به حال او چند بار به شما کمک یا شما را خوشحال کرده است.»

۸٫یک فیلم خنده‌دار ببینید

خنده از ته دل باعث انجام واکنش‌های شیمیایی و بهبود خلق، کاهش درد و استرس و تقویت سیستم ایمنی‌بدن می‌شود. برای مبارزه با افکار منفی، یک فیلم خنده‌دار هرچند کوتاه تماشا کنید یا به سایت‌ها و وبلاگ‌های تفریحی سری بزنید.

۹٫تظاهر کنید شاد هستید

دکتر لیوبومیرسکی، استاد روان‌شناسی دانشگاه کالیفرنیا، می‌گوید: «ثابت شده حتی اگر فقط وانمود کنید که شاد هستید، کم‌کم احساس بهتری پیدا خواهید کرد.» توجه داشته باشید که وقتی چهره‌ای گشاده داشته باشید، دوستان بیشتری هم پیدا خواهید کرد و رفتار دیگران نیز با شما بهتر خواهد شد.

۱۰٫استراحت کنید

استراحت، آرامش، سکوت و تنهایی نیز گاهی می‌توانند مفرح باشند. بعد از یک روز کاری پر سر و صدا و شلوغ چند دقیقه به خودتان آرامش دهید و بیرون بروید یا موقع کار چند دقیقه صندلی‌تان را از میز کار دور کنید، چشمانتان را ببندید و به موضوعات خوشایند فکر کنید.

۱۱٫بروید کنسرت، تئاتر و سینما

دکتر مریام تاتزل، روان‌شناس معتقد است کسانی که بخشی از درآمدشان را صرف رفتن به کنسرت‌ موسیقی، تئاتر و سینما می‌کنند، شاداب‌تر از کسانی هستند که با پس‌اندازشان جواهرات و لباس‌های گران‌قیمت می‌خرند. فقط به فکر خرید لوازم جدید منزل و لباس‌های شیک و گران‌قیمت نباشید، برای تفریح هم هزینه‌ای در نظر بگیرید.

۱۲٫با یک دوست صحبت کنید

پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند کسانی که خوشحال‌ترند، ۷ برابر بیشتر از افراد غمگین به دیدار دوستان و آشنایان?شان می‌روند. محققان ثابت کرده‌اند افرادی که در فاصله نسبتا نزدیکی از دوستان و خویشاوندانشان زندگی می‌کنند، تا ۴۲ درصد بیشتر احساس شادی دارند. به همین دلیل به جای اینکه در اوقات فراغت روی کاناپه لم بدهید و کانال‌های تلویزیون را عوض کنید، با یک دوست قدیمی گپ بزنید یا به دیدار اقوام بروید.

۱۳٫سبزی و میوه بخورید

وقتی کسل و بی‌حوصله هستید، میوه یا سالاد بخورید. میوه‌ها و سبزی‌های تازه نه تنها سرشار از ویتامین‌ها و مواد آنتی‌اکسیدان هستند، بلکه شما را شاداب و سرحال می‌کنند.

۱۴٫یک کار خیر انجام دهید

محققان معتقدند کمک‌کردن داوطلبانه به دیگران باعث می‌شود انسان احساس شادی کند زیرا با انجام این کار، حس همدلی و صمیمیت با دیگران تقویت می‌شود و قدر توانایی‌ها و امکانات خودتان را بیشتر خواهید دانست. در طول روز موقعیت‌های بسیاری پیش می‌آید که می‌توانید به کمک همنوعانتان بشتابید، اما بهترین کار این است که برنامه منظمی برای کمک به نیازمندان داشته باشید.

منبع: وبلاگ ARMANAMOUR

بازنشر: کلوب آمـــــور



:: بازدید از این مطلب : 782
|
امتیاز مطلب : 63
|
تعداد امتیازدهندگان : 15
|
مجموع امتیاز : 15
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سری جدید آیا می دانید ؟ (بهمن ماه90)

آیا می دانید ؟ (بهمن ماه) www.taknaz.ir


آیا می دانید سگ از نژاد اسب است و خود اسب هم از نژاد ماموت یا همین فیلهای امروزی است؟
 
آیا می دانید اگر سر خود را سه بار محکم به دیوار بکوبید اصلاً دردتان نمی گیرد؟
 
آیا می دانید اگر انگشت انداخته چشمتان را از حدقه دربیاورید کار درستی انجام داده اید؟
 
آیا می دانید اگر بیایید من یک تیپا به شما بزنم کلیه سموم بدنتان دفع می شود؟
 
آیا می دانید که همه اینها چرت و پرت بود؟
 
آیا می دانید هرچه الآن در دلتان به من گفتید خودتان هستید؟
 
فقط جهت نشاندن لبخند روی لبهایتان بود ..



:: بازدید از این مطلب : 732
|
امتیاز مطلب : 51
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : شنبه 22 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

سلامت نیوز: استرس یکی از مشکلاتی است که این روزها بیشتر مردم به آن دچار هستند. بارها در مورد غذاهایی که از استرس جلوگیری می کنند شنیده ایم اما این بار به نقطه مقابل آن اشاره خواهیم کرد.

غذاهای حاوی شکر فرآوری شده:

این روزها این نوع غذاها ما را محاصره کرده اند و همه فست فودها یا غذاهای بسته بندی که مصرف می کنیم حاوی شکر فراوری شده هستند. اگر عجله داشته باشید و با وجود وقت کم مطمئنا به سراغ این غذاها می روید و با خوردن آن ها برای یک مدت کوتاه احساس خوبی دارید و این به دلیل وجود همان شکر است، اما بعد از مدتی این امر برعکس شده و حال خوب شما را به استرس تبدیل می کند و درمواقعی که شما عجله دارید استرس شما را بیشتر نیز می کنند.
در مواقعی که عجله دارید بهتر است از این غذاها پرهیز کنید و به مواد سالمی مانند شیر و یا یک کیک کوچک اکتفا کنید.

غذاهای حاوی نگه دارنده:

این روزها بیشتر غذاهای بسته بندی به مدت زیادی قابلیت استفاده دارند و برای این ماندگاری باید از مواد نگه دارنده استفاده شود. این مواد بسیار مضر هستند. بعد از استفاده از این مواد بسته بندی، مواد نگه دارنده وارد خون شما شده و فشار خون را بالا می برند و همین امر خود سبب ایجاد استرس می شود.

کلسترول بالا:

کلسترول یکی از مواد مغذی بسیار مهم برای بدن است و به سلامتی کمک می کند اما اگر ذره ای از حالت عادی خارج شود بسیار مضر و گاها کشنده است. برای مثال چیپس و یا سیب زمینی سرخ شده مقدار بسیار زیادی کلسترول دارند و باخوردن آن ها تنها فشار خون خود را بالا می برید و اختلالاتی نیز در سیستم هورمون های شما ایجاد می شود. همه این مسائل تنها شما را به سمت یک روز پر از استرس حرکت می دهند.

پروتئین زیاد:

این روزها بیشتر غذاها سرشار از پروتئین هستند و به نوعی جهان پر از غذاهای پرکالری و سرشار از پروتئین شده است. چیزی که مردم به آن آگاه نیستند این است که خوردن غذاهای پروتئین دار بدون اینکه ورزشی بکنیم یا اینکه فعالیتی داشته باشیم برای بدن مفید نیستند.
در بدن ما هورمونی به نام سروتئین وجود دارد که از استرس جلوگیری می کند و این هورمون برای انجام کارش به ویتامین B6 نیاز دارد. شما با خوردن پروتئین زیاد ویتامین های B6 را برای شکستن آن ها مشغول می کنید و این هورمون نمی تواند کار خود را به درستی انجام بدهد.



:: بازدید از این مطلب : 737
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 14
|
مجموع امتیاز : 14
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

قند مصنوعی آدم را چاق نمی کند، شکلات از سکته ی قلبی جلوگیری می کند و روزانه باید حداقل دو لیتر آب (8 لیوان) نوشید. این حرف ها برای شما هم آشناست؟ اگر این طور است حتما ادامه ی مطلب را بخوانید.

به گزارش سه نسل به نقل از باشگاه خبرنگاران، در زمینه ی سلامتی باورهای غلطی وجود دارد که پایه و اساس علمی ندارد. با این وجود بسیاری از مردم به این باورها اعتقاد دارند.

1- قند مصنوعی آدم را چاق نمی کند
قند مصنوعی این علامت را به مغز میدهد که "همین الان سهمیه قند می رسد". به همین خاطر لوزالمعده فقط در کمتر از 90 ثانیه انسولین آزاد می کند تا میزان قند خون را ثابت نگه دارد.
اما اگر این پیغام «علامت کور» باشد و به جای قند، فقط قند مصنوعی بدون کالری وارد خون شود، انسولین روی قند موجود در خون تاثیر می گذارد و میزان قند خون کاهش می یابد.
این فرآیند برای بدن یک معنی بیشتر ندارد: گرسنگی، سریع چیزی خوردن! بدن همچنین متوجه می شود که فریب خورده است و کالری ذخیره شده در جاهای دیگر را مورد استفاده قرار می دهد.

2- خوردن شکلات به طور مداوم از سکته ی قلبی جلوگیری می کند
در حقیقت به لحاظ تجربی اثبات شده است که شکلات تلخ اثر مثبتی روی رگ ها دارد. البته ما باید هر سه ساعت 100 گرم شکلات تلخ بخوریم تا اثر مداوم آن را از طریق فالونوئیدهای باارزش به دست بیاوریم.

3- روزانه باید حداقل 2 لیتر آب خورد
8 لیوان آب یا حداقل 2 لیتر مایعات در روز. این سفارشی است که دکترها همیشه به مریض هایشان می کنند. دانشمندان اما در مطالعات جدید، دلیل پزشکی ای برای آن پیدا نکردند که بدن به این حجم بالای آب احتیاج داشته باشد.
دراین باور همچنین میزان آبی که مواد خوراکی دارند فراموش شده است. بیش از همه میوه ها و سبزیجات دارای مایعات فراوانی هستند. همچنین چای و قهوه و دیگر نوشیدنی ها را نیز نباید از یاد برد.

4- مرکبات بیشترین ویتامین C را دارا هستند
این مطلب درست است که پرتقال, لیموترش و ... مهمترین ویتامین C را دارا هستند. اما میوه های دیگری نیز هستند که از این جهت از مرکبات بهتر هستند. برای مثال کیوی و توت فرنگی. جالب اینجاست که انگور فرنگی سیاه (blackcurrant) حتی چهار برابر بیشتر ویتامین C دارد.

5- قندِ زیاد بچه ها را بیش فعال می کند
پژوهشگران بر اساس 12 مطالعه ی علمی عنوان می کنند که هیچ رابطه ای میان تغذیه ای با قند زیاد و بیش فعالی وجود ندارد. در عین حال این مطالعات توانست این نظریه را که کودکان بیش فعال مواد قندی بیشتری می خورند، رد کند.

6- در زمستان بدون کلاه نیمی از گرمای بدن از دست می رود
در زمستان باید از کلاه استفاده کرد، در غیر این صورت بدن "40 تا 45 درصد از گرمای خود" را از دست میدهد. در واقع مطالعات جدید نیز تایید می کنند که هرجایی از بدن که پوشیده نباشد باعث از دست رفتن گرما می شود.
اما 40 تا 45 درصد از بدن ما به اندازه ی پاهای ماست. بنابراین برای اینکه بدن این مقدار گرما را از دست ندهد باید گفته می شد در زمستان باید شلوار پوشید نه کلاه به سر گذاشت.

7- مطالعه در نور کم به چشم ضرر می رساند.
فرقی نمی کند که نور شمع باشد یا نور ضعیف چراغ خواب، خیلی ها فکر می کنند که مطالعه کردن در نور کم چشمشان را بسیار خسته می کند و باعث آسیب به آن می شود.
اما تا به حال برای این باور یافته ای علمی به دست نیامده است. در حقیقت مطالعه در نور بسیار کم می تواند باعث خستگی چشم ها بشود که پس از کمی استراحت این خستگی از بین می رود.

8- آوکادو باعث چاقی می شود
آوکادوها بسیار مفید هستند. علیرغم اینکه 80 درصد از آن را چربی تشکیل می دهد اما باعث چاقی نمی شوند و افزون براین 6 برابر بیشتر از قند و پروتئین، انرژی تولید می کنند.
آوکادو این انرژی را بدون سوخت وسازهای مضر و بدون باقی گذاردن اسیدهای سمی، برای بدن تهیه می کند. آوکادوها مخصوصا سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع شده هستند. علاوه بر این آوکادوها پر از پتاسیم، کلسیم و آهن و همچنین ویتامین های B و ویتامین E هستند.



:: بازدید از این مطلب : 745
|
امتیاز مطلب : 57
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
اختلال بلع نشانه چیست ؟
بلع از چیزهایی است که تا دچار اختلال نشود به آن توجه نمی کنید . ولی وقتی گرفتاری ایجاد کند ،‌ زیاد به آن فکر می کنید . خوردن مشکل می شود و در گلو احساس وجود چیزی قلنبه می کنید .
بلع هم مانند تنفس بی خبر کار خود را می کند . ماهیچه های حلق صدها بار در روز برای فرو بردن لقمه غذا یا بزاق و مخاط مدام در حال ترشح به کار می افتند . وقتی چیزی قورت می دهید ، ماهیچه های حلقوی انتهای فوقانی مری شل شده و پایین رفتن آنچه را که در دهان گذاشته اید امکان پذیر می کنند .
چون شل شدن ماهیچه ها این عمل را شدنی می کنند ، اگر در اثر فشار و تنش روانی ، یا ترس ماهیچه ها شل نشوند ،‌ بلع مشکل می گردد .
دلایل بی خطر دیگری هم برای اختلال بلع وجود دارد . التهاب مزمن گلو - مخصوصاً در اثر خشکی هوای اتاق در زمستان - می تواند بلع را مشکل کند ، بخصوص هنگام برخاستن از خواب و اگر مقدار زیادی مایعات نخورده باشید ، گلو خشک شده و بلع مشکل می گردد . اختلال بلع از گلو درد یا آنفلوانزا هم ناشی می شود .
اگر سیگاری هستید ، عامل اصلی اختلال بلع معلوم است . اگر این اشکال در بلع با سرفه و درد همراه باشد ، آن را زنگ خطری بدانید و نزد پزشک بروید .
احساس وجود چیزی در گلو می کنید ؟ این حالت ناشی از برگشت اسید معده است ، زیرا ماهیچه اسفنکتر ورودی مری به معده بسته نمانده است و اسید به مری و گلو نشت کردهاست . اگر سوزش دل هم داشته باشید این علت قطعی است .
در موارد نادر ، اختلال بلع ناشی از ناهنجاری جسمانی ، مثل گرفتگی ماهیچه اسفنکتر است . اگر زخم معده دارید ،‌ برگشت اسید معده عامل اشکال در بلع است . اختلال بلع گاهی از اولین علائم وجود تومور است .

* درمان اختلال بلع
اگر سیگار می کشید و مشکل بلع دارید ، حتماً برای معاینه بیشتر نزد پزشک بروید . هر اختلال بلع که به تنش ، هوا ، یا عادات شخصی مربوط نباشد ، باید به پزشک اطلاع داده شود .
آرامش داشته باشید . تنش و فشار روانی باعث مشکل شدن بلع هم می شود . هر چیزی که آرامش را به شما بازگرداند . مثل ورزش - ماساژ ، یوگا ، نفس عمیق - فشار را از روی گلویتان هم برمی دارد . کمپرس آب گرم بر روی گلو هم تا حدی ماهیچه های آن را شل می کند .
هوا را مرطوب کنید . چون بسیاری از اختلالات بلع ناشی از خشکی هواست ، مرطوب کردن هوا می تواند کمک کننده باشد . بعضی متخصصان خوردن روزانه لااقل هشت لیوان آب را هم توصیه می کنند . هوا باید ۳۵ تا ۴۰ درصد رطوبت داشته باشد . گذاشتن دستگاه در اتاق خواب مؤثر است . گرچه تأثیر هوای مرطوب گرم یا سرد هنوز مورد بحث است ، ولی هوای خنک و مرطوب برای گلو بهتر است .
برگشت اسید را درمان کنید . اگر احساس برگشت اسید معده به گلو دارید ، راه های زیادی برای کنترل آن وجود دارد ، از جمله ترک کافئین ، الکل ، شکلات و سیگار .
وضع بدن را معاینه کنید . گر چه ناهنجاری جسمانی نادر است ، پزشک ممکن است علت احتمالی اختلال بلع را ناشی از آن بداند . پس با روش خوردن نمک باریم و عکس برداری با پرتو ایکس گرفتگی احتمالی ماهیچه اسفنکتر حلق مشخص می شود . تنگی این ماهیچه نخست با دارو و سپس با روشی خاص برای گشاده کردن آن در مطب رفع می شود . این روش بسیار مؤثر است . در موارد شدیدتر ، جراح ماهیچه را پاره می کند تا شل شود .
گرفتاریهای مادرزادی و بیماریی که دیورتیکولوم زنکر نام دارد - که در آن ،‌ پوشش درونی مری کیسه ای تشکیل می دهد که بلع را مشکل می کند - هم با روش جراحی درمان می شوند .


:: بازدید از این مطلب : 675
|
امتیاز مطلب : 52
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
مقدمه
دیابت نوعی بیمارى هست که مشخصه آن بالا رفتن قند خون بیش از حد طبیعى بوده و به علت اختلال عملکرد هورمون انسولین که تنظیم کننده قند خون است به وجود مى‌آید. بیمارى دیابت به دو نوع تقسیم مى‌شود. دیابت نوع اول یا دیابت جوانان و دیابت نوع دوم یا دیابت بالغین. علائم دیابت پرنوشى، پرادرارى و ضعف و تاخیر در ترمیم زخمهاى بدن است.

عوامل مؤثر بر دیابت
بیماران مبتلا به دیابت به علت اختلال در سوخت و ساز چربیها مستعد بیماریهاى قلبى _ عروقى هستند. دیواره عروق خونى افراد مبتلا به دیابت درگیر شده و باعث کاهش خون رسانى به اعضاى مختلف بدن مى‌شود. اختلال در خون رسانى باعث آسیبهاى جدى در پاها، چشم و کلیه‌ها مى شود. بیماران مستعد به عفونت نیز مى‌شوند. رژیم غذایى نامناسب، حساسیت به مواد غذایى، عفونتهاى ویروسى و استرس مى‌تواند وضعیت بیماران مبتلا به دیابت را بدتر کند و بیمارى آنها را تشدید کند. به هنگام وارد شدن استرس سطح هورمون آدرنالین در خون افزایش یافته و افزایش این هورمون سبب افزایش سطح قند خون می‌شود.

شیر مادر و دیابت
تحقیقات نشان داده است که پروتئین موجود در شیر به عنوان آنتى ژن عمل کرده و باعث اختلال در عملکرد سیستم ایمنى و تولید آنتى بادى هایى بر علیه سلولهاى تولیدکننده انسولین در غده پانکراس مى شود. این مسئله باعث شروع دیابت نوع یک در نوزادانى هست که به آنها شیر گاو مى‌دهند بالاخص زمانى که نوزاد تا یک سالگى از شیر گاو استفاده کرده باشد. در نوزادانى که در خانواده‌هایشان سابقه‌اى از دیابت وجود دارد بهتر است فقط شیر مادر داده شود.

نیازهاى غذایى مبتلایان دیابت
- ویتامین ث: باعث کاهش مقاومت به انسولین شده، با عفونتها مقابله کرده و قدرت عروق خونى را افزایش مى‌دهد. در صورت وجود مشکلات کلیوى مصرف دوزهاى بالاى ویتامین ث بایستى تحت نظر پزشک باشد. بیوفلاونوئیدها، مشابه با عملکرد ویتامین ث نقش ایفا مى‌کند.

- ویتامینE : همراه با توکوفرول باعث پیشگیرى از عوارض عروقى مى‌شود و باعث کاهش مقاومت به انسولین شده و به عنوان مکملى هست که باعث جلوگیرى از نیاز افراد مبتلا به دیابت نوع دوم به انسولین مى‌شود.

- ویتامین B1:
باعث کاهش مقاومت به انسولین مى‌شود و در افراد مبتلا به نوروپاتى دیابتى (اختلالات اعصاب در اندامهاى بدن) سطح این ویتامین پایین است. اگر کمبود وجود داشته باشد بایستى مصرف شود.

- ویتامین B12: از آسیب اعصاب محیطى در بیماران دیابتى پیشگیرى مى‌کند.

- بیوتین: باعث کاهش قند خون شده و در پیشگیرى از اختلال اعصاب محیطى ناشى از دیابت بسیار موثر است.

- ویتامینD : باعث افزایش ترشح انسولین شده و سطح قند خون را پایین مى‌آورد.

- اینوزیتون: باعث بهبود حالت نوروپاتى یا اختلال اعصاب محیطى در دیابتی‌ها مى‌شود.

- اسید آلفا لیپوئیک: باعث کاهش نوروپاتى دیابت شده و در کاهش درد اندامهاى افراد مبتلا بسیار موثر است.

- کارنى تین: باعث کاهش دردهاى ناشى از نوروپاتى دیابتى شده و باعث کاهش درد مى‌شود.

- روغن گل پامچال: باعث کاهش آسیبهاى عصبى در بیماران دیابتى مى‌شود.


مواد غذایى مفید در دیابت
حبوبات، جو، برنج قهوه‌اى، شیر سویا، عدس، ماهى، تخم مرغ، میوه‌هاى تازه، آووکادو، ریواس، گندم کوهى، گلابى، سبزیجات تازه، پیاز، قارچ، خربزه، هندوانه، کنگر فرنگى، اسفناج، آجیل، سیر، شنبلیله، دارچین.

لازم به توضیح است دارچین، غنچه خشک شده گل میخک، زردچوبه، گل گاوزبان باعث تحریک ترشح انسولین مى‌شوند.

مکملهای فیبری درمان جدید بیماری دیابتی
تحقیقات جدی نشانگر آن است که مکملهای فیبری ممکن است خطر بیماری قلبی- عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، کاهش دهد. محققین دریافته‌اند که مصرف مکملهای فیبری در بیماران دیابتی تیپ دو، سطح LDL را پایین و سطح HDL را بالا می‌برد. یکی از علل مرگ بیماران دیابتی، ابتلا به بیماریهای قلبی- عروقی است. میزان کلسترول بالا یکی از عوامل خطرزا در بیماریهای قلبی- عروقی است و مکملهای فیبری می‌توانند در کاهش میزان کلسترول خون مفید باشند.

در یکی از تحقیقات اخیر، که بر روی 78 بیمار مبتلا به دیابت تیپ دو که میانگین سنی آنها 59 سال بود و میزان دریافت مکمل فیبری روزانه 10 تا 15 گرم بود، انجام شد. میزان کلسترول، تری گلیسیریدها، LDL و HDL خون آنها یک بار در آغاز تحقیق و دوباره پس از 90 روز اندازه گیری شد. در پایان تحقیق میزان کل کلسترول از 215mg/dl به 184mg/dl رسیده بود و کاهشی معادل 4/14 درصد را نشان می‌دهد و تری گلیسیرید آنها از 299mg/dl به 257mg/dl رسید (14 درصد کاهش). LDL از میزان 129mg/dl به 92mg/dl رسید (27 درصد کاهش). HDL از 43mg/dl به 55mg/dl رسید (تا 8/21 درصد افزایش).


تحقیقات صورت گرفته حاکی از تاثیر دو جانبه این دارو است به صورت کاهش تحقیقات LDL از یک سو و افزایش HDL از سوی دیگر بود، و این تاثیر پس از مدت قابل توجهی یعنی 90 روز همچنان وجود داشت. محققین
بر این باورند که استفاده از چنین مکملی بدون عوارض جانبی است و می‌تواند به عنوان یک راهکار درمانی مطرح شود. در ضمن داروهای قبلی تنها میزان LDL را کاهش می‌دادند و موجب افزایش سطح HDL نمی‌گردیدند و تنها اثر یک جانبه داشتند.


:: بازدید از این مطلب : 645
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

کشمش نوعی خشکبار مقوی است که با خشک کردن انگور حاصل می‌شود. کشاورزان در سراسر ایران از گونه‌های مختلف انگور و با روشهای گوناگون انواع زیادی کشمش تولید می‌کنند که در آشپزی، آجیل و … کاربرد دارد.


[align=CENTER]

متخصصان تغذیه معتقدند خوردن چند عدد کشمش در روز به تقویت حافظه کمک کرده و افراد را از ابتلا به بیماری آلزایمر مصون می‌دارد.همچنین فیبر زیاد در کشمش به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد روده‌ها کمک می‌کند. در کنار آن پتاسیم را می‌توان نام برد که موجب کاهش فشارخون و جلوگیری از دفع مایعات بدن می‌شود و به میزان کافی در کشمش وجود دارد. همچنین سلنیوم در کشمش برای پوست عالی است. همچنین مقادیری از ویتامین‌های A و B در کشمش موجود است که نیاز بدن را به این گروه ویتامینی تامین می‌کند.
چون این ماده غنی از کالری است، برای کسانی که مبتلا به‌افسردگی، دلشوره، تشویش و مشکلات عصبی هستند، بسیار مناسب است.کشمش همچنین تقویت‌کننده بدن است و اگر آن را مانند چای دم کنید و بنوشید، برای نرم کردن سینه و درد گلو مفید است.
  •  


:: بازدید از این مطلب : 842
|
امتیاز مطلب : 49
|
تعداد امتیازدهندگان : 13
|
مجموع امتیاز : 13
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal
شاید به جرات بتوان گفت یكی از آزاردهندهترین عارضههایی كه حتی در مواردی شكل بیماری به خود میگیرد، بیخوابی است. بویژه آن كه بهرهوری و توان فیزیكی، ذهنی و روانی كسانی كه برای شبها یا حتی ماههای متوالی با بیخوابی دست و پنجه نرم میكنند، در طول روز كاهش پیدا میكند.

هر فرد باید حدود 8 ساعت در شبانهروز بخوابد. با اینحال چه بخواهیم و چه نخواهیم، همه ما در مقطعی از زندگیمان و بخصوص از میانسالی به بعد با اختلالات خواب مواجه میشویم كه البته در بسیاری موارد یك عارضه كوتاه مدت تلقی میشود. براساس آمارها بیخوابی اختلالی شایع است و از هر 10 نفر در دنیا، یك نفر، تحت تاثیر عوامل استرسزا، به بیخوابی مزمن مبتلا میشود.

خواب شما كیفیت ندارد

مسلما نیاز شخص به میزان مشخص خواب در شبانهروز، بسته به سن و جنس و شرایط مختلف افراد، متفاوت است، اما به طور كلی 8 ساعت خواب در شبانهروز، از نظر مقدار، خواب كافی تلقی میشود.

دكتر سید هادی معتمدی ، روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان این مطلب به «جام جم» می گوید: اصولا هر دوره كامل خواب از 2 بخش تشكیل میشود كه بخش نخست با حركات سریع چشم و خواب دیدن همراه است و 10 تا 20 دقیقه به طول میانجامد. در حالی كه در بخش دوم كه 80 تا 90 دقیقه طول میكشد، شخص خواب نمیبیند. این 110 دقیقه یك دوره كامل خواب تلقی میشود و شخص پس از آن بیدار میشود و پس از چند دقیقه دوباره به خواب میرود. حال طی 8 ساعت خواب شبانه 4 تا 6 بار، این دورهها تكرار میشود. با این حال اختلالات خواب به صورت كمخوابی و پرخوابی بروز میكند، یعنی وقتی كه حجم كلی خواب كم یا طولانی میشود یا شخص به دفعات در شبها از خواب بیدار میشود، زیاد كابوس میبیند یا دچار پرش عضلات و لگد زدنهای مكرر است میتوان تشخیص داد كه وی به نوعی به اختلال خواب مبتلاست.

به گفته این روانپزشك نباید صرفا داشتن خوابی طولانی را به عنوان یك خواب خوب تلقی كرد، بلكه بسیاری از اختلالات خلقی، افسردگی وحتی مشكلاتی از قبیل خرخر كردن كه ناشی از عوارض كام و دهان است بر كیفیت خواب اثر میگذارد به طوری كه شخص حتی با وجود 6 یا 7 ساعت خواب شبانه، باز هم احساس خستگی میكند.

چرا بیخواب میشویم؟

بیخوابی یا ایجاد نوعی اختلال در خوابیدن یا استراحت برای همه ما در طول زندگی پیش میآید كه معمولا عارضهای كوتاهمدت است. وقتی صحبت از اختلال خواب میشود، منظورمان، مشكل در به خواب رفتن، باقی ماندن در حالت خواب، بیدار شدن متناوب، بیدار شدن درصبح خیلی زود، یا تركیبی از این حالات است.

دكتر معتمدی با اشاره به اینكه در بسیاری موارد، مشكلات فیزیكی و برخی از بیماریها از جمله دردهای عضلانی، درد مفاصل و ناراحتیهایهای گوارشی منجر به بد خوابی میشوند، ادامه میدهد: دلایل دیگر بیخوابی به بسیاری از عادات خوردن یعنی صرف غذاهای سنگین در وعده شام، خوردن نوشابههای دارای رنگ تیره، خوردن چای یا قهوه پیش از خواب، تماشای فیلمهای هیجانآور، عصبانی شدن و نیز نامنظم شدن زمان خواب باز میگردد. بعلاوه نامناسب بودن جای خواب، خوابیدن در مكانی كه نور بیش از حد دارد یا در معرض باد است، میتواند در ایجاد بدخوابی موثر باشد.

در مجموع، بیخوابی یا در واقع بدخوابی میتواند به دلایلی چون افسردگی، پركاری غده تیروئید، اضطرابهای ناشی از تنشهای روحی و روانی، مشكلات و ناتوانی جنسی، خوابآلودگی و چرت زدن طی روز، محیط پر سروصدا، آلرژیها، بیماریهای قلبی یا ریوی كه باعث تنگی نفس به هنگام دراز كشیدن میشوند، دردهای عضلانی، مشكلات ادراری یا گوارشی، تغییر شرایط محیط یا منزل جدید، ورزش نكردن، نوشیدن الكل و سوءمصرف داروهای خوابآور اتفاق بیفتد.

بیخوابی درمان دارد

شاید این توصیه كه سعی كنید استرس خود را كم كنید در حالت كلی سخت بنظر برسد، ولی برای داشتن خوابی با كیفیت باید تلاش كنید با یادگیری روشهای آرامسازی خود، حداقل در ساعات پیش از خواب، به آن عمل كنید.

دكتر معتمدی با تاكید بر اینكه تا چند ساعت قبل از خواب باید از مصرف نوشابههای گازدار، چای و قهوه و نیز غذاهای سنگین خودداری كرد، میافزاید: فراموش نكنید كه به پهلو خوابیدن، بهترین نوع خوابیدن است، كما اینكه روی شكم خوابیدن كه بسیار شایع است، موجب بیش از حد گسترده شدن و كشیدگی پشت و كمر میشود و در نتیجه روز بعد درد پشت را به ارمغان خواهد آورد. بعلاوه سعی كنید از ملافههای رنگی و پشمی و نیز پتوهای اكرلیك و پلاستیك كه منجر به ایجاد حساسیت میشوند، كمتر استفاده كنید. نباید در مسیر باد یا در محیط خیلی گرم بخوابید. در یك جمله نباید از خاطر برد كه رختخواب، تنها مكانی برای خوابیدن و استراحت است، نه مطالعه كردن یا فیلم تماشا كردن.

یك توصیه بسیار ساده كه برای خیلی از افراد موثر است، نوشیدن یك لیوان شیر گرم قبل از خواب است. اگر به طور منظم ورزش كنید تا به اندازه كافی خسته شوید، شب براحتی به خواب میروید، ولی هیچگاه تا 2 ساعت قبل از خواب ورزش نكنید.

قرصهای خوابآور، اعتیاد نمیآورند!

دكتر معتمدی در ارتباط با داروهای خوابآور به نكته جالب توجهی اشاره كرده و میگوید: اگر این داروها، زیر نظر دكتر روانپزشك مصرف شوند، غالبا اعتیاد آور نیستند.این داروها نه تنها در رفع اختلالات خواب به افراد كمك میكنند بلكه معمولا، بدن به آنها واكنش اعتیادآوری نمیدهد.

البته روانپزشكان هم باید در تجویز این داروها به افراد دقت و توجه نشان دهند. بیخوابی، عارضهای قابل درمان است كه در رفع بیماریها و دردهای فیزیكی، یادگیری تكنیكهایی برای دور شدن از آثار تنشهای روحی و استرسهای روزانه، داشتن یك فعالیت ورزشی سبك و منظم، رعایت اصول مربوط به بهداشت خواب و البته محیطی كه به خواب و استراحت شبانه اختصاص پیدا میكند، ریشه دارد.


:: بازدید از این مطلب : 837
|
امتیاز مطلب : 28
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

یک فوق تخصص تغذیه عنوان کرد: مصرف ویتامین «e» نیز بعد از ورزش در بازیابی عضلات نقش دارد زیرا گردش خون را تسریع می‌کند و از بدن در مقابل آنزیم‌های آسیب زا و پاک کردن آن کمک می‌کند.
دکتر کیومرث دانشور اظهار داشت: ورزش‌های سنگین باعث آسیب فیزیکی بافت‌ها می‌شوند و بدن برای بهبودی مجدد به زمان نیاز دارد به این منظور مصرف سه مکمل غذایی برای عضله مفید هستند که باعث بازتوانی سریع عضلات پس از تمرینات ورزشی می‌شود.
وی افزود: یکی از این مکمل‌ها ویتامین c است که در ساخت کلاژن موثر است. با مصرف یک لیوان آب پرتقال در وعده صبحانه می‌توان این ویتامین را دریافت کرد. ویتامین ث در ساخت کلاژن که پروتئینی موثر در ترمیم بافت‌های آسیب دیده است، نقش دارد. البته منابع تامین کننده ویتامین c به وفور در اختیار ورزشکاران قرار دارد و به راحتی به آن دسترسی خواهند داشت.
دکتر دانشور افزود: مصرف ویتامین «e» نیز بعد از ورزش در بازیابی عضلات نقش دارد زیرا گردش خون را تسریع می‌کند و از بدن در مقابل آنزیم‌های آسیب زا و پاک کردن آن کمک می‌کند.
این فوق تخصص تغذیه خاطرنشان کرد: همچنین منیزیم که از عضلات مراقبت می‌کند باید در رژیم غذایی جایی داشته باشد، زیرا کمبود این ماده معدنی منجر به گرفتگی و اسپاسم می‌شود لذا در ترمیم عضلات نقش دارد. بر این اساس منیزیم برای داشتن عضلات سالم ضروری است و می‌توان با مصرف مواد غذایی نظیر تخم کدو، اسفناج، سویا، تخم افتابگردان و ماهی آن را تامین کرد .


:: بازدید از این مطلب : 946
|
امتیاز مطلب : 39
|
تعداد امتیازدهندگان : 11
|
مجموع امتیاز : 11
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()
نوشته شده توسط : nahal

تومورهای مغزی از جمله ترسناك ترین تومورها برای تمام افراد محسوب می شوند اما شاید بخش بسیار قابل توجهی از این ترس و وحشت نادانسته های بسیار زیاد ما در مورد این بیماری ها باشد.
شنیدن سخنان آقای دكتر رحمت یكی از برجسته ترین جراحان مغزو اعصاب ایران می تواند اطلا‌عات ارزشمندی در این زمینه در اختیارمان قرار دهد.

مردم از ابتلا به تومورهای مغزی خیلی می‌ترسند. از علت ابتلای بعضی از افراد به این تومورهاشروع كنیم.


تومور به چه معناست؟
‌‌ واژه تومورهای مغزی یك واژه عام است، به‌طوری كه از ضایعات بسیار خوش‌خیم تا بسیار بدخیم به‌عنوان تومورهای مغزی شناخته می‌شوند؛ حتی ضایعاتی كه از جاهای دیگر بدن در مغز جایگزین می‌شوند، تومورهای مغزی نامیده می‌شوند. به‌طور كلی علت به‌وجود آمدن تومور مغزی مانند بسیاری از بیماری‌ها هنوز به خوبی شناخته نشده است. در حال حاضر علت‌هایی مثل تغییر و نقایص ژنی برای ایجاد تومورها بیان شده است ولی هنوز نمی‌دانیم به چه علت این ژن‌ها دچار تغییر و در نتیجه، بروز تومورهای مغزی می‌شوند. تومورها بستگی به نوع و محلشان می‌توانند بسیار ساده یا بسیار پیچیده باشند.


●‌‌ چه قسمت‌هایی از مغز درگیر می‌شوند؟
‌ تومورها به‌طور كلی دو دسته هستند، دسته اول از عروق یا پرده‌های مغزی منشاء می‌گیرند كه معمولا خوش‌خیم‌‌تر هستند. این تومورها اكثرا خارج بافت مغزی تشكیل می‌شوند ولی ممكن است به داخل مغز فرو روند. دسته دوم تومورهایی هستند كه از سلول‌های خود مغز به‌وجود می‌آیند كه اینها از داخل بافت مغز منشاء می‌گیرند و حد مشخصی با بافت مغزی ندارند بنابراین باعث بروز گرفتار‌ی‌های بیشتری می‌شوند.


● ‌‌سن بروز آن چه زمانی است؟
‌ تومورهای مغزی در همه سنین ممكن است ایجاد شوند، حتی تومورهایی هستند كه زمان جنینی در مغز ایجاد می‌شوند. من بیماری سه قلو داشتم. هنگامی كه اینها به دنیا آمدند یكی از آنها كاملا سالم بود، یكی تومور مغزی داشت كه فوت كرد و قل سوم تومور مغزی داشت كه جراحی شد و بهبود پیدا كرد. با اینكه ژنتیك را در ایجاد آن دخیل می دانند اما این سه قلوها ازلحاظ بروز تومور با هم كاملا متفاوت بودند و اینكه چه عاملی باعث این حالت است، مشخص نیست. تومورهای خوش‌خیم در بچه‌ها و جوانان هم دیده می‌شود اما متاسفانه تومورهای جوانان اكثرا بدخیم هستند و بسیار سریع رشد می‌كنند. در زنان و مردان، هر دو ممكن است تومور ایجاد شود و فرق چندانی با هم ندارند.


●‌‌ درمان این تومورها چگونه است؟
‌ هر توموری درمان اختصاصی خود را دارد. غیر از عمل جراحی، گذاشتن برق یا اشعه برای سوزاندن سلول‌های تومور شیمی‌درمانی هم برای درمان به كار می‌رود، هرچند كه شیمی‌درمانی موفقیت چندانی در درمان تومورهای مغزی نداشته است البته ناگفته نماند گاهی از شیمی‌درمانی نتایج خوبی به‌دست آمده است.
كارهای دیگری هم انجام شده است كه چندان رایج نشده است از دیگر روش‌هایی كه گاهی مواقع استفاده می‌شود، كارگذاری مواد رادیواكتیو در محل تومورهاست. همچنین اخیرا اشعه گاما و ایكس هم روی یك ناحیه خاص از تومور می‌تابانند كه نتایجی داشته است. البته این امكانات ممكن است در همه جا در دسترس نباشد اما هرجا كه این امكانات در دسترس باشد می توان در برخی از موارد ازآنها استفاده كرد. به هرحال انتخاب نوع درمان همواره به عهده پزشك استو برحسب شرایط بیمار و نوع تومور تعیین می شود. خوشبختانه پیشرفت‌ها به حدی بوده اند كه در حال حاضر درمان های متععدی وجود دارند و وضعیت از قبل بهتر شده است، اما بیماران باید انتخاب نوع درمان را به پزشك خود واگذار كند.


● ‌ بیماران با چه علائمی بیشتر مراجعه می‌كنند؟ مثلا اكثر مردم سردرد را یكی از علائم مهم تومورهای مغزی می‌دانند .آیا واقعا این علامت همیشه اهمیت دارد؟
‌ سردرد علامتی است كه بسیار فراوان است. سردرد می‌تواند از یك خستگی ساده، گرسنگی، سرماخوردگی، عصبانیت و تغییرات فصل ایجاد شود. حتی مشكلات روانی ممكن است باعث بروز سردرد شود اما تومورهای مغزی و مننژیت هم كه بیماری‌های جدی‌تری هستند سردرد می‌شوند. بنابراین سردرد علامتی اختصاصی نیست. آنچه من می‌توانم برای مردم بگویم این است كه اگر فرد هر روز صبح از خواب بیدار شود و سردرد داشته باشد و این سردرد بعد از مدت كوتاهی از بین برود، این نوع سردرد یك علامت جدی است و باید حتما پیگیری شود. مخصوصا مواقعی كه این سردرد به تدریج شدیدتر و مدت آن بیشتر می‌شود ممكن است این نوع سردرد نشانه‌ای از ضایعات داخل جمجمه باشد.


●‌‌ سایر علائمی كه می‌تواند ایجاد شود، چه چیزهایی هستند؟
‌ تهوع و استفراغ هم ممكن است ایجاد شود، اما این علائم در همراهی با اكثر سردردها ایجاد می‌شود. اگر تهوع صبحگاهی وجود داشته باشد یعنی فرد بلافاصله بعد از بیدارشدن از خواب تهوع داشته باشد و بعد بهبود یابد، حتما چنین تهوعی باید پیگیری شود. از علائم دیگر همراه تومورهای مغزی تشنج است. تومورهای مغزی ممكن است خود را به صورت تشنج نشان دهند اما لازم به ذكر است ۷۵ درصد بیمارانی كه تشنج می‌كنند ممكن است هیچ ضایعه واضحی در مغز نداشته باشند. بنابراین هر تشنجی نشانه تومور نیست اما هر كسی كه دچار تشنج می‌شود باید حتما بررسی شود.


●‌‌ اگر در خانواده‌ای كسی مبتلا به تومور مغزی باشد، سایر افراد خانواده باید بررسی شوند؟
‌ ارثی بودن تومورهای مغزی در یك مورد خاص وجود دارد؛ مثلا در بیماری خاصی به نام نوروفیبروماتوزیس. چنین بیماری خاصی زمینه ژنتیك دارد اما بقیه تومورها ثابت نشده كه زمینه ژنتیك و ارثی داشته باشند، هرچند بیمارانی داشتیم كه چندین نفر از افراد یك خانواده گرفتار تومور مغزی بودند. معمولا وقتی یك نفر از افراد خانواده مبتلا به تومور مغزی می‌شود‌، بقیه افراد نگران می‌شوند كه می‌توان برای رفع این نگرانی یك بررسی انجام داد.


● ‌‌عوامل محیطی هم موثرند؟
گفته شده است كه عوامل محیطی هم موثر است زیرا یك‌سری تومورهای مغزی بودند كه ما در گذشته آنها را بیشتر می‌دیدیم اما در حال حاضر شیوع آنها كمتر شده و احتمال زیاد است كه عوامل محیطی در ایجاد آن نقش داشته باشند؛ حتی گفته شده است كه ویروس‌ها هم در ایجاد بعضی از تومورهای مغزی نقش دارند. مثلا تومورهایی كه از ناحیه بینی و حلق به قاعده جمجمه انتشار می‌یابد، اكثرا ثابت شده است كه منشا ویروسی دارند. شیوع این تومورها قبلا در شرق دور و ایران زیاد ولی در اروپا كم بود اما در حال حاضر به علت پیشرفت وضع بهداشت و كنترل بیماری‌های ویروسی مدت‌هاست كه چنین تومورهایی را در ایران كم می‌بینیم. بنابراین پیشگیری‌ها و تقویت دفاع بدن از بروز چنین تومورهایی جلوگیری كرده است.


بیمارانی كه جراحی روی تومور مغزی آنها انجام می‌شود، آیا محدودیتی برای انجام كارها و فعالیت‌های روزمره یا ورزشی دارند؟
بعد از گذراندن دوره نقاهت همه كاری می‌توانند بكنند و ما هیچ منعی برای بیماران نمی‌گذاریم. بیشتر مسائل روحی بیماران است كه فكر می‌كنند باید فعالیتشان محدود شود، مثلا خانمی بود كه حدود ۳۷ سال داشت و در ۷ سالگی جراحی شده بود و از آن به بعد، یك زندگی كاملا عادی را ادامه داده بود و هیچ مشكلی هم نداشت.

بنابراین صرفا انجام عمل جراحی نقص عضو یا نقص فعالیتی را برای بیمار به‌وجود نمی‌آورد. اگر بیمار به دلایل خاصی دچار نقص عضو باشد، مساله این فرد جداست. بعد از جراحی مغزی بیماران مانند یك فرد عادی می‌توانند هر نوع فعالیتی داشته باشند و این بدترین چیز است كه یك بیمار بعد از جراحی تمام زندگی و فعالیت‌های خود را رها ‌كند و خانه‌نشین ‌شود، مگر اینكه واقعا تومور عودهای مكرر داشته باشد و توانایی فرد را برای انجام فعالیت سلب كند. پس نباید هیچ ترس و نگرانی در این مورد داشت. فعالیت و ورزش لا‌زمه زندگی است و باعث بهبود كیفیت زندگی آنها می‌شود



:: بازدید از این مطلب : 735
|
امتیاز مطلب : 43
|
تعداد امتیازدهندگان : 12
|
مجموع امتیاز : 12
تاریخ انتشار : جمعه 21 بهمن 1390 | نظرات ()